En til de kvikke hovder...
Fra : Morten Holm

Dato : 02-09-03 18:16

Hej..
Ved godt den ikke hører hjemme her. Men af alle os musik intreserede kunne
det være meget sjovt at se hvem af os der har hjerne til lidt matematik!?

Løs Følgende opgave:
En mand som er 30 år ældre end sin søn, vil om otte år blive 4 gange så
gammel som sønnen.
Hvor gammel er hver af dem???

Jeg må ligeså godt sige med det samme... Jeg kunne ikke finde ud af den...
:(

Men prøv

Mvh
Morten Holm

Fra : Kasper Jensen

Dato : 02-09-03 18:24

"Morten Holm" <Miniholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
matematik!?

> Løs Følgende opgave:
> En mand som er 30 år ældre end sin søn, vil om otte år blive 4 gange

Sæt sønnens alder til X
Faderen er da X+30

Om otte år er sønnen X+8
og faderen (X+30)+8 = X+38

På det tidspunkt gælder det at 4*(X+8) = X+38
eller 4X+32 = X+38
eller 3X = 6
eller X = 2

Sønnen er da nu 2 år og faderen 32 år
Om otte år der de 10 og 40 år...

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-09-03 18:40

Morten Holm wrote:

> [...]
> Hvor gammel er hver af dem???
>
> Jeg må ligeså godt sige med det samme... Jeg kunne ikke finde ud af den...

2 ligninger med 2 ubekendte.

38/3 år = ca. 12,667 år og 128/3 år = ca. 42,667 år.

Er det ikke gymnasiestof?

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-09-03 18:43

David Rasmussen wrote:

> 2 ligninger med 2 ubekendte.
>
> 38/3 år = ca. 12,667 år og 128/3 år = ca. 42,667 år.
>
> Er det ikke gymnasiestof?

Hvis "vil om otte år blive 4 gange så gammel som sønnen" betyder 4 gange
så gammel som sønnen er om otte år, så er løsningen 2 og 32.

/David

Fra : SJ

Dato : 02-09-03 19:43

> 2 ligninger med 2 ubekendte.
>
> 38/3 år = ca. 12,667 år og 128/3 år = ca. 42,667 år.
>
> Er det ikke gymnasiestof?

Så er du vist ikke blevet matematisk student?
Det er ellers logik for burhøns.

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-09-03 21:03

SJ wrote:

> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Så er du vist ikke blevet matematisk student?
> Det er ellers logik for burhøns.

?

/David

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-09-03 20:46

Morten Holm <Miniholm@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f54cfa7$0$32500$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> En mand som er 30 år ældre end sin søn, vil om otte år blive 4 gange så
> gammel som sønnen.
________

Den kender jeg ikke. Hvem synger den?

Hilsen Åge

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-09-03 21:04

Åge Halldorsson wrote:

> Morten Holm <Miniholm@hotmail.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3f54cfa7$0$32500$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> ________
>
> Den kender jeg ikke. Hvem synger den?

Knep en gris, Åge.

/David

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-09-03 21:12

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bj2srp$eac$2@news.net.uni-c.dk...

> Knep en gris, Åge.
>
> /David
________

Vel vil jeg ej. Så`n noget SVIN-eri

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-09-03 21:14

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bj2srp$eac$2@news.net.uni-c.dk...

> Knep en gris, Åge.
_____

Den gruppe kender jeg ikke.

Fra : Kim Petersen

Dato : 02-09-03 21:12

> Knep en gris, Åge.

Åndssvag posting. Det er ganske normalt lige at prikke til et off topic
indlæg når ikke det hører hjemme i en gruppe, men det her stinger af
personlig hetz, David.

For en enkelt gangs skyld (man skal jo prøve, ikk') stiller jeg mig på Åge's
side: Når nu så mange kan finde på at brokke sig over off topic indlæg
("opslag hører ikke hjemme her", "salg hører hjemme i salgsgrupperne",
osv.), hvorfor er der så ingen der brokker sig nu?

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-09-03 21:17

Kim Petersen wrote:

> Åndssvag posting. Det er ganske normalt lige at prikke til et off topic
> indlæg når ikke det hører hjemme i en gruppe, men det her stinger af
> personlig hetz, David.

Kræver en hetz ikke at der er en mere vedholdende aktivitet som står på
i et vist stykke tid?

/David

Fra : Kim Petersen

Dato : 03-09-03 15:57

> Kræver en hetz ikke at der er en mere vedholdende aktivitet som står på
> i et vist stykke tid?

Ja, ok, jeg tænkte egentlig ikke direkte på dig, David, men på hele gruppen.
Det var forkert at hæfte dit navn bagefter i den situation. Gruppen som et
hele har det dog med at være lidt efter Åge, en del af det er dog også
selvforskyldt

For i øvrigt hedder det "stinker", ikke "stinger"

Fra : Rocknrolldetective

Dato : 02-09-03 21:31

Tal pænt til Aage!
giv dog manden en plads i koret!
det må blive det næste - gruppen her udsender Aage på plade!

