BD30 etageadskillelse - Træ 38 & 39
Fra : anders majland

Dato : 04-09-03 22:24

Så er kommunen vendt tilbage og beder om supplerende materiale ....

Min etageadskillese skal være BD30 og der vel ikke en der inden
weekenden kan være behjælpelig med mulige løsninger på det problem ....

Jeg har lige været groups.google igennem og konkluderede at jeg burde få
læst i de træ hæfter men dem kan jeg ikke få fat i nu .... (med lidt
held med lørdagsposten)

Eksisterende

28mm plankegulv
5"x7" bjælkelag med centerafstand på 1 meter.
50mm mineraluld
Klasse 2 beklædning (listeloft >15/9mm)

Hvor langt er jeg fra en BD30 - Af diskussionen for et par måneder siden
var det vidst noget med at jeg bare skulle op på 100mm fastholdt
mineraluld.

Men jeg vil værdsætte et par citater fra en med "biblioteket" iorden.

/A

Fra : anders majland

Dato : 04-09-03 22:38

Brandteknisk vejledning 30 er måske også relevandt....

Deri skulle være eksempler der erstatter dem fra Bygningsreglementer fra
95

Citat:"
BD-etageadskillelse 30

Etageadskillelse af mindst 45 mm x 95 mm træbjælker i en afstand af
højst 600 mm fra midte til midte, på oversiden beklædt med mindst 21 mm
gulvbrædder og på undersiden beklædt med 1 lag mindst klasse 2
beklædning med tykkelse mindst 12 mm. Mellem bjælkerne mindst 95 mm
fastholdt mineraluld i pladeform.

For ovennævnte eksempel gælder, at der i stedet for 21 mm gulvbrædder
kan anvendes spånplade eller krydsfinerplade med tykkelse mindst 18 mm"

/A

Fra : anders majland

Dato : 05-09-03 11:13

Sorry: jeg glemte at sætte FUT - Den er nu til hus og have

> Citat:"
> BD-etageadskillelse 30

Citatet var fra BR95 bilag 3 men det er ikke gældende mere.

/A

Fra : anders majland

Dato : 05-09-03 20:16

Nu har jeg selv fået fat i "Brandteknisk vejledning 30"

>28mm plankegulv
>5"x7" bjælkelag med centerafstand på 1 meter.
>50mm mineraluld
>Klasse 2 beklædning (listeloft >15/9mm)

Der er vist ingen vej udenom at hive det næsten nye listeloft ned og
efterisolere med yderligere 45 mm og brandtråd for at leve op til BD30
Det er lidt synd da det nyrenoverede loft var noget af det vi faldt
for da vi købte huset sidste sommer ....

(Alternativer er selvfølgelig at lægge nyt gulv på 1.sal og lægge de
95mm der eller at sænke loftet i stuen ved at smakke noget nyt
nedenunder - ingen af delene er heller særligt attraktive)

Men en etageadskillese til et udnytteligt loftsrum skal også være BD30.
Og de regler har været gældende ihvertfald siden BR-S 85 (Der er det
ældste jeg har læst noget om - Det er usikkert om renoveringen skulle
være efter BR-S 85 eller BR-S 98 men det er vist uden betydning her).

Loftet er renoveret efter 1998 så jeg anser loftet som havende en skjult
fejl, så nu skal jeg til at se på ejerskifteforsikringen. Selvom jeg
vist har en ret stor selvrisiko er der også en del timer i at pille
~120m2 listeloft ned få ændret lampeudtagene og sætte det op igen.

Resonnement:

Huset er gennemgribende renoveret omkring 1998

Etageadskillelse kan kun have været lovlig da den blev udført hvis den
er lovlig efter enten BR-S 85 eller BR-S 98.

Selv i SBI anvisning 147 fra 1985 (som der henvises til fra BR-S 85)
kræver 95mm fastholdt mineraluld for en BD30 etageadskillelse.

Citat: 21mm gulvbrædder, 95mm fastholdt mineraluld og mindst klasse 2
beklædning på undersiden....

/A

PS Bryd bare ind i min monolog

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-09-03 21:37

> [...]

> Eksisterende
>
> 28mm plankegulv
> 5"x7" bjælkelag med centerafstand på 1 meter.

Du mangler ståltråd/forskalningsbrædt mellem klasse 2 og bjælkerne (til
fastholdelse af mineralulden). Dit bjælkelag er for spredt, så læg en ekstra
ind i mellem hver. Koster ca 50 kr pr m i 75*150 mm. Og så mangler der
isolering, så du kommer op på mindst 95 mm.

Forskellen på de forskellige BD er i virkeligheden kun fra undersiden og
ned, har jeg bemærket. For at lave BD 90, skal der 1 lag gibs og 2 lag
brandgibs på undersiden, mens resten er fælles med de øvrige klasser.

Mvh Maria

Fra : John Deleuran

Dato : 06-09-03 08:32

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mineraluld.
>
> Men jeg vil værdsætte et par citater fra en med "biblioteket" iorden.

Hej anders
her er en link til bygningsreglementet, hvor det står
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19950400249-regl
M.v.h. john d.

Fra : anders majland

Dato : 07-09-03 18:26

> Hej anders
> her er en link til bygningsreglementet, hvor det står
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19950400249-regl
> M.v.h. john d.

Linket virker ikke for mig nu - Men hvis det er et link til BR-95 så
gælder eksemplerne i bilag 3 ikke længere.

/A