Råd ønskes ang. snegle
Fra : Naess

Dato : 05-09-03 21:25

Jeg skal af med et 500 liters akvarium pga. pladsmangel, men jeg har brug
for nogle råd inden jeg vil sætte det til salg.

Historien kort :
Jeg havde anskaffet mig en ny trærod som desværre overførte en sand
snegleplage i mit ellers nydelige akvarium. Jeg kender ikke navnet på
sneglen, men jeg nåede dårligt nok at reagere før jeg havde hundredevis af
små 2-3 mm lange snegle med spidse brunlige huse. De var overalt og det så
forfærdeligt ud. Men inden jeg fik indledt mit modangreb fik andre
omstændigheder mig til at tage beslutningen om at afvikle akvariet. Fiskene
blev solgt og akvariet tømt for vand så kun bundstenene ligger tilbage -
oversået med sneglehuse.

Nu ved jeg ikke om sneglene og deres æg kan dø af udtørring eller bare
ligger i en slags dvale og venter på våde tider, det sidste er vel det mest
sandsynlige. Jeg vil i hvert fald ikke sælge akvariet før jeg har fået
renset det ordentligt, og jeg vil smide bundstene ud. Men jeg skal have
renset bundfilteret, akvarieglasset indvendig, pumpen + slangerne samt nogle
flotte spændende trærødder som jeg vil gemme til når jeg skal have akvarie
igen om ca. et års tid.
Hvordan gør man det på den bedste og mest sikre måde, så sneglene ikke
genopstår når den kommende ejer af mit akvarium fylder det med vand, og jeg
trygt kan bruge mine trærødder i mit nye akvarium om et års tid.
Saltvand måske ?

--
Hilsen / Regards
Kevin Naess

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-09-03 22:47

Naess <Mail@In.valid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bjarcu$16kg$1@news.cybercity.dk...

> [...]
jeg
> trygt kan bruge mine trærødder i mit nye akvarium om et års tid.

Sneglene og deres æg tåler ikke en rigtig udtøring. Så den nye ejer og
dig selv kan med sinds ro bruge
både akvarie og rod efer rengøring.

Carsten

Fra : Naess

Dato : 07-09-03 16:30

"Carsten Gall" skrev i en meddelelse

> Sneglene og deres æg tåler ikke en rigtig udtøring. Så den nye ejer og
> dig selv kan med sinds ro bruge
> både akvarie og rod efer rengøring.

Det var lige det svar jeg havde håbet på at få
Takker!

--
Hilsen / Regards
Kevin Naess

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-09-03 19:05

> Sneglene og deres æg tåler ikke en rigtig udtøring. Så den nye ejer og
> dig selv kan med sinds ro bruge
> både akvarie og rod efer rengøring.

Det ved mine snegle ikke - nu er det godt nok snart mange år siden, men en
hel vinter stod akvariegrusset ude på altanen i frost. Hjalp det mod snegle
? Nej. Først da grusset havde været en time i ovnen ved 150 grader var jeg
kommet helt af med dem.

Mvh Maria

Fra : Jesper Buch

Dato : 08-09-03 20:51

> Det ved mine snegle ikke - nu er det godt nok snart mange år siden, men en
> hel vinter stod akvariegrusset ude på altanen i frost.

Der har ikke været levende æg eller snegle i det grus !

> Hjalp det mod snegle

Du har fået snegle et andet sted fra . . . . f.eks. planter.

Fra : Jesper Buch

Dato : 06-09-03 07:43

> [...]
jeg
> trygt kan bruge mine trærødder i mit nye akvarium om et års tid.

Nu er Malaj sneglen jo ikke giftig og nogle vil da gerne have snagle men
hvis du virkelig vil af med den så er en lille flok pragtsmerlig effektivt..
De spiser alle slags snegle og deres æg. Har selv haft en meget stor malaj
sneglebestand og der gik ikke meget mere end 3 uger, efter at
pragtsmerlingerne var kommet i til malajsnelgene var væk.

Iøvrigt vil bestanden af snegle i et renhold akvarei med jævnlig bundsugning
og ingen overfodring, ikke have tendens til så stor en bestand af snegle.
Snegle formere sig godt, hvis der er masser af overskydende næring i
bundlaget.

Men i dit tilfalde, hvor du har tømt akvariet dør sleglene deres æg, de kan
ikke ligge i dvale.

Med hensyn til bundlaget så skal du ikke smide det ud bare rens det og lad
det tørrer.

Fra : Aardvark

Dato : 06-09-03 15:05

> [...]
> de kan ikke ligge i dvale.
>
> Med hensyn til bundlaget så skal du ikke smide det ud bare rens det og

Har selv problem med snegle, især i ét akvarie netop pga. overfodring
(det er et malle yngle akvarie..så overfodring kan ikke undgåes..)

Jeg bruger sneglene positivt, i dét jeg høster af dem, og giver dem
netop til Pragtsmerlinger (og net smerlinger, muse smerlinger mv.).

Så få fat i nogle smerlinger...så bliver de hurtigt udryddet...

/Aard