smerter efter opkast
Fra : Jane

Dato : 03-09-03 19:46

Er det normalt at have smerter i den øvre del af brystkassen
efter opkastninger? Syntes ikke jeg havde ondt som barn når
jeg havde kastet op.

Jane

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 03-09-03 19:59

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message

> Er det normalt at have smerter i den øvre del af brystkassen
> efter opkastninger? Syntes ikke jeg havde ondt som barn når
> jeg havde kastet op.

Uden at være den store ekspert, så kræver det jo brug af en del muskler, for
at lave de krampelign. bevægelser der skal til for at væsken "flyder" op. Og
det er vel nok også muskler, som samtidig ikke bliver brugt til daglig. Så
jeg vil da tro, at det ikke er unaturligt.

> Jane

Nicolai

Fra : arc@na

Dato : 04-09-03 07:43

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@sol.dk> wrote in

> [...]
> væsken "flyder" op. Og det er vel nok også muskler, som samtidig ikke
> bliver brugt til daglig. Så jeg vil da tro, at det ikke er unaturligt.

Det er primært mellemgulvsmusklen som går i gang ved opkastning, og den
bruger vi hele tiden (bl.a. til at trække vejret med).

arc@na

Fra : Helle

Dato : 03-09-03 20:22

> [...]
> Er det normalt at have smerter i den øvre del af brystkassen
> efter opkastninger? Syntes ikke jeg havde ondt som barn når

Ja det er vidst helt normalt. Du bruger jo en masse muskler i brystkassen
for at få opkasten op. Når der er muskler man meget sjældent bruger bliver
de grusomt ømme når man en sjælden gang bruger dem. Og nu er det jo ikke en
naturlig hverdagsting at kaste op, så de muskler du bruger ved at kaste op,
bliver overbelastet og du kan opleve ømhed dagene efter.
Man kan fristes til at tro det er noget med hjertet og alt det der for det
kan godt føles sådan.

/Helle

Fra : arc@na

Dato : 04-09-03 07:45

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote in

> Ja det er vidst helt normalt. Du bruger jo en masse muskler i
> brystkassen for at få opkasten op.

Nej, man bruger mellemgulvet. De eneste muskler der findes i brystkassen er
de intercostale (altså musklerne mellem ribbenene), hvis du ser bort fra de
store rygmuskler og den glatte muskulatur.

arc@na

Fra : arc@na

Dato : 04-09-03 07:42

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in

> Er det normalt at have smerter i den øvre del af brystkassen
> efter opkastninger? Syntes ikke jeg havde ondt som barn når
> jeg havde kastet op.

Kan du så se at komme til læge og blive undersøgt! Så får du vished for,
hvad det skyldes, i stedet for at måtte nøjes med gætteri og bekymringer.

arc@na

Fra : Jane

Dato : 05-09-03 01:10

arc@na skrev i <news:3f56dea1$0$83060$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> Kan du så se at komme til læge og blive undersøgt! Så får du vished for,
> hvad det skyldes, i stedet for at måtte nøjes med gætteri og bekymringer.

Narj jeg tror jeg nøjes med at takke folk her, og tro på det med muskler
man ikke bruger så tit. Da det er så sjældent et forekommende problem,
vil jeg ikke spilde lægens tid på det, medmindre jeg alligevel skal der
hen og spørge om noget andet.

Jane

Fra : Padmé Amidala

Dato : 05-09-03 06:33

> [...]

> man ikke bruger så tit. Da det er så sjældent et forekommende problem,
> vil jeg ikke spilde lægens tid på det, medmindre jeg alligevel skal der

Det er jo det lægerne er her til for. Du kan jo også bare ringe til
ham/hende..

VH
Padmé

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-03 07:03

> [...]
> man ikke bruger så tit. Da det er så sjældent et forekommende problem,
> vil jeg ikke spilde lægens tid på det, medmindre jeg alligevel skal der

Du skulle hellere tro på hvad Carsten Finn Rasmussen skriver. Jeg er nemlig
også overbevist om at det er mavesyren.
Nerverne i de indre organer løber flere steder sammen med nerver fra andre
regioner og det kan derfor være svært at vurdere placeringen af smerten
præcist. Som eksempelvis når man får smerter i højre arm ved
hjerteproblemer.

- J. Ragnar

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-03 09:06

Ja, det var så venstre arm jeg mente, men anyways det var ikke pointen :)

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-09-03 09:42

Jane wrote:
> Er det normalt at have smerter i den øvre del af brystkassen
> efter opkastninger? Syntes ikke jeg havde ondt som barn når
> jeg havde kastet op.
>
> Jane

Det kan skyldes at mavesyren ætser spiserøret. Prøv at spise
noget syreneutraliserende f.eks. Alminox tyggetabletter når
smerten opstår. Hvis det er ætsninger, vil det lindre
øjeblikkeligt.

Carsten,
der kender turen :(

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser