tegltag og alger
Fra : valet

Dato : 05-09-03 17:14

Hej NG

Er der en nem metode til at vedligeholde sit beton tegltag.
så der ikke kommer mos eller alger på, det er især på nordsiden.

Venlig Hilsen

Søren Valet.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 05-09-03 20:24

"valet" <valet@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Er der en nem metode til at vedligeholde sit beton tegltag.
> så der ikke kommer mos eller alger på, det er især på nordsiden.

I gamle dage kunne man få pladebly, som kunne lægges øverst på taget. De
stoffer, der ved hjælp af vejr og vind så kom ned på taget, gjorde, at mos
og lign. ikke kunne gro på taget. Jeg har hørt at man kan opnå samme effekt
ved at udspænde en tyk kobbertråd tæt på taget øverst oppe.

VH Birgitte

Fra : Ivar

Dato : 05-09-03 21:04

valet skrev:

> Er der en nem metode til at vedligeholde sit beton tegltag.
> så der ikke kommer mos eller alger på, det er især på nordsiden.

Jeg sprøjtede mit tag med en Rodalon-opløsning med en
almindelig havesprøjte. Det virkede ganske udemærket, men
det var meget langsomeligt. Jeg lånte derfor en højtryksvasker
med en sæbebeholder (eller hvad det nu hedder) som jeg fyldte
ren Rodalon. Det var let at arbejde med, den kunne uden
problemer sprøjte op til tagryggen. Det kom ud af
højtryksvaskeren som luftigt sæbeskum. Det så rigtigt godt
ud, men desværre blev opløsningen så tynd at den ikke
hjalp en pind
Så jeg søger et kraftigere middel, eller en højtryksvasker
hvor man bedre kan bestemme koncentrationen.

Ivar

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 05-09-03 23:12

On Fri, 5 Sep 2003 18:14:08 +0200, "valet" <valet@adslhome.dk> wrote:

>Hej NG
>
>Er der en nem metode til at vedligeholde sit beton tegltag.
>så der ikke kommer mos eller alger på, det er især på nordsiden.

Du kan få nogle kobberplader, som kan monteres ved tagryggen -
kobber-udvaskningen dræber algerne. Fås i div. byggemarkeder.
Derudover mener jeg ikke, der findes andre muligheder end algefjerner.
KS

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 06-09-03 06:38

Prøv www.fr-kemi.dk deres algefjerne tager det

/Claus

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 06-09-03 10:08

> [...]
> kobber-udvaskningen dræber algerne. Fås i div. byggemarkeder.
> Derudover mener jeg ikke, der findes andre muligheder end algefjerner.

Det gør der faktisk...
Man kan få ventilerede rygningsbånd til taget i kobber, det har samme effekt
som de chims du omtaler. Men det er nok bedst til ny/ombygninger.
Det man dog skal huske med kobber løsningen er at kobberionerne kan farve
teglsten og andet "sort"...

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 07-09-03 17:39

Hej Søren

Som bemærket i andre svar er kobber en god metode, det billigste er nok at
købe en rulle stiv ledning i 1.5 kvardrat, skære plasten af og spænde den
rene kobbertråd ud over rygningen.
Husk blot at zink tagrender og kobber ikke er gode venner.

Venlig hilsen

Lars

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-09-03 17:50

"Lars Jacobsen" <larsvoss@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> rene kobbertråd ud over rygningen.
> Husk blot at zink tagrender og kobber ikke er gode venner.

Jeg går ud fra, at det er regnvand, som skal skylle "kobbervand" ned over
stenene. Hvad så med den del af teglstenene hvor vandet ikke løber? På mine
sten er det kun 2-3 cm. i hulningen af stenene der løber vand på i normalt
regnvejr, mens der på resten af stenen ikke løber vand af betydning, det vil
jo hele tiden søge ned i hulningen.
Kan den kobberledning så virke på hele tagstenen?

mvh
Preben

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 08-09-03 08:39

Hej Preben

Det kan du have ret i, men vil det ikke gælde for alle løsninger ?
Jeg har ikke selv prøvet det i praksis, men ved blot at det er et gammelt
virksomt trick.

mvh Lars