Udluftning af saltvands akvarium
Fra : Søren Jacobsen

Dato : 10-09-03 20:11

Hej
Har en arbejdskollega der tænker på at starte et saltvands akvarium op men
er lidt i tvivl ang. udluftning af saltvands dampene.Da han mener at ting i
samme lokale vil ruste eller blive angrebet af saltvands dampene.
Hvad har i gjordt for at løse dette problem hvis det er et problem?

Mvh Søren

Fra : Per W.

Dato : 10-09-03 20:49

"Søren Jacobsen" <Cool@newmail.dk> skrev i melding
> [...]
> samme lokale vil ruste eller blive angrebet af saltvands dampene.
> Hvad har i gjordt for at løse dette problem hvis det er et problem?

Saltvannsdamp? Når vannet damper er det kun vann, ikke salt. Hvordan ville
det vært med de som bor ved havet, ville alt rustet?

/Per W.

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-09-03 21:03

Søren Jacobsen <Cool@newmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f5f7767$0$32440$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> samme lokale vil ruste eller blive angrebet af saltvands dampene.
> Hvad har i gjordt for at løse dette problem hvis det er et problem?

Intet! for det er ikke saltet der fordamper, men vandet, derved vil
saltholdigheden også blive større
med tiden, hvis der ikke fyldes efter med fersk vand.
Lav et lille experiment, tag en liter vand, kom 30 gr salt i(svarer til
den saltmængde der er i en liter tropisk havvand)
Stil den til vandeter fordampet, og der vil igen være 30 gr salt i
litermålet.

At en stor vandfordampning kan være et problem er en anden side af sagen,
men det kan en god udluftning klare,
og mange gange er luftfugtigheden for lav i almindelige huse og
lejligheder.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-09-03 16:08

Carsten Gall wrote:

> Intet! for det er ikke saltet der fordamper, men vandet, derved vil

Nu ved jeg ikke helt, hvordan setup'et er, men der er faktisk også tale om
en smule saltvandsholdig aerosol, hvis der er knald på pumper og luftsten.
Da jeg havde min store akvariekælder, hvade jeg 3 rum med akvarier i, hvoraf
det ene rum kun indeholdt saltvandsakvarier. Mine reoler bestod af svejsede
firkantrør, og jeg kan love for at der var forskel på saltvandsrummet og de
to andre. Det rustede som bare fa.... i rummet med saltvandsakvarier - men
her var på den anden side også tale om mange akvarier med flere tusinde l.
vand i alt. Men ruste - det gjorde det altså.

I øvrigt til Per W: Vi, der bor ved vandet, ved godt at alt ruster. Se blot
en 10 år gammel bil her fra sammenlignet med en, der har kørt i det centrale
Tyskland. Du kan tro, der er forskel i rustniveauet.

vh
Jan

Fra : Per W.

Dato : 11-09-03 19:21

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i melding

> [...]
centrale
> Tyskland. Du kan tro, der er forskel i rustniveauet.

Ja men så er det jo lettere at det kommer vannsøl som da inneholder salt,
jeg tenkte mer på ting man har f.eks innendørs eller som ikke er utsatt for
vannsprut, ruster det mer?

/Per W.

Fra : Søren Jacobsen

Dato : 10-09-03 21:37

Lyder godt og tak for jeres hurtige svar.

Mvh Søren