Mystisk svamp fundet i haven
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-09-03 17:25

Hej

Jeg skal have lidt hjælp til at identificere en svamp.

Udefra ligner den en kartoffel. Ca samme farve, størrelse og facon. Den
har nærmest ingen stængel, men kun en "rodklump". Farven er udvendig
beige/lys brun, men indeni er den meget meget mørkelilla, nærmest sort.
"Huden" var ca 1-2 mm tykt. Den har en behagelig lugt, lidt hen i
retning af champignon.

Jeg har bladret samtlige billeder igennem på:
http://www.in2.dk/svampe/svpic/frame1.htm

Uden dog at finde noget der ligner. Det nærmeste er en "Broget
Slimtrøffel", men hverken facon eller farver er helt derhenad.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-09-03 18:46

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> beige/lys brun, men indeni er den meget meget mørkelilla, nærmest sort.
> "Huden" var ca 1-2 mm tykt. Den har en behagelig lugt, lidt hen i

Ku' det være en Almindelig Bruskbold, som vokser under birk og eg, og som er
almindelig sep. - okt?
Svagt giftig.
Fundet i Politikens svampebog.
Jeg synes, den passer til din beskrivelse.

Hilsen Inger

Fra : Thomas B.

Dato : 06-09-03 18:49

Inger Pedersen wrote:
> [...]
> Svagt giftig.
> Fundet i Politikens svampebog.
> Jeg synes, den passer til din beskrivelse.

Kan det være en Bovist (latin: Bovista)?
Den hedder måske netop også Bruskbold på dansk.

Se bl.a.
http://www.foto-essen.de/foto_Pflanzen.php#239
http://www.pilzfotopage.de/Verschieden/pages/Bovista%20nigrescens.html

Eller en støvbold ( ! som vist desværre kaldes Bovist på tysk ! ).

Rigtige bovister ville jeg ikke spise (jævnfør også Ingers angivelse fra
Politikens svampebog). Som unge er de mørke/sorte inden i.

Mange støvbolde kan spises i ung alder (d.v.s. så længe de er hvide
indeni senere bliver de for "støvede" og brune indeni).Støvbolde er som
unge hvide inden i.

Thomas B.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-09-03 19:52

Hej

Thomas B. wrote:

> Kan det være en Bovist (latin: Bovista)?
> Den hedder måske netop også Bruskbold på dansk.

Tak til jer begge. Jeg fandt den under et birketræ, så det passer jo
meget godt. Jeg ledte på Google efter Bruskbold og fandt også et link
med billede af tværsnit, så jeg er rimelig sikker på, at det er sådan en.

Jeg undrede mig blot over dens udformning. Det er jo ikke den typiske
svampefacon den har.

http://home6.inet.tele.dk/pedjuhl/html/sclecitr.htm

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Thomas B.

Dato : 06-09-03 20:55

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> med billede af tværsnit, så jeg er rimelig sikker på, at det er sådan en.
>
> Jeg undrede mig blot over dens udformning. Det er jo ikke den typiske

Ja, svampe er meget forskelligt, ikke bare "paddehatte". "Paddehattene
har deres sporer (spredningsceller, "frø") i lameller eller rør på
undersiden af hatten.
Der er jo også troldsmør, skimmelsvampe, mug og meget andet.
"Svampe" er en kunstig sammenstilling af mange meget forskellige
grupper organismer.
Bruger man den gamle indeling, hvor der kun fandtes to riger,
plante- og dyreriget, så hører f.eks. Troldsmør nærmere til dyreriget
end planteriget.
Nu til dags deler man dog organismerne op i mange flere riger, end
blot de to gamle. Det kan man sikkert finde mere om andetsteds på nettet.

Bruskbold hører, som støvboldene, til bugsvampene, som har sporene inden
i. Når de bliver modne, så sprækker huden og på sporene kan spredes.
Hos støvboldene kan det ske når en regndråbe rammer "bolden", så sendes
en lille sky af sporer ud af sprække/hul i toppen af den.

Thomas B.