malintg
Fra : Hanne Jensen

Dato : 07-09-03 19:30

Jeg skal i gang med at male en carportindvendig, men ved ikke om der
tidligere er brugt oliemaling eller vandbaseret maling, hvad gør man så,
det er vel bedst at bruge samme type maling?
M.V.H.
Hanne

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-09-03 22:49

> Jeg skal i gang med at male en carportindvendig, men ved ikke om der
> tidligere er brugt oliemaling eller vandbaseret maling, hvad gør man så,
> det er vel bedst at bruge samme type maling?

Det testes ved at komme sprit på en klud. Smitter malingen af, så er den
vandbaseret.

Mvh Maria

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-03 00:46

"Hanne Jensen" <pollo_sletmig@os.dk> skrev i

> Jeg skal i gang med at male en carportindvendig, men ved ikke om der
> tidligere er brugt oliemaling eller vandbaseret maling, hvad gør man så,
> det er vel bedst at bruge samme type maling?

Vælger du en oliebaseret maling, er det ligegyldigt, om bunden er olie eller
plast. Bare du affedter grundigt og sliber overfladen.

Anderledes med plast, der kan have problemer ved at hæfte på olie.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-09-03 08:01

Erik Ginnerskov wrote:
> "Hanne Jensen" <pollo_sletmig@os.dk> skrev i

> Vælger du en oliebaseret maling, er det ligegyldigt, om bunden er olie eller
> plast. Bare du affedter grundigt og sliber overfladen.

Ja og hvad gør han så når det bobler op?
Prøv at male et lille område først og se hvad der sker.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-03 11:57

"Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> skrev

> Ja og hvad gør han så når det bobler op?
> Prøv at male et lille område først og se hvad der sker.

Det har jeg aldrig været ude for i mine år som maler. Det forudsættes
selvfølgelig, at plastmalingen sidder ordentlig fast - at alt løstsiddende
er skrabet af.

Der, hvor der kan opstå problemer af den slags, er ved brug af celluloselak
ovenpå noget andet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-09-03 12:20

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
>

> Det har jeg aldrig været ude for i mine år som maler. Det forudsættes
> selvfølgelig, at plastmalingen sidder ordentlig fast - at alt løstsiddende

Jeg har ladet mig indbilde at alkyd på plast var den sikre katastrofe, hvorimod
feks en olieforstærket emulsion var mere 'kompatibel'

> Der, hvor der kan opstå problemer af den slags, er ved brug af celluloselak
> ovenpå noget andet.

Ja så er jeg blevet narret.
Men hvem gør bevist noget andet en det de bliver rådet til når det er et helt hus??

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-03 12:28

"Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> skrev

> Ja så er jeg blevet narret.
> Men hvem gør bevist noget andet en det de bliver rådet til når det er et
helt hus??

Det er ofte en god ide at lytte til andres råd, hvis man ikke selv ved
besked. Man skal så bare vurdere, hvor rådet kommer fra (rådgivers
kompetencebaggrund).

I øvrigt er en olieemulsionsmaling heller ikke noget dårligt valg til visse
steder, f.eks. en mur der skal kunne både ånde og være regnafvisende. Men
til træværk ville det ikke være mit første valg.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin