Støttebur
Fra : Svend W Nielsen

Dato : 07-09-03 21:01

Davs
Jeg overvejer at lave en 40 meter lang bedkant/støttemur af træ. 20 meter
skal være afslutning af en skråning ned mod græsplænen, 10 meter skal være
støttemur på 30 til 50 cm i højden og 10 meter skal være kant på en
rhododendron bed. Da højden varierer en del, og der er to ¼ cirkler og andre
buer vil det måske være lettest at lave den af runde stolper. Gode råd
modtager gerne inden jeg starter. Hvilke stolper er bedst, skal de sættes
sammen på bagsiden, skal de sættes i sand osv.

mvh
SN

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-03 00:38

"Svend W Nielsen" <sw@nielsen.tdcadsl.fusk.dk> skrev
> [...]
> modtager gerne inden jeg starter. Hvilke stolper er bedst, skal de sættes
> sammen på bagsiden, skal de sættes i sand osv.

Stolperne skal minimum 90 cm. ned (frostfri dybde) og mindst 2 gange højden
på den del, der skal være over jorden. Ellers vil det ikke kunne holde til
presset fra jorden bag og muren vælter.

Eller sagt på en anden måde:
Er muren op til 45 cm. høj, skal stolperne ned i 90 cm. Er muren 1 meter
høj, skal stolperne 2 meter ned.

Du skal også tænke på, at jo højere mur, jo kraftigere stolper skal du
bruge, hvis de ikke i stedet skal knække.

Til en 45 cm. mur kan en 2tommers kunne gøre det. Er muren 1 meter eller
mere, bør du overveje en 4tommers stolpe.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin