Hvor langt kan et USB kabel være ?
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 11-09-03 19:10

Printeren skal stå et pænt stykke fra computeren, så hvor langt kan det
egentlig være ?

Og hvor fåes det eventuelt ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-09-03 20:42

> Printeren skal stå et pænt stykke fra computeren, så hvor langt kan det
> egentlig være ?

Den officielle maks.længde er 5 meter.
Kan forøges med hubs.

Læs selv resten på:
http://www.usb.org/faq

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Thomas (8260)

Dato : 13-09-03 12:54

Jeps. Har for noget tid siden købt en ny printer og skulle have
usb-kabel dertil. Fik at vide af den hånene tosse i pc-forretningen at
man kunne under ingen omstændigheder anvende mere end 5m usb-kabler uden
at have både det ene og det andet ekstra-udstyr på.

Jeg gik et nummer længere hen ad gaden og købte 7m usb.

Det virker. No probs. Både med min mac og pc

Så prøv bare mere end 5m

Thomas

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-09-03 14:38

Thomas (8260) <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg gik et nummer længere hen ad gaden og købte 7m usb.
>
> Det virker. No probs. Både med min mac og pc

Hej Thomas

Perfekt, så er det bare at finde en biks der har så lange kabler ?!

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-03 15:32

Hej Thomas

"Thomas (8260)" wrote:

> [...]
> man kunne under ingen omstændigheder anvende mere end 5m usb-kabler uden
> at have både det ene og det andet ekstra-udstyr på.

Han har faktisk givet dig fuldstændig korrekte informationer. Normalt siger
man, at USB kabler ikke må være mere end 5 meter, men også, - og det glemte
han så at fortælle dig, - at det optimale ligger omkring 3 meter.

> Jeg gik et nummer længere hen ad gaden og købte 7m usb.
>
> Det virker. No probs. Både med min mac og pc
>
> Så prøv bare mere end 5m

Jeg vil helt klart fraråde, at man bruger over 3 meter, hvis der er
almindelige elinstallationer og strømførende ledninger liggende i samme
plan og område som USB kablet, - altså at USB kablet kommer til at løbe
parallelt med fx. et kabel til en lampe, computer o.l..

Grunden er, at alm. el-ledningers magnetfelt er så kraftigt, at det kan
påvirke signalføringen i de ret tynde og deraf ret dårligt afskærmede USB
kabler. I værste fald kan det medføre, at fx. en printer overhovedet ikke
vil udskrive eller stopper midt i det hele, hvis man fx. tænder /& slukker
for det apparat, hvis strømkabel løber parallelt med USB kablet.
Magnetfeltet i el-ledningen ændres radikalt ved både tænd og sluk.

Er der ingen andre ledninger inden for 30-40cm afstand fra et USB kabel,
kan man godt være heldig, at det vil fungere helt op til et USB kabel på 10
meters længde.

mvh. Erik Richard

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-09-03 16:54

Thomas (8260) wrote:

> [...]
>
> Jeg gik et nummer længere hen ad gaden og købte 7m usb.
>
> Det virker. No probs. Både med min mac og pc

Hej Thomas

USB standarden (2.0) foreskriver at kablet ikke have en forsinkelse på
mere end max. 26 nSek (high speed) og 18 nSek (low speed), men sætter du
en USB hub eller repeater på, kan du sætte endnu 5 m på!

26 nSek (high speed) svarer til længden 3e8 * 26e-9 = 7,8 m ved
elektrisk udbredelse ved lyshastighed. For normale kabler (PE
(polyethylen) isolation) er den elektriske hastighed 0,66 af
lyshastigheden. Altså er maks. længden 5,1 m for "almindelige" kabler.
For kabler med Teflon isolation er den elektriske hastighed 0,79 af
lyshastigheden. Altså er maks. længden 6,2 m for almindelige kabler.

18 nSek (low speed) svarer til 5,4 m ved lyshastighed. For normale
kabler (PE (polyethylen) isolation) er den elektriske hastighed 0,66 af
lyshastigheden. Altså er maks. længden 3,6 m for "almindelige" kabler.
For kabler med Teflon isolation er den elektriske hastighed 0,79 af
lyshastigheden. Altså er maks. længden 4,3 m for almindelige kabler.

De 18 og 26 nSek er fundet her: "Universal Serial Bus specification"
side 165 i pdf-filen Kap. 7.1.16:
http://www.usb.org/developers/docs/usb_20.zip

http://www.usb.org/developers/usb20/

mvh/Glenn

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 13-09-03 16:01

"kml.ers\"NO\""@mail1.stofanet.dk writes:
> [...]
>
>Er der ingen andre ledninger inden for 30-40cm afstand fra et USB kabel,
>kan man godt være heldig, at det vil fungere helt op til et USB kabel på

Jeg skal ikke afvise at der kan være noget om snakken (altså den
ovenstående), faktisk er jeg sikker på at hvis uheldet virkelig er ude, så
kan det gå galt.

Det sjove er bare, at jeg i utallige tilfælde har været med til at lade
som om det ikke var et problem. Og det har ikke været et problem.
Jeg har eksempelvis oplevet at der er bundtet ethernetkabler, de gamle
AppleTalk phonenet og masser af forlængerledninger sammen i sådan en
intermistisk opstilling (man kan læse at det var i "gamle" dage ud fra
phonenet-kablerne...) Uden at oplevet nogen problemer
overhovedet-maskinernne har kommunikeret som de skulle, printerne har
printet osv.

Min konklussion er efterhånden blevet den, at selvfølgelig skal man da
tænke sig om, men at der er ret mange advarsler, der ikke har nogen reel
betydning. Og det tror jeg da virkelig også gælder i forhold til om
USB-kablet er 3, 5 eller 7 meter

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-03 14:35

Frank Løkkegaard wrote:

> Jeg skal ikke afvise at der kan være noget om snakken (altså den
> ovenstående), faktisk er jeg sikker på at hvis uheldet virkelig er ude, så
> kan det gå galt.

Ja, det kan endda gå rigtig galt og stoppe for al trafik...

> [...]
> phonenet-kablerne...) Uden at oplevet nogen problemer
> overhovedet-maskinernne har kommunikeret som de skulle, printerne har

Grunden til, at det har kunnet gå, er, at både spændingen og selve
strømstyrken i de ældre systemer er højere end i de nye USB (og tildels også
Firewire), så et omgivende magnetfelt ikke vil påvirke de 'alm.' kabler i
samme grad.

Det mest brugte 'skrækeksempel' er jo den, at hvis du fx. sætter en mus,
keyboard, printer og scanner på samme USB kæde, så vil der ikke være strøm nok
til at trække det hele. - det var især på de B&W modeller, der var de
problemer. - Svjh. er det noget med, at spændingsfaldet er lig med kvadratet
på længden af kablet pr./lb. meter...

> [...]
> tænke sig om, men at der er ret mange advarsler, der ikke har nogen reel
> betydning. Og det tror jeg da virkelig også gælder i forhold til om

Normalt plejer jeg at sige, at man godt kan bruge op til 3m uden problemer,
men så også fortælle ovenstående, hvis kablerne skal være længere, - og at man
i så fald må prøve sig lidt frem med de lange 5 og 7m kabler.

Endelig er der jo også det, at der er meget stor forskel på kvaliteten af USB
kabler. Jeg har fx. nogle stks. liggende, der er ca. dobbelt så tykke som
normale kabler med seperat afskærmning af hver leder + hovedskærm omkring hele
kablet. Selvfølgelig er sådanne kabler langt mere stabile end de helt billige,
hvor der kun er en meget tynd afskærmning og ingen afskærmning på de enkelte
ledere. - Desværre har disse kabler en længde på kun 80cm, og jeg kunne godt
selv snart bruge et par stks., der er lidt længere - ca. 150-170cm..

Så min konklussion er, at man ikke skal købe for billigt og tyndt, men køb
altid med dobbelte skærme, så er risikoen minimal for ydre påvirkning i normal
brug.