Rødder farver vandet .. nogle tips
Fra : TLU

Dato : 04-09-03 21:21

Hej,

Jeg har nu købt et par gl. rødder til mit akvarie,

Jeg fik af vide at jeg skulle lade dem ligge en uges tid i et vand bad for
at suge farveresterne ud..

Jeg har nu i 14 dage dagligt haft dem i "blød" skiftet vandet og spullet
dem..

Vandet er stadigvæk the farvet..

Er der nogle der har nogle tips .. eller skal jeg bare fortsætte indtil jul
? og lidt til..

For jeg vil jo gerne snart have dem i akvariet, men brøder mig ikke om
vandfarven..

Hjælp

Mvh

Tlu

Fra : Martin Heller

Dato : 04-09-03 22:10

TLU wrote in <3f579e3c$0$24709$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Er der nogle der har nogle tips .. eller skal jeg bare
> fortsætte indtil jul ? og lidt til..

Du kan putte noget soda i vandet (så meget du kan opløse) så
trækker farven hurtigere ud.

Fra : RuneR

Dato : 05-09-03 08:17

Martin Heller wrote:

> Du kan putte noget soda i vandet (så meget du kan opløse) så
> trækker farven hurtigere ud.

Eller koge dem, hvis du kan finde en "potte" stor nok til dem.

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Jesper Buch

Dato : 05-09-03 09:20

"TLU" <tlu@FJERNpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jul
> ? og lidt til..
>
> For jeg vil jo gerne snart have dem i akvariet, men brøder mig ikke om

Lad det være farvet . . det er ikke noget problem for fiskene !

Det giver da et flot skær.

Fra : Claus

Dato : 05-09-03 15:59

Faktisk er de stoffer der farver vandet gavnlige for fiskene. Du kan
ikke ligge dem i bød i en uge og regne med at farven forsvinder.
Faktisk kan en rod vedblive med at farve efter flere år.

Fra : jabbe

Dato : 05-09-03 16:23

Samme mening her..
Jeg syntes også det giver et flot skær... Desværre forsvinder det med
tiden....

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2 (drager dem med 2 snore
i luften)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Jesper Buch

Dato : 05-09-03 19:59

> Faktisk er de stoffer der farver vandet gavnlige for fiskene. Du kan
> ikke ligge dem i bød i en uge og regne med at farven forsvinder.
> Faktisk kan en rod vedblive med at farve efter flere år.

Ja . . . jeg har et scalar akvare, hvor vandt er næsten rødligt, det har de
det fint med. Der er jo humus stoffer i rødderne som gør vandet mere
attraktivt for sydamerikanske fisk. Hvis du ser vandet i de mere
stillestående dele af amazon flodeens tilløb, hvor der ikke er grumset, vil
du opdage at vandet ofte er mørkt.

Men det er lidt besværligt hele tiden at holde PH nede på den måde . . . der
skal temmeligt meget tørv mm. til.

Fra : Michael Andersen

Dato : 07-09-03 11:19

Hej Tlu

Hvis du gerne vil have klart vand i dit akvarium, kan du smide noget aktivt
kul i din pumpe. Kullet vil tage alle farvestofferne i vandet. Kullet kan du
købe i næsten alle akvarieforretninger.
Jeg har selv brugt det meget da jeg havde regnskovsakvarier og det virker
fint. Den mørke farve var væk i løbet af 5-6 dage...

Mvh.

Michael