Olie eller El?
Fra : Ukendt

Dato : 05-09-03 22:25

Davs,

Jeg tillader mig lige dette hurtige spørgsmål, da jeg fik så mange goder
svar sidst :=)

Med udgangspunkt i måske mange år som husejer: Er der en der kan anslå
hvorvidt olie er billigere end El? Eller omvendt?

Situation:
Oliefyr med ny brænder.
Ny varmtvandsbeholder med mulighed for El-opvarmning.

Er der noget at hente (alt andet lige) på at køre med El hele året? Hvad
siger de erfarne?

TH

---

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-03 09:28

"TH" <th_at_cogito.greatdanedk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ny varmtvandsbeholder med mulighed for El-opvarmning.
>
> Er der noget at hente (alt andet lige) på at køre med El hele året? Hvad

Hej TH,

Jeg er netop i gang med at udskifte en gammel kedel, og en gammel
varmtvandsbeholder.

Jeg har valgt olie, da jeg er overbevist om at det bedre kan svare sig ift
elopvarmning, uden jeg dog har noget yderligere belæg for det, end hvad min
vvs'er fortæller.

Jeg har alt i alt brugt 17000, incl. moms, men excl. timer, og excl. brænder
da den var ny.

FedePede

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 06-09-03 10:04

> [...]
> Ny varmtvandsbeholder med mulighed for El-opvarmning.
>
> Er der noget at hente (alt andet lige) på at køre med El hele året? Hvad

Min erfaring er et skift fra El til gas og der har ikke været den store
besparelse at hente.
Men jeg havde også rabat hos elselskabet fordi jeg havde el opvarmning. Man
kan få en særlig tarifmåler sat op så el varmen kører på særskilt regning,
men det er nok lige så dyrt som at foretage en "opgradering" af det
eksisterende varmeanlæg.
Jeg ville helt klart vælge at bruge olie om vinteren og el om sommeren. En
fordel ved olie som der ikke er ved gas/El er at man selv kan vælge
leverandør (ved godt det snart kommer på gasområdet)
F.eks. kan man selv hente olien (som benzin- og oliechauffør er jeg dog
KRAFTIGT imod selvhentere, af sikkerhedsmæssige og miliømæssige årsager...)
der kan være mange penge at spare for tiden hvor der er priskrig. Jeg har
flere gange set Let Diesel blive solgt for helt ned til 4.60kr. pr liter.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-03 17:30

TH wrote:
> [...]

> Ny varmtvandsbeholder med mulighed for El-opvarmning.
>
> Er der noget at hente (alt andet lige) på at køre med El hele året?

Elpatronen i din nye varmtvandsbeholder opvarmer kun varmt
brugsvand/vandhanevand, så når alt for snart fyringssæsonen starter, skal du
aligevel have startet oliefyret for at få varme i radiatorene. Når du nu har
startet oliefyret og fået varmet kedel og skorsten op, tror jeg absolut, det
er biligst for dig at slukke for strømmen til varmtvandsbeholderen og lade
fyret om at lave varmt brugsvand.

Tomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-03 21:15

Tomas Jensen wrote:
> Elpatronen i din nye varmtvandsbeholder opvarmer kun varmt
> brugsvand/vandhanevand, så når alt for snart fyringssæsonen starter,
[snip]

Mnjejæ...? Hvis jeg (som nu) har oliefyret slukket så virker radiatorerne da
stadig. Så alt vandet kommer vel så fra varmtvandsbeholderen. Der sidder en
termostat (ala dem på radiatorerne) som bestemmer hvor varmt vand der sendes
til radiator-systemet.

--
TH

---

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 17:28

TH wrote:

> [...]
> varmtvandsbeholderen. Der sidder en termostat (ala dem på
> radiatorerne) som bestemmer hvor varmt vand der sendes til

Ok, så er det bare et helt, helt anderledes system end mit. Den termostat
(ala dem på radiator), der er på min sidder på retursiden af
"radiatorvandet" og lukker, når vandhanevandet er opvarmet til x grader.
Sætter jeg en elpatron i varmtvandsbeholderen (hvad jeg nok gør næste
sommer), vil jeg lukke for denne termostat og slukke for cirkulationspumpen
om sommeren, for at undgå at elpatronen unødvendigt skal holde kedlen varm.

