Børn får altid discountsodavand
Fra : Thomas

Dato : 09-09-03 09:24

Når man går rundt i supermarkederne, så bemærker man tit, at når
børnene skal have en kasse sodavand, så får de altid nogle Saltum,
Børglum eller andre discountsodavand, mens farmand altid selv skal
have Hof eller Tuborg.

VH

Thomas

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 09-09-03 11:08

"Thomas" <th63@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> børnene skal have en kasse sodavand, så får de altid nogle Saltum,
> Børglum eller andre discountsodavand, mens farmand altid selv skal

Yep, vores børn får "Frisko" sodavand, hedder de vist (fra Prima).
Farmand køber Maribo pils til sig selv.

Årsag: børnene kan ikke smage forskel, derfor køber vi de billige. Dette
gælder dog ikke cola, hvor vi så køber den originale vare.
Farmand kan godt smage forskel - og foretrækker klart Maribo frem for de
tyndbenede Hof og Tuborg. Samtidig er den også billigere.

Til drinks bruger vi også citronvand, danskvand, tonicvand mv. fra
discount. Igen undtagen cola.

Mvh. JIB

Fra : Hauge

Dato : 09-09-03 13:56

Hejsa

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> wrote in message
> Årsag: børnene kan ikke smage forskel, derfor køber vi de billige.

Det minder ret meget om, at ungerne altid skal have børnemad når de gamle er
på restaurant, altså 2 pøller med fritter. Nej de skal aldrig lære hvad
kvalitet er, de skal "nøjes" med en gang billigt sprøjt/ædelse.
Børn bliver næsten betegnet som hunde, de kan jo heller ikke smage hvad de
får, dog evner hunden at sortere skidtet fra, når den æder, og ungerne "har
bare at spise/drikke op".

Mvh Hauge

Fra : Peter Weis

Dato : 09-09-03 11:33

> [...]
> børnene skal have en kasse sodavand, så får de altid nogle Saltum,
> Børglum eller andre discountsodavand, mens farmand altid selv skal

Men når far er blevet folkepensionist og ungerne sidder i job, så
bliver han forvist til Star medens de drikker Chablis.

Peter

Fra : Martin Seebach

Dato : 09-09-03 11:42

Peter Weis wrote:

> Men når far er blevet folkepensionist og ungerne sidder i job, så
> bliver han forvist til Star medens de drikker Chablis.

Ja, hævenen er sød (mwa ha ha ha ha ..)

Fra : Peter

Dato : 09-09-03 12:49

> [...]
> børnene skal have en kasse sodavand, så får de altid nogle Saltum,
> Børglum eller andre discountsodavand, mens farmand altid selv skal

Og siden hvornår er Hof/Tuborg blevet til andet end en discountøl...

/Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 09-09-03 13:37

"Peter" <noneof@your.biz> wrote:

> Og siden hvornår er Hof/Tuborg blevet til andet end en discountøl...

he-he ...

Discountøl er de vel ikke. De er hverken dårlige eller billige - de er
bare kedelige.

mvh
Peter

Fra : Peter

Dato : 09-09-03 15:01

Peter Weis wrote:

> he-he ...
>
> Discountøl er de vel ikke. De er hverken dårlige eller billige - de er
> bare kedelige.
>
> mvh
> Peter

Prismæssigt ligger de over discountøl, men det er nu også det eneste der
adskiller dem, hvis du spørger mig. De smager da ikke decideret dårligt,
men er rimeligt ligegyldige i smagen og har ingen distinkte kendetegn
overhovedet, der får dem til at skille sig ud smagsmæssigt. Hvilket er
nøjagtigt det samme man kan sige om de bedre af de deciderede discountøl.

Jeg har al respekt for at de fleste mennesker faktisk foretrækker den
anonyme smag, men den får man altså mindst lige så godt blandt de bedre
discountøl. Og man snyder efter min mening sig selv hvis man tror at man
får et bedre produkt ved at købe dyre, hypede mærkevareøl som Hof/Tuborg,
Heineken, Budweiser, Fosters etc. etc. som alligevel bare konkurrerer om at
være mest anonym i smagen.

/Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 09-09-03 18:25

"Peter" <noneof@your.biz> wrote:

> Prismæssigt ligger de over discountøl, men det er nu også det eneste
der
> adskiller dem, hvis du spørger mig.

Så prøv at sammenligne Hof og Star. Der er tydelig forskel i smagen -
i hvert fald var der det da jeg prøvede dem for 5-7 år siden.
Andre discount-øl er passable. En Pokal Classic er udmærket, medens
jeg ikke bryder mig om den almindelige Pokal.

mvh
Peter

Fra : Peter

Dato : 10-09-03 08:55

Peter Weis wrote:

> [...]
> Andre discount-øl er passable. En Pokal Classic er udmærket, medens
> jeg ikke bryder mig om den almindelige Pokal.

Netop. Nogle af de deciderede discount-øl er direkte ubehagelige i smagen,
men ser man bort fra dem, er der en bunke tilbage som efter min mening er
fuldt på højde med Hof/Tuborg til den halve pris. Men det egentlige problem
er sådan set ikke, at Hof/Tuborg kræver luxuspris for discountøl - man kan
bare lade være med at købe det.

Næ, det virkelige problem i relation til discountøl kontra rigtig øl, er at
vi takket være vores stalinistiske pantsystem, som er udtænkt af Forenede
Bryggerier, skal betale grotesk overpris for anderledes øl.

/Peter

Fra : Lars

Dato : 10-09-03 10:42

> [...]
> vi takket være vores stalinistiske pantsystem, som er udtænkt af Forenede
> Bryggerier, skal betale grotesk overpris for anderledes øl.

Det tror jeg du har ret i; det er rigtig besværligt for små importører - og
dyrt.

Og hensynet skulle være naturen og rene gader og veje. Jeg synes aldrig der
har ligget så mange dåser og flasker (Breezers?) på gader og pladser i
København...

vh

Lars

Fra : -V-

Dato : 09-09-03 14:46

Peter Weis wrote:

> he-he ...
>
> Discountøl er de vel ikke. De er hverken dårlige eller billige - de er
> bare kedelige.

Må jeg i den forbindelse nævne det gode øl på det nye bryghus, Nørrebro
Bryghus (www.noerrebrobryghus.dk).

Var til åbning i går, og deres hjemmeproducerede Bombay Pale Ale er aldeles
fremragende.

Og så var Vildnis fede.

-V-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-09-03 17:02

-V- wrote:

> Må jeg i den forbindelse nævne det gode øl på det nye bryghus,
> Nørrebro Bryghus (www.noerrebrobryghus.dk).
>
> Var til åbning i går, og deres hjemmeproducerede Bombay Pale Ale er
> aldeles fremragende.

Det var dog ualmindeligt krukket at kalde en øl brygget på Nørrebro for
Bombay Pale Ale!

vh
Jan

Fra : Peter Weis

Dato : 09-09-03 18:17

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote:

> Det var dog ualmindeligt krukket at kalde en øl brygget på Nørrebro
for
> Bombay Pale Ale!

Det er vel af typen India Pale Ale:
Ale fordi den er overgæret,
Pale på grund af den lyse farve, og
India fordi det er kraftigt humlet, hvad der var nødvendigt når øllet
blev udsat for den lange transport med skib fra England til Indien i
forne tider.

IPA er en standardtype på amerikanske og canadiske bryggeri-pub'er.

mvh
Peter.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 10-09-03 06:07

Peter Weis wrote in dk.kultur.mad+drikke:

[...]

> IPA er en standardtype på amerikanske og canadiske bryggeri-pub'er.

Som faktisk tager udgangspunkt i det britiske. IPA var den eksport øl
englænderne tog med til Indien fordi traditionel engelsk ale ændrede
karakteristika under den lange rejse til Indien.

Michael Jackson (øl-guru'en - ikke sangeren) har skrevet noget om det på
http://www.beerhunter.com/styles/india_pale_ale_ipa.html

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://henrik.boegh.net/geek/usenet.html

"It's impossible.... But doable"
-- Sean Connery as Robert MacDougal in 'Entrapment'

Fra : Lars

Dato : 10-09-03 10:37

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]

Fortæl lidt mere... har restauranten åbent? Hvad kan man spise? Brygger de
flere øl?

Lars-nysgerrig

Fra : -V-

Dato : 10-09-03 10:57

Lars wrote:

> Fortæl lidt mere... har restauranten åbent? Hvad kan man spise?
> Brygger de flere øl?

Restauranten har åbent, ja. Jeg så også menuen, men hæftede mig ikke ved
den. Dog husker jeg at alle retter er lagt an på, eller benytter bryghusets
egne varer.

Frit fra hukommelsen kan jeg huske Bombay Pale Ale, New York Lager,
Havkskjærsbro (sp???) Rød og en sidste.
Fire styks i alt, som dog vil skifte efterhånden, hvilket er en god nyhed
for de af os, som har lyst til at smage forskellige øl.
Tjek hjemmesiden ud, der står mere eller mindre det samme, som jeg kan huske
fra aftenen.

