9.1, installering af
Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 08-04-01 02:02

En bekendt i US har lige installeret 9.1 og undervejs løb han ind i
nogle vanskeligheder. Han kom så med denne oplysning:
Hvis man "try to install 9.1 and can't get things to run from the
Launcher, then dump the aliases in the Launcher window, find a folder
called Applications and reestablish the Launcher window from there, not
the System Floder.
"Apparently 9.1 thinks the Applications Folder is the 'new' system
folder."

Kan det passe?

--
Robert J. Widenmann
mari-bob@post8.tele.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-01 03:44

Hej Robert

At der er problemer med Kvikstart/Lsuncher i Mac OS er ikke et nyt
fænomen. De problemer hsr været der siden Kvikstart kom med i systemet
(6.0.8?). Det gælder desværre for Kvikstart som for Apple Menu-valg/Apple
Menu Options, at Apple ikke har gjort en tøddel for at afhjælpe
problemerne. Jeg og mange andre har skrevet til Apple omkring problemerne,
og samstemmende har vi fået svaret... "Thank you for your notice about
xxxx. We will have a look at it..."

OS 9.1 opretter selv en mappe med navnet 'Applications (Mac OS 9)'. Den
hedder det samme, uanset hvilket sprog, der installeres. I selve
systemmappen oprettes der en mappe med navnet 'Launcher Items' / 'Emner i
Kvikstart'. Ved installationen af 9.1 (og øvrige systemer) vil der blive
lagt 2 henvisninger - en til Script Editor og en til Tekst & Lyd /
SimpleText.

Problemerne opstår formentlig, hvis du har flere versioner af de to
programmer liggende på Mac'en. Nu bruger jeg aldrig Kvikstart, så det
første, jeg gør, er helt at slette både kontrolpanelet og mappen fra
systemmappen. For sjovs skyld har jeg dog 'leget' lidt med den på et
tidspunkt under OS 8.6, for at se, hvad der egentlig kunne laves med den.
Den kan faktisk udbygges til noget brugbart, hvis altså, den ikke var så
behæftet med fejl.

Men det er næsten lige så sikkert som 'amen' i kirken, at den på et
tidspunkt vil begynde at nægte at åbne nogle af de programhenvisninger,
der er lagt ind i den, - uanset om de ligger direkte i 'emner i
Kvikstart', eller om de er organiserede i mapper i kvikstartsmappen. Nogle
gange kan problemerne afhjælpes i en kortere periode ved at slette
Kvikstartsindstillingerne fra indstillingsmappen, men de kommer igen.

Men at der skulle være problemer med at selve systemet ville genkende
'Applications (Mac OS 9)' som 'System Folder' har jeg aldrig oplevet eller
hørt om før. Jeg bruger både OS 9.1 DK og US. Så jeg tror, din bekendt i
USA har lavet en eller anden fejl under selbe installationsprocessen.

Hvis du sletter mappen 'Emner i Kvikstart' / 'Launcher Items' fra
systemmappen vil den automatisk blive gendannet efter næste genstart, men
den vil være tom.

mvh. Erik Richard

"Robert J. Widenmann" wrote:

> [...]
> the System Floder.
> "Apparently 9.1 thinks the Applications Folder is the 'new' system

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962