Lavendel om vinteren
Fra : Iben Holst

Dato : 03-09-03 16:10

Hej ...

Jeg har for en måneds tid siden plantet sommerfuglelavendler i haven, længe
før jeg begyndte at tænke på vinter/kulde/frost, som dagen i dag så minder
mig om.
Der står på pasningsvejledningen at de tåler let frost, men er der en
generel grænse for let frost? Nogle vil jo sikkert mene det er 1
enkelt minusgrad hvor andre nok siger minus 2-3 grader...

Min almindelige lavendel har de seneste 2 år stået ude om vinteren og de har
klaret det fint - kan det passe at en sommerfuglelavendel er meget
anderledes mht. vinteren, så jeg virkelig skal grave dem op og tage dem ind
når frosten begynder at melde sig?

Iben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-09-03 21:10

On Wed, 3 Sep 2003 17:09:49 +0200, "Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:

> [...]
>generel grænse for let frost? Nogle vil jo sikkert mene det er 1
>enkelt minusgrad hvor andre nok siger minus 2-3 grader...

Jeg vil mene let frost er 2-4 grader, i hvert fald i forbindelse med
sommerfuglelavendel.

> [...]
>klaret det fint - kan det passe at en sommerfuglelavendel er meget
>anderledes mht. vinteren, så jeg virkelig skal grave dem op og tage dem ind

Almindelig lavendel er under normale omstændigheder fuldt vinterhårdfør
her i landet. Sommerfuglelavendel er ikke - men om man kan overvintre
sådan en indendøre uden alt for meget besvær har jeg ikke nogen anelse
om.

Men du skal i hvert fald ikke regne med at de overlever hvis de bliver
stående i haven.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 04-09-03 09:35

> Men du skal i hvert fald ikke regne med at de overlever hvis de bliver
> stående i haven.

Øv!! - men mange tak!!

Iben

Fra : Erling Nielsen

Dato : 05-09-03 06:09

Hej NG

Den er jeg ikke siker på, jeg har i to år nu haft lavendler og de er blevet
store og de står ude om vinteren, min bagbo har sine stående i potter.

MVH Erling

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-09-03 16:35

On Fri, 5 Sep 2003 07:09:16 +0200, "Erling Nielsen"
<ernn@novonordisk.com> wrote:

>Den er jeg ikke siker på, jeg har i to år nu haft lavendler og de er blevet
>store og de står ude om vinteren, min bagbo har sine stående i potter.

Nu var det ikke almindelige lavendler der blev spurgt til - de kan
nemlig sagtens klare vinteren. Det var sommerfuglelavendel - og de er
noget mere sarte.

http://www.gartneriet.dk