ligusterhæk
Fra : UBN

Dato : 09-09-03 13:54

Hej,

Vi har købt et hus, hvor hækken er et år gammelt. Hvornår skal man begynde
at klippe den?

Ulrik

Fra : Calle.

Dato : 09-09-03 14:09

UBN wrote:
> Hej,
>
> Vi har købt et hus, hvor hækken er et år gammelt. Hvornår skal man
> begynde at klippe den?

Hvilken type hæk er det
--
Calle

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-09-03 14:41

Calle. wrote:
> [...]

Klip du bare nu.
Vent med at klippe den i toppen til den har den ønskede højde.
En let klipning i siderne vil gøre hækken mere tæt.

> Hvilken type hæk er det

Jeg gætter på Liguster, stærkt hjulpet af Emne/Subj. ;)

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Calle.

Dato : 09-09-03 16:01

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Klip du bare nu.
> Vent med at klippe den i toppen til den har den ønskede højde.
> En let klipning i siderne vil gøre hækken mere tæt.

> Jeg gætter på Liguster, stærkt hjulpet af Emne/Subj. ;)

Da sov jeg vist sorry
--
Calle

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 10-09-03 16:05

> Klip du bare nu.
> Vent med at klippe den i toppen til den har den ønskede højde.
> En let klipning i siderne vil gøre hækken mere tæt.

Og hvad med gødning, hvor tit ? og hvad ? og hvad når der ligger
flis/dækbark, skal det så nedunder eller hur ? før eller efter eller mens
det regner .... ?

Anders

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-09-03 18:28

Anders Jacobsen wrote:

> Og hvad med gødning, hvor tit ? og hvad ? og hvad når der
> ligger flis/dækbark, skal det så nedunder eller hur ? før
> eller efter eller mens det regner .... ?
>
> Anders

Det ved jeg ikke noget specifikt om. Jeg tror ikke man bør gøde
det første år efter planterne er plantet. Jeg gør ikke noget
specielt ud af mine hække (liguster + bøg). De får en tur af
landmandens NPK tillige med resten af haven. En 'vintergødning' i
jan/feb, forårsgødning i maj og en sommertur i juli. I
forårsturen er der tilsat ekstra kvælstof. Det virker
tilsyneladende ok.

Gødning bør altid tilføres lige før en regnperiode for at undgå
svidning af planterne.

Om flis/dækbark er gavnligt eller skadeligt ved jeg heller ikke
med sikkerhed. Jeg hjar hørt om folk der har tilført afklippet
græs i bunden af hækken, hvilket har medført at den gik ud.

Jeg vil opfordre Mads Lie til at forsøge at 'sætte tingene
påplads'.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-09-03 22:37

On Wed, 10 Sep 2003 19:27:44 +0200, "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk>
wrote:

>Det ved jeg ikke noget specifikt om. Jeg tror ikke man bør gøde
>det første år efter planterne er plantet. Jeg gør ikke noget
>specielt ud af mine hække (liguster + bøg). De får en tur af

Man kan godt gøde samme år som de sættes, men der ser heller ikke noget
ved at springe første år over (ikke noget voldsomt i hvert fald) Mange
gøder slet ikke deres hække, men især unge hække har godt af en lille
smule. Jeg vil mene en enkelt gang om året er nok, om foråret er bedst.

>landmandens NPK tillige med resten af haven. En 'vintergødning' i
>jan/feb, forårsgødning i maj og en sommertur i juli. I
>forårsturen er der tilsat ekstra kvælstof. Det virker
>tilsyneladende ok.

Din hæk må da gro som besat så?

>Gødning bør altid tilføres lige før en regnperiode for at undgå
>svidning af planterne.

Det er ligegyldigt om det er lige før en regnperiode. Så længe planterne
er helt tørre, altså hverken regnvand, vandingsvand eller morgendug, så
triller gødningen bare til jorden uden at svide planterne. På jorden vil
det blive opløst og trænge ned. Men en regnperiode lige efter man har
spredt gødningen er godt.

>Om flis/dækbark er gavnligt eller skadeligt ved jeg heller ikke
>med sikkerhed. Jeg hjar hørt om folk der har tilført afklippet
>græs i bunden af hækken, hvilket har medført at den gik ud.

Flis er normalt udmærket. Gødningen kan bare spredes ovenpå, den trækker
ned når det kommer regn.

Det er en fordel at holde levende græs væk fra hækken. Græs er utrolig
grådigt, hvilket går ud over især unge planter. Flis er godt til at
holde græsset væk, bare man husker det sædvanlige med at flerårigt
ukrudt skal være væk osv.

Jeg har i øvrigt lidt svært ved at tro på at afklippet græs omkring en
hæk kan tage livet af den. Men det er jo levende væsner sådan nogle
hækplanter og mange ting kan spille ind. Men at det skulle være det
afklippede græs i sig selv som gør det, tror jeg ikke rigtig på.

>Jeg vil opfordre Mads Lie til at forsøge at 'sætte tingene
>påplads'.

På plads og på plads...
Der er jo sjældent nogen 'Kun en rigtig måde' når det er haven det
drejer sig om. Som sagt er det jo levende planter og mange ting kan
spille ind.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 12-09-03 16:46

Nyafklippet græs anbragt rundt om roser har jeg hørt får roser til at
gro - det prøvede jeg så (lille målestok pga lille plæne), men jeg tror
da, det passer?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-09-03 20:34

On Fri, 12 Sep 2003 17:46:21 +0200, Bente Holm Nielsen
<bentehn@vip.cybercity.dk> wrote:

>Nyafklippet græs anbragt rundt om roser har jeg hørt får roser til at
>gro - det prøvede jeg så (lille målestok pga lille plæne), men jeg tror
>da, det passer?

Det gør det sikkert også. At ligge afklippet græs om roserne vil jo
forhindre ukrudt i at konkurrere om vand og næring med roserne. Og det
afklippede græs vil langsomt omdannes og blive til næring for roserne.
Så i begrænset omfang vil det nok få roserne til at gro bedre.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-09-03 17:27

Mads Lie Jensen wrote:

> Din hæk må da gro som besat så?
Det er ikke så slemt.
Jeg gøder ikke hækken specielt. Hækken omkranser min have, og
jeg gør ikke noget for at undgå den når jeg gøder :)

> [...]
> væsner sådan nogle hækplanter og mange ting kan spille ind.
> Men at det skulle være det afklippede græs i sig selv som gør

Måske er det en 'vandrehistorie' jeg løber med.
Jeg har en nabo der formentlig *dyrker* skvalderkål. Jeg har
brugt afklippet græs til at dæmpe angrebet, men har fra flere
sider fået oplyst at det kunne få hækken til at gå ud.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-09-03 20:33

On Fri, 12 Sep 2003 18:26:34 +0200, "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk>
wrote:

>Det er ikke så slemt.
>Jeg gøder ikke hækken specielt. Hækken omkranser min have, og
>jeg gør ikke noget for at undgå den når jeg gøder :)

ah, på den måde.
Jeg troede du ligefrem gik og gødede hækken.

> [...]
>brugt afklippet græs til at dæmpe angrebet, men har fra flere
>sider fået oplyst at det kunne få hækken til at gå ud.

Jeg tror det er en vandrehistorie - spørg dem om de kender nogle
personligt hvis hæk er død af dette.

Muligvis er jeg naiv, men jeg tror altså ikke på det

http://www.gartneriet.dk

Fra : UBN

Dato : 11-09-03 09:09

jeg takker, og prøver at klippe den lidt på siderne.

Fra : Jakob Bock

Dato : 12-09-03 20:49

Mads Lie Jensen skrev:

> Og det afklippede græs vil langsomt omdannes og blive til næring for roserne.
> Så i begrænset omfang vil det nok få roserne til at gro bedre.

Der er faktisk ret så meget næring i græs:

http://www.havenyt.dk/artikler/52.html

Da vi i foråret startede vores drivhus op, blev det gødet med en
trailerfuld hestemøg og nogle store sække fuld med græsafklip. Begge
dele blev vendt ned i jorden -- græs som jorddække i drivhuset stinker
lidt for slemt. Ud over en smule kompost og gødning lavet af
bælgplanter ved udplanting, har vores tomater og agurker ikke fået
andet gødning i løbet vækstsæsonen, og de har klaret sig ganske fint.
De sidste agurker er således ikke høstet endnu, og tomater er der også
rigeligt af endnu. Så brug jeres græs!

--
Venlig hilsen
Jakob Bock