Mvh Tomas

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-09-03 20:20

> [...]
> Ny varmtvandsbeholder med mulighed for El-opvarmning.
> Er der noget at hente (alt andet lige) på at køre med El hele året? Hvad

Hvis huser er velisoleret vil man kunne opnå samme varme
med ca. 75% eleneri = 100 % olienergi.
Det skyldes at der tabes en del energi i radiatorsystemet - og
de bedre reguleringsmuligheder i el-varmen.
Olie- og gasfyr skal regnes med en afskrivning på 3-4.000
kr pr. år.
Elradiatorer er dels billigere - dels holder de i mange år.
En bekendt købte for 3 år siden et 130 kvm. hus med
elvarme. Alt er elektrificeret - vaskemaskine, tumbler etc.
Årlig el-forbrug omkring 10.000 kWh. Huser er fra 1973.
Flere energikonsulenter har regnet på tallene, da man fra
kommunal side gerne ser man konverterer til anden energiform.
Resultatet er hvergang, at el-varmen er det billigste!
Det kan ikke engang betale sig at installere en tilknyttet
varmepumpe, som der gives tilskud til!

Hvis huset er mindre godt isoleret vil el-varme være for dyr -
så bør man overveje naturgas.
Men alene, hvad det koster årligt i vedlighehold af et radiatorsystem
- skorstensfejning, service, udskiftning, afskrivning på anlægget
kan man købe megen el-energi for!

Prøv en snak med en energikonsulent - og husk på, at de fra
myndighedernes side ikke må anbefale el til opvarmning.

Per A. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-03 21:16

Per A. Hansen wrote:
> Prøv en snak med en energikonsulent - og husk på, at de fra
> myndighedernes side ikke må anbefale el til opvarmning.

Øhm hvorfor ikke det?

--
TH

---

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-09-03 20:47

> Øhm hvorfor ikke det?

Det er politisk bestemt.
Myndighederne ønsker af forskellige hensyn at
lægge hindringer i vejen for etablering af el-varme.
Visse steder er det endda vistnok forbudt, idet man ønsker
at andre energiformer fremmes - det kan f.eks. være tilslutning
til det kommunale fjernvarmesystem o.lign.

Per A. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 21:22

Per A. Hansen wrote:
> [...]
> at andre energiformer fremmes - det kan f.eks. være tilslutning
> til det kommunale fjernvarmesystem o.lign.

Lol - sikke en gang BS.
Men ikke desto mindre interessant :)

--
TH

---

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-09-03 11:04

> Lol - sikke en gang BS.
> Men ikke desto mindre interessant :)

Hvad er BS for en størrelse?
( jeg kan regne ud, det ikke har noget med kogalskab at gøre!)

Per A. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-03 18:37

Per A. Hansen wrote:
> Hvad er BS for en størrelse?
> ( jeg kan regne ud, det ikke har noget med kogalskab at gøre!)

Øhm...hvordan skal jeg fortælle det uden at blive fanget af folks filtre.
"fis i en hornlygte" er nok det pæneste ikke-så-latrinære-udtryk jeg kan
komme på :)

--
TH

---

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-09-03 10:17

> Øhm...hvordan skal jeg fortælle det uden at blive fanget af folks filtre.
> "fis i en hornlygte" er nok det pæneste ikke-så-latrinære-udtryk jeg kan
> komme på :)

OATPS

Så var det meget iteressant at få at vide, om det latrinære
udtryk var en hentydning til mit indlæg - eller til folketingsflertallets
energipolitik. Det fremgår ikke af dine korte bemærkninger.
Det er jo en kendsgerning, at mange steder kan man
ikke få tilladelse til installation af el-varme.

Per A. Hansen

Fra : TH

Dato : 13-09-03 01:00

Per A. Hansen wrote:
> [...]
> bemærkninger. Det er jo en kendsgerning, at mange steder kan man
> ikke få tilladelse til installation af el-varme.

Hvis det var en kommentar til dit indlæg ville jeg gøre det meget klart.
Iøvrigt ville det formentligt aldrig komme så vidt, for jeg ville droppe
tråden og filtrere en person inden de latrinære udtryk. Så altså det var
naturligvis til folketingets politik. Og den kommentar står jeg ved. Det er
en tåbelig politik imho. Selvmodsigende og gammeldags - og jeg er mildest
talt overrasket over at høre slig disposition....

--
TH

---