Iøvrigt spiller Vildnis på stedet igen i aften, hvilket klart kan anbefales
at høre.

-V-

Fra : Peter

Dato : 10-09-03 11:34

-V- wrote:

> [...]
> huske fra aftenen.
>
> Iøvrigt spiller Vildnis på stedet igen i aften, hvilket klart kan

Øh, er det ikke først på fredag de åbner rigtigt. Arrangementet i mandags
var bare en tyvstart for de lokale med halv pris på alle øl

De fire øl de havde på kortet i mandags var ud over Bombay Pale Ale og New
York Lager en Ravnsborg Rød (også en ale) og en hvedeøl. De havde en kedel
med Stout i gang, men den var ikke helt klar endnu. Herudover havde de en
tappehane med Budvar for at det ikke skal være løgn - "Vores egen pilsnerøl
blev ikke helt som forventet" lød forklaringen direkte adspurgt.

Men bortset fra det kan stedet varmt anbefales. Og jeg skal bestemt ikke
klage over at jeg har fået et mikrobryggeri 50 meter fra min hoveddør

/Peter

Fra : -V-

Dato : 10-09-03 11:46

Peter wrote:
> Øh, er det ikke først på fredag de åbner rigtigt. Arrangementet i
> mandags var bare en tyvstart for de lokale med halv pris på alle øl

Jessir! Det er først rigtigt åbent på fredag. Du var der altså? Fint sted,
bortset fra at det lykkedes mig at ødelægge deres elendigt udførte gelænder.
Hvad synes du om Vildnis?

Jeg har modtaget en mail fra deres forsanger, Morten: "Vi spiller der jo
igen imorgen! efter landskampen - kl. 22.3o".
Så det må vel betyde, at stedet er åbent igen i dag?

> [...]
> Herudover havde de en tappehane med Budvar for at det ikke skal være
> løgn - "Vores egen pilsnerøl blev ikke helt som forventet" lød

I stand corrected - tak.

> Men bortset fra det kan stedet varmt anbefales. Og jeg skal bestemt
> ikke klage over at jeg har fået et mikrobryggeri 50 meter fra min
> hoveddør

Nej, det er slet ikke så ringe. Nu skal jeg godtnok gå lidt mere end 50 m,
men mon ikke jeg overlever en cykeltur på lidt mere end 3 min?

-V-

Fra : Arthur

Dato : 11-09-03 11:14

On Wed, 10 Sep 2003 12:34:00 +0200, Peter <noneof@your.biz> wrote:

> [...]
>
>Men bortset fra det kan stedet varmt anbefales. Og jeg skal bestemt ikke
>klage over at jeg har fået et mikrobryggeri 50 meter fra min hoveddør

Var inviteret til i går aftes, og den eneste øl, der var værd at
drikke var lagerøllen, som åbenbart var en "fremmed" øl. De øvrige var
ikke lagret/filtreret tilstrækkeligt. Jeg gætter på at de har haft alt
for travlt. Med tiden bliver det vel bedre. Deres computerbryg bliver
vel også bedre, når de får lært at betjene/programmere udstyret.... og
får sikre leverancer af standardiserede råvarer.

Arthur

Fra : Arthur

Dato : 11-09-03 11:59

On Thu, 11 Sep 2003 12:13:55 +0200, Arthur <peder.m@ofir.dk> wrote:

Forresten, her er lidt mere om stedet:

http://www.lorry.dk/nettv/tv.asp?dato=08-09-2003&vId=161144&cId=1

Arthur

Fra : Jane

Dato : 10-09-03 13:32

-V- skrev i <news:3f5dd9c1$0$24729$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Må jeg i den forbindelse nævne det gode øl på det nye bryghus,
> Nørrebro Bryghus (www.noerrebrobryghus.dk).

Findes den side uden flashkrav?

Jeg har nemlig tænkt mig at sende min mor og hendes mand derind
til hans fødselsdag, for den smule jeg så om dem i tv lød som
den perfekte gavekort ide til fødsesldags"barnet".

Jane

Fra : Lars

Dato : 11-09-03 09:03

.... der er en artikel om Nørrbro Bryghus i Jyllands Posten (København, side
5) i dag.

Jeg må også derind hurtigst muligt - lad os høre erfaringerne fra de første
i næste uge.

Venlig hilsen

Lars

P.S.
Jeg tror ikke den findes uden flashkrav

Fra : Jette

Dato : 09-09-03 14:47

> he-he ...
>
> Discountøl er de vel ikke. De er hverken dårlige eller billige - de er
> bare kedelige.

De er vel nu engang, som pilsnerøl er. Der er så mange, der rakker ned på
dem, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor. Jeg synes selv, det er glimrende
pilsnerøl. Måske skyldes det, at vi i Danmark er så vant til dem, at vi ikke
synes, de er noget særligt. Jeg har på fornemmelsen, at dem, der kritiserer
dem, er folk, der foretrækker andre øltyper som ale, weissbier og stout. Jeg
er selv stor fan af især real ale, men derfor kan jeg da sandelig også
engang imellem få lyst til en skøn, kold Tuborg (eller Carlsberg).

Jette

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 09-09-03 17:14

">
> [...]
> er selv stor fan af især real ale, men derfor kan jeg da sandelig også
> engang imellem få lyst til en skøn, kold Tuborg (eller Carlsberg).

Jeg holder meget af mange forskellige øl, også af pilsnere. Urquell og
Staropramen er glimrende eksempler på god pilsner. Men når man så smager en
Hofborg, så virker den altså ret tyndbenet. Af danske øl foretrækker jeg
Hancock eller Thisted bryghus, også hvad pilsner angår.

Jørgen

Fra : Peter Weis

Dato : 09-09-03 18:22

"Jette" <jette.rayment@stofanet.dk> wrote:

> De er vel nu engang, som pilsnerøl er.

Så har du ikke prøvet de gode tjekkiske pilsnere. Kraftigere humlede
og med en meget blødere bobler end den lidt spidse kulsyre der bruges
i danske pilsnere.

> Der er så mange, der rakker ned på
> dem, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor.

De er kedelige.
De er lavet som tylle-ned øl, med tynd smag der ikke holder. Man skal
derfor hele tiden have mere øl for af bevare lidt smag i munden.

mvh
Peter

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-09-03 14:29

"Hauge" <5071499.hauge@spamfree.dk> writes:
> [...]
>Børn bliver næsten betegnet som hunde, de kan jo heller ikke smage hvad de
>får, dog evner hunden at sortere skidtet fra, når den æder, og ungerne

Helt enig. Det ligner ikke noget at affodre børn på den måde. Dels synes
jeg det er mangel på respekt, dels er der ingen tvivl om at det netop er
med til at skabe kræsne børn. Her i hjemme har fulgt den gode gamle regel
om at man skal smage inden man afviser. Det fører klart til færre
afvisninger. Vi bruger desuden en del (rigtig hyggelig)tid på at tage
ungerne med i køkkenet. det fører til endnu færre afvisninger.

Det er altså en vidunderlig oplevelse at pigen på ti jubler med tindrende
øjne når svaret på "Hvad skal vi have?" er Bortsj og oksekød i chilli - OK
så spørger hun nu også om to ting: En den stærk? og kommer der Creme
Fraiche på bordet
Madkultur skabes ved at møder de mange muligheder med et åbent sind og et
udgangspunkt der handler om at man selvfølgelig kanlide det, der kommer på
bordet. Og bliver overrasket en sjælden gang, når det ikke er tilfældet.

Jeg tror det er et særligt dansk fænomen. På familiens rejser rundt i
Europa er det kun yderst sjældent at vi er stødt ind i børnemenuer som
noget snask. Som hovedregel har tjenerne spurgt om den yngste (i dag 10
år) skulle have en lidt mindre portion. Og enkelte gange er der såmænd
også blevet spurgt interesseret til hvad der var hendes livret - og så er
det i flere tilfælde den der er blevet serveret.
Det sjove er at det har været tilfældet, uanset som et har været et jævn
almindeligt spisested eller det har været en gourmet-middag.
Oplevelserne dækker det meste af Europa fra den tyske grænse og syd på. I
Rusland ville de kigge forfærdet på en, hvis man begyndte at tale om
børnemenuer
--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Bo Warming

Dato : 09-09-03 17:19

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message
> Helt enig. Det ligner ikke noget at affodre børn på den måde. Dels synes
> jeg det er mangel på respekt, dels er der ingen tvivl om at det netop er
> med til at skabe kræsne børn.

Hvad nu hvis børn har en sød tand og ikke værdsætter de nuance-forskelle som
du og jeg har LÆRT at skelne mellem

Schweppes "with a bite" og andre dyre sager.

Børn er snobber og hvis du siger at discount-sukkervandet er fornemt og
Nikoline er ækelt, så vil de tro på det.

Hvorfor kaste perler for svin?

Lad dem selv købe dyre drinks, når de bliver gamle nok og selv tjener
pengene.

I teenageårene sir de som svenskerne "Giv os någonting koncentrerat , så vi
kan bli fulde i en fart"

Fra : Hauge

Dato : 09-09-03 17:29

Hejsa

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> Hvad nu hvis børn har en sød tand og ikke værdsætter de nuance-forskelle
som
> du og jeg har LÆRT at skelne mellem

Så har DU ikke lært dem det ordenligt.

> Schweppes "with a bite" og andre dyre sager.

Ja nok dyre, men faktisk ikke de bedste.

> Børn er snobber og hvis du siger at discount-sukkervandet er fornemt og
> Nikoline er ækelt, så vil de tro på det.

Ja, fordi der er folk der vil banke ting i hovedet på folk, som de til sidst
tror på, bare de hører det ofte nok, som nu det du plejer at lukke ud her i
gruppen.

> Hvorfor kaste perler for svin?

Ja, hvorfor svarer jeg egentligt dig?!.

> Lad dem selv købe dyre drinks, når de bliver gamle nok og selv tjener
> pengene.

Så er det jo nok for sent at lære dem det..

> I teenageårene sir de som svenskerne "Giv os någonting koncentrerat , så
vi
> kan bli fulde i en fart"

Bor du i sverige?

/Hauge

Fra : Margot

Dato : 09-09-03 15:50

"Thomas" <th63@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> børnene skal have en kasse sodavand, så får de altid nogle Saltum,
> Børglum eller andre discountsodavand, mens farmand altid selv skal

Det gælder ikke kun børn. Til større familiefest hvor man oplever at der er
købt rimelig dyr vin og "mærke"øl ind er det også Saltum/rørkær og andre
billige sodavand man er henvist til hvis man ikke drikker alkohol. Surt at
være på "bussen" når ens værter er nærrige ))

hilsen Nille (som ikke er på "bussen" men godt kan lide sodavand)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-09-03 17:05

Thomas wrote:
> [...]
> børnene skal have en kasse sodavand, så får de altid nogle Saltum,
> Børglum eller andre discountsodavand, mens farmand altid selv skal

Er du troll eller hvad?
Eller mener du måske at Saltum/Børglum skulle smage ringere end andre
sodavandsprodukter? Personligt er den eneste, jeg finder skiller sig ud fra
alle andre, Nikoline. Alt andet er vel af samme skuffe (kemikalieskuffen).

vh
Jan

Fra : Remmen

Dato : 09-09-03 17:31

> [...]
> børnene skal have en kasse sodavand, så får de altid nogle Saltum,
> Børglum eller andre discountsodavand, mens farmand altid selv skal

Hvor er problemet i det? Hvis farmand kan klare sig med en ussel øl fra De
Forenede Bryggerier, så kan børnene vel også klare sig med Saltum vand...

Lars

---

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-09-03 22:43

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> writes:
>Hvad nu hvis børn har en sød tand og ikke værdsætter de nuance-forskelle
>som
>du og jeg har LÆRT at skelne mellem
Jamen børn må da gerne have en sød tand, og de må såmænd også gerne dyrke
noget af alt det vi andre synes er noget skod. Min opgave som forældre er
netop at lære dem at der findes andet. Her er jeg så hamrende heldig at
have tre børn fra 10-18, der faktisk har lært det. Ser slet ingen
modsætning.

>Børn er snobber og hvis du siger at discount-sukkervandet er fornemt og
>Nikoline er ækelt, så vil de tro på det
>Hvorfor kaste perler for svin?

Vel er de ej snobber, muligvis ligger de ind i mellem under for
gruppepresset. Så er det vel for pokker da min opgave som ansvarlig
forældre, at vise at der findes andet?

>Lad dem selv købe dyre drinks, når de bliver gamle nok og selv tjener
>pengene.

Visse vasse, det handler da ikke om, hvornår de selv kan betale. Det er da
for mig en stor fornøjelse at min ældste datter faktisk kan smage forskel
på lousy produkter og kvalitets-produkter. Det betyder sgutte at hun har
fravalgt vingummierne, men hun kender alternativerne. Det er frint -
dermed er det hendes eget kvalificerede valg. Og det er da det ypperste!

>I teenageårene sir de som svenskerne "Giv os någonting koncentrerat , så
>vi
>kan bli fulde i en fart"

Ja ja, teenagere. Teenagere burde have et lile mærke i panden hvor der
står "Lukket pga ombygning". Herregud det er jo en forbigående tilstand -
omend det er en tlstand, der ind i mellem tærer hårdt på omgivelserne.