Hvilken vin bør jeg velge
Fra : Jan Andersen

Dato : 02-09-03 19:41

Til hovedrett skal jeg servere "Lekker svinefilet" i mangochutney, konjakk,
appelsin og fløte. Dette gir en litt sterk, sur - søt smak. Hvilken vin skal
jeg velge?

Oppskrift (anbefales å prøve - nam....)

(4 porsjoner)

Ca. 700 gr. indrefilet av svin
smør til steking
salt og pepper
3 ss konjakk
saften av 1 stor appelsin
3 ss mangochutney (f.eks. Green label original)
3 dl kremfløte

Rens fileten og skjær den i ca. 3 cm tykke biter. Brun dem i omganger på
pannen. Dryss på salt og pepper og ta dem opp. Hold dem varme. Kok ut pannen
med konjakk, tilsett appelsinsaft og mangochutney og la det koke litt inn.
Rør i kremfløten og legg i filetene. La alt putre uten lokk i ca. 5
minutter. Smak sausen godt til. Serveres sammen med Basmatiris og frisk
salat.

hilsen Jan

Fra : kim rasmussen

Dato : 02-09-03 22:25

Hej Jan
Til din lækre ret ville jeg vælge en ung , ikke for kraftig, Italiensk vin
eller en god , ikke knas tør hvidvin.
Min erfaring er at prøve sig frem til lige netop det man selv kan lide
istedet for at følge det normale.
God fornøjelse

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Stefan Garvig

Dato : 02-09-03 23:17

"Jan Andersen" <jania@halden.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Rør i kremfløten og legg i filetene. La alt putre uten lokk i ca. 5
> minutter. Smak sausen godt til. Serveres sammen med Basmatiris og frisk

Prøv med en let krydret rødvin fra Toscana. Måske en let krydret spansk
Rioja - den kan alle lide, vurderer jeg, og den vil passe godt til din lækre
mad.

Venligst

Stefan Garvig

Fra : Anders

Dato : 03-09-03 16:58

> [...]
> 3 ss konjakk
> saften av 1 stor appelsin
> 3 ss mangochutney (f.eks. Green label original)

Det er vinmæssigt nogle skrappe ting her, men retten lyder god.
Jeg ville prøve med en tysker- eller en Alsace Riesling, med lidt restsødme.
Alternativt en oversøisk Chardonnay (selvom man er lidt træt af dem
efterhånden), den kraftige fadsmag
vil formentlig understøtte retten, omend det bliver noget bombastisk.

Jeg synes ikke umiddelbart, der er nogle røde vine der passer, men hvis du
insisterer, så prøv en ung Zinfandel eller Primitivo fra et solrigt
område, så den har lidt sødme.

Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-09-03 17:21

Jan Andersen wrote:
> Til hovedrett skal jeg servere "Lekker svinefilet" i mangochutney,
> konjakk, appelsin og fløte. Dette gir en litt sterk, sur - søt smak.
> Hvilken vin skal jeg velge?

Både chutneyen og appelsinen giver problemer. Men en hvidvin med en vis
sødme ville sikkert være et godt valg. Jeg kunne godt finde på at nuppe en
Gewürtztraminer fra den billigere ende.
Skal det være rødvin, så står den på frugt, frugt og masser af frugt - og
ingen taniner. Dvs. noget ikke for tørt syditaliensk (apulien, sicilien) -
typisk fra den billigere ende i ethvert dansk supermarked.
Eller måske en øl.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-09-03 20:26

Jan Bøgh wrote:

Jeg glemte: Måske kunne man overveje noget boblevin (ikke en typisk
champagne, den er nok for tør) hvis det skal være festligt.

vh
Jan

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-09-03 10:02

Jan Bøgh wrote:

> Både chutneyen og appelsinen giver problemer. Men en hvidvin
> med en vis sødme ville sikkert være et godt valg. Jeg kunne
> godt finde på at nuppe en Gewürtztraminer fra den billigere
> ende.

Det var også min første tanke.

> Eller måske en øl.

Tanke nummer to, og nok det jeg ville vælge:
"Mørk Guld" fra Svanneke Bryghus
http://www.bryghuset-svaneke.dk/

En utraditionel løsning som jeg kunne finde på, hvis jeg var
omgivet af ligesinde er en ikke for dyr Sauternes suppleret med
isvand. (Jeg elsker Sauternes og synes at det er synd den kun
bliver brugt som dessertvin).

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser