boller m/bagepulver
Fra : EGC

Dato : 08-04-01 12:18

Er der nogen der har en opskrift på alm.hvedeboller m/bagepulver. De må
gerne være med fedtstof altså lækre theboller ell. lign.

Mvh.E.C.

Fra : henrik

Dato : 08-04-01 15:46

Hejsa!
Jeg synes det er lidt selvmodsigende at skrive hvedeboller: "lækre" og "med
bagepulver".....men starter mere ydmyg med spørgsmålet:

Hvorfor bruge pulver?

Hvedebrød bagt med bagepulver er efter min opfattelse en nødløsning, der
alene må betinges af tidspres....ikke af gastronomisk interesse.....

Lækkert brød for mig er først og fremmes en god smag og konsistens af skorpe
og krumme, og den opnåes med brug af enten surdej (indeholder gær), og/eller
(ren) gær...plus...lav temperatur og lange liggetider...

Pulverløsningen er derimod hurtig, og giver et brød med ringe struktur og
holdbarhed....præcis som et forjaget gærbrød.

Taler vi kager, er vi et helt andet sted henne....og der er min interesse og
erfaring ikke så fremherskende.....men i kagedej kan bagepulver bruges til
udmærket resultat.

Måske er the-boller på vej over i kageverdenen....men jeg ville altså bruge
gær og ikke pulver til brød, hvis det skal være lækkert!

Mvh Henrik.

Fra : EGC

Dato : 08-04-01 19:16

"henrik" <henriks22@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
bruge
> gær og ikke pulver til brød, hvis det skal være lækkert!

Ja du har sikkert ret. Men det var netop tidnød der fik mig til at efterlyse
den. Det forekommer mig at jeg engang har fået serveret sådanne, de var ikke
så ringe og når jeg skriver theboller så er det måske fordi jeg ønsker lette
boller som ikke fylder noget i maven.

Med venlig hilsen E.C.

Fra : Kata

Dato : 09-04-01 00:38

EGC <xxxkaninen@email.dk> skrev:
> Er der nogen der har en opskrift på alm.hvedeboller m/bagepulver. De må
>gerne være med fedtstof altså lækre theboller ell. lign.

Nogle der ved om boller bagt på bagepulver generelt kaldes for scones?
Kommer man også gær i "rigitge" scones? På Mortens opskrifter
(www.sol.dk/opskrifter/ under kategorierne bagværk --> Scones) anvender
nogle af opskrifterne både gær og bagepulver, mens andre kun anvender
bagepulver!

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : C'est moi

Dato : 31-05-01 20:19

On Mon, 9 Apr 2001 01:37:36 +0200, "Kata" <kata@get2net.dk> wrote:

> [...]
>(www.sol.dk/opskrifter/ under kategorierne bagværk --> Scones) anvender
>nogle af opskrifterne både gær og bagepulver, mens andre kun anvender

Vi er nærmest ovre i det muffin-agtige med bagepulveret synes jeg.

Fra : Millie

Dato : 08-04-01 19:12

"EGC" <xxxkaninen@email.dk> wrote in message
> Er der nogen der har en opskrift på alm.hvedeboller m/bagepulver. De må
> gerne være med fedtstof altså lækre theboller ell. lign.
>
> Mvh.E.C.
www.sol.dk fandt jeg f.eks.disse

Hilsen Millie
______________
Hurtigt solsikkebrød (uden gær)

Dette er et bræk af brød.

Ingredienser (24 Stk)
475 g hvedemel
175 g rugmel eller andet mel
2 spsk bagepulver
1 tsk salt
2 spsk olie
1 dl solsikkekerner
ca. 1/2 l mælk eller vand
20 g. smeltet smør til pensling
2 spsk hakkede solsikkekerner

Fremgangsmåde
Bland de tørre ingredienser i en skål Tilsæt olie, solsikkekerner og mælk ,
og rør dejen sammen kom lidt mel på hænderne, og tryk dejen ud i en lille
bradepande. Del dejen med en kniv i ca 24 stk. Pensl brødene med smeltet
smør og drys solsikkekerner på. Bages ved 225 gr. i 15-17 min,på nederste
rille.
Servering
Bræk brødene fra hinanden og server dem nybagte.

Fra : Tina

Dato : 14-04-01 11:16

Pariserboller

250 g mel
50 g smør el. margarine
40 g sukker
1 æg
1/2 dl mælk
3 tsk. bagepulver
Alle ingredienser blandes, formes til boller, pensles med æg og drysses med
sukker, bages 10 min ved 185 grader.