Alternativ til skyggelister/lysning af lof~
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-09-03 13:28

Hej NG.

Jeg er gået i gang med en shining af huset indvendigt. Lysning af
ubehandlede trælofter, maling af vægge, fjernelse af gulvtæpper
m.v. Pyhh...

Jeg er nu færdig med et par rum og nået til montering af
skyggelister. Det synes jeg er noget bøvl. Jeg har 'rejsning' (nu
ingen sjofle kommentarer) i alle rum. Dvs. loftet følger
taghældningen til midten af rummet, så der dannes en kip. Jeg
synes det er svært at lave pænt pga. de mange vinkler, så nu
leder jeg efter et alternativ. Jeg kan huske at det i 60'erne var
'moderne' med tovværk, men det er nok en tand for meget ;)
Der må være andre alternativer. Nogle ideer?

Jeg mangler også et fif til behandling af lofterne.
Lofterne er 30+ år gamle og er efterhånden blevet noget mørke.
Behandlingen består i afrensning samt behandling med Gori
Ludfarve. Ideen er at lofterne ikke må 'se malede ud', men skal
fremstå 'hvidskurede'. Jeg har hidtil benyttet en blød pensel til
påføringen. Resultatet er tilfredsstillende, men *meget*
tidskrævende. Jeg er blevet anbefalet at bruge en svamp til
påføringen, men så har jeg problemer med 'rillerne' i loftet. :(
Hvad gør jeg. Fortsætter med penslen?

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Tømreren

Dato : 10-09-03 14:04

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mangler også et fif til behandling af lofterne.
> Lofterne er 30+ år gamle og er efterhånden blevet noget mørke.

Laserende træbeskyttelse som du fortynder med ca 50% vand og kommer på med
en blød pensel.
Jeg havde selv nogen ret kedelige trælofter og fik dette tips af en maler
med rigtigt flot resultat,det gode ved det er at man ikke kan se
"overgangene" hvis penslen rammer 2 gange samme sted,som man kan hvis man
bruger lud,og så en det med indbygget UVfilter.

Nu mere vand jo mere gennemsigtig,men hvis man gerne vil have det mere
hvidt,kan man bare give det 2 gange.

Mvh
Tømreren

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-09-03 14:21

Tømreren wrote:

> [...]
> indbygget UVfilter.
>
> Nu mere vand jo mere gennemsigtig,men hvis man gerne vil have
> det mere hvidt,kan man bare give det 2 gange.

Takker.
"Gori Ludfarve" *er* en laserende træbeskyttelse, så så langt, så
godt :)
Fortyndingen havde jeg ikke lige tænkt på. Problemet er netop at
få det 'tyndt nok' og uden striber. Jeg har lidt røde ører, men
hva'; Man kan jo ikke altid værre 'den skarpeste kniv i skuffen'
;)

Jeg tror at du har sparet mig for mange timer :) :)