durum mel
Fra : HH2450SV

Dato : 06-09-03 17:03

Hej
Jeg har fået en sæk med 25 kg. durum mel i fødselsdagsgave. Skal jeg bare
bruge den som almindelig hvedemel når jeg bager eller skal jeg bytte den ?
Gerne et par gode opskrifter, tak.
mvh
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-03 19:51

> Jeg har fået en sæk med 25 kg. durum mel i fødselsdagsgave. Skal jeg bare
> bruge den som almindelig hvedemel når jeg bager eller skal jeg bytte den ?

Heh, noget af en gave ;)

Jeg har *hørt* at man skal blande det halvt/halvt med normalt hvedemel. Da
durum ikke har så god hæve egenskaber. Ellers må du have gang i en ordenlig
gang pasta, det er den mel i hvert tilfælde perfekt til!

Fra : Martin Hammer

Dato : 07-09-03 08:15

Det er næsten rigtigt. Durum hvedemel er en kornsort som er hårdere end
almindeligt hvedemel - den indeholder mere gluten og protein. Er din mel
fin har den ligeså gode om end ikke bedre bageegenskaber end alm.
hvedemel, er den derimod grynet er der tale om en slags klid. De skal
som fuldkornsmel blandes med ex. alm. hvedemel.
Durum hvedemel er typisk dyrket i varmere klima end det danske, og har
fået meget mere sol end det dansk produceret mel. Det er fx durum
hvedemelet som giver ciabatta brødet fra Italien sin luftige og gule
krumme, og den velkendte sprøde skorpe. Det samme gælder sig faktisk
pizzabunden.
Jeg har ikke megen erfaring med meltypen, men bruger den i min pizzadej.
Halvt alm. hvedemel, halvt durum hvedemel (af det fine). Så bliver
pizzabunden sprød og luftig.

Håber vi fik rettet misforståelsen.

Martin Hammer

<snip>

Fra : Peter Kanin

Dato : 07-09-03 10:19

Far hjemmelavede madpakkeboller

ca. 1 kg durum mel
ca. 600 g spelt mel
ca. 2-300 g hvedemel
3-4 spsk. olivenolie
1-2 spsk honning
1 pakke gær
lunken vand
2-3 tsk salt
evt. 1 spsk. sukker

Mel sukker, salt og evt. sukker blandes godt. Gær opløses i 3-4 dl lunken
vand. Melet tilsættes honning, olie og vand/gær. Det blandes godt - med klør
5. Der tilsættes lunken vand mens der æltes indtil dejen bliver tilpas lind.
Det tager lidt tid inden durum mel opsuger det tilsatte vand, så hav lidt
tålmodighed mens du ælter. Dejen skal være lidt mere "fugtig" end normal
bolledej.

Lad dejen hæve enten ved stuetemperatur i 1-2 timer eller i køleskab i et
døgns tid.

Portionen rækker til 24 store boller, der med pålæg, hver for sig sagtens
kan udgøre en madpakke.Bollerne kan fryses og tages op af fryseren om
aftenen dagen før man skal lave madpakken/-erne.

Konen og børnene foretrækker bollerne fremfor alt muligt andet.

Fra : Herbert

Dato : 07-09-03 11:47

> [...]
> aftenen dagen før man skal lave madpakken/-erne.
>
> Konen og børnene foretrækker bollerne fremfor alt muligt andet.

Spændene opskrift Men hvor længe skal de bage og hvor varmt skal de have
det?

På forhånd tak
Erik

Fra : Peter Kanin

Dato : 09-09-03 17:54

Godt spørgsmål......

De plejer at få mellem omkring 200 grader i 15-20 minutter.....det afhænger
af hvad jeg ellers laver i ovnen....