Spørgsmål til zigge. Var: "Re: Acrylmaling~
Fra : Lars Bækgaard

Dato : 08-09-03 19:41

Jeg er temmelig enig i dine synspunkter, og mit nye, gamle hus vil jeg
egentligt også gerne vedligeholde efter samme retningslinier.
Udskiftningen af mine sternbrædder blev derfor med lærk i stedet for
trykimpregneret fyr, og de blev grundet med linolie og efterfølgende malet
med linoliemaling, svagt pigmenteret i lærketrænuance (for at bremse den
uundgåelige solblegning).
Vores teaktræs-vinduer, der - hvem der kan forstå det - var overmalet,
bliver nu skrabet, slebet og linoliebehandlet. Det bliver _så_ flot !

Nu da det bliver efterår, rykker renoveringen indendørs, og jeg er lidt varm
på at prøve linoliemaling af indendørs, som du nævner.
Mit spørgsmål til dig er derfor: Laver du det selv af linolie, pigment og
tørrelse eller køber du det færdigt? Og hvor handler du ?
Jeg har kigget lidt på bl.a. www.linolie.dk og www.linolie123.dk (via
Raadvads hjemmeside), men hvis du kender et godt og billigt sted, var dét
måske værd at prøve først.

Hvor får du forresten værk, fæhår og lignende fra, når du fuger omkring
vinduerne?

mvh Lars
(i øvrigt bosiddende i Farum)

Fra : //zigge

Dato : 09-09-03 11:04

"Lars Bækgaard" <L.baekgaard@**REMOVETHIS**ieee.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vores teaktræs-vinduer, der - hvem der kan forstå det - var overmalet,
> bliver nu skrabet, slebet og linoliebehandlet. Det bliver _så_ flot !

Lige den med teaktræ... Der er jeg ikke så "økologisk", jeg køber noget
teaktræsrens (dækrens) og teaktræsolie hos min lokale skibsproviantering.
Det bliver som nyt hver gang det behandles med disse remedier en gang om
året. Eftersom man har brugt teak-dæk på skibe i mange år regner jeg
bådfolket for de ubestridte eksperter på det område.
Om man vil bruge Hempel eller Jotun er en smagssag, begge laver glimrende
produkter.

> [...]
> Jeg har kigget lidt på bl.a. www.linolie.dk og www.linolie123.dk (via
> Raadvads hjemmeside), men hvis du kender et godt og billigt sted, var dét

Jeg kander desværre ikke nogen forhandlere på Sjæland. Jeg plejer ikke at gå
så nøje efter en bestemt forretning men har prøvet nogle af opskrifterne på
Raadvads hjemmeside med stort held. Jeg har en gammel røremaskine til at
blande i og lader malingen stå og snurre i flere timer når jeg blander.
Det er min erfaring at man selv kan lave lige så gode malinger som de købte,
så det er bare om at komme igang

> Hvor får du forresten værk, fæhår og lignende fra, når du fuger omkring
> vinduerne?

Den lokale tømmerhandel, eller skibsprovianteringen. Det skal være
tjæreimpregneret værk du skal have fat i for øvrigt.

Mvh
//zigge