:)

Fra : Rocknrolldetective

Dato : 02-09-03 21:29

mit bud er at manden er 32...

sønnen er derfor 2 så er forskellen 30. om 8 år bliver daddy 40 og sønnen
10. 40 er 4 gange så meget som 10....

det er vel det

:)

Fra : -V-

Dato : 02-09-03 21:38

Morten Holm wrote:
> Ved godt den ikke hører hjemme her. Men af alle os musik intreserede
> kunne det være meget sjovt at se hvem af os der har hjerne til lidt
> matematik!?

Du ved godt at den ikke hører hjemme her, men poster den alligevel?

> Løs Følgende opgave:
> En mand som er 30 år ældre end sin søn, vil om otte år blive 4 gange
> så gammel som sønnen.
> Hvor gammel er hver af dem???

Opgaven er relativt nem, og kræver blot et minimum af matematisk analystisk
sans.
Hvorfor ikke poste den slags i dk.videnskab?

-V-

Fra : SJ

Dato : 02-09-03 21:47

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Opgaven er relativt nem, og kræver blot et minimum af matematisk
analystisk
> sans.

Det er der åbenbart nogle her i gruppen, som ikke besidder (læs: David
Rasmussen)

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-09-03 21:55

SJ wrote:

> "-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> analystisk

> Det er der åbenbart nogle her i gruppen, som ikke besidder (læs: David
> Rasmussen)

Hvor får du det fra?
Hvis du hentyder til at jeg har givet to svar istedet for et, så skulle
du måske overveje ånden i besvarelsen: at spørgsmålet kan forstås på to
måder, som giver to forskellige svar. Jeg har læst diverse matematiske
fag på universitetsniveau, så jeg vil umiddelbart tro at min sans for
den slags er bedre end din. Men du ser ikke mig skrive indlæg om det på
usenet (bortset fra dette). Måske er du bare for dum til at forstå
hvordan spørgsmålet kunne forstås på to måder?

/David

Fra : SJ

Dato : 02-09-03 22:42

> Hvor får du det fra?
> Hvis du hentyder til at jeg har givet to svar istedet for et, så skulle
> du måske overveje ånden i besvarelsen: at spørgsmålet kan forstås på to
> måder, som giver to forskellige svar.

Et råd til dig ville være at lære at læse og forstå!

> Jeg har læst diverse matematiske
> fag på universitetsniveau, så jeg vil umiddelbart tro at min sans for
> den slags er bedre end din.

Sikkert.

> Men du ser ikke mig skrive indlæg om det på
> usenet (bortset fra dette).

Det ville jeg umiddelbart heller ikke råde dig til at gøre!

> Måske er du bare for dum til at forstå
> hvordan spørgsmålet kunne forstås på to måder?

Jeg vælger at tro, at jeg bare er så intelligent, at jeg både kan læse og
forstå!
Det er jo ikke alle, som kan det.

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-09-03 12:22

SJ wrote:

> Et råd til dig ville være at lære at læse og forstå!

Det samme råd kunne jeg give dig (med lidt mere mening). Nu skal jeg
skære det ud i pap for dig så du ikke ydmyger dig selv yderligere:

==
En mand som er 30 år ældre end sin søn, vil om otte år blive 4 gange så
gammel som sønnen.
Hvor gammel er hver af dem???
==

"vil om otte år blive 4 gange så gammel som sønnen" kan forstås på to
måder, der giver anledning til to forskellige ligningssystemer, med to
forskellige løsninger:

a) Om otte år er manden 4 gange så gammel som sønnen _er nu_.

Ligningssystem:
x+30=y
y+8=4*x

b) Om otte år er manden 4 gange så gammel som sønnen _er om otte år_.

Ligningssystem:
x+30=y
y+8=4*(x+8)

Hvis du kunne finde ud af at løse den slags ligninger ville to finde ud
af at løsningerne til hver af dem er som jeg har angivet.

Når spørgsmålet er tvetydigt bliver svaret det også. En sådan
tvetydighed i en opgave givet til en eksamen, ville medføre at begge
svar ville være korrekte.

> Det ville jeg umiddelbart heller ikke råde dig til at gøre!

Er det en trussel eller sådan noget?

/David

Fra : SJ

Dato : 03-09-03 14:36

> Det samme råd kunne jeg give dig (med lidt mere mening). Nu skal jeg
> skære det ud i pap for dig så du ikke ydmyger dig selv yderligere:

LOL.

> [...]
>
> "vil om otte år blive 4 gange så gammel som sønnen" kan forstås på to
> måder, der giver anledning til to forskellige ligningssystemer, med to

Nej.

> Når spørgsmålet er tvetydigt bliver svaret det også. En sådan
> tvetydighed i en opgave givet til en eksamen, ville medføre at begge
> svar ville være korrekte.

Så fat dog at spørgsmålet ikke er tvetydigt!
Du ville være dumpet. Sådan er det bare.
At du godt kan løse ligninger hjælper ikke i sådan en situation, da du har
misforstået opgaven til at starte med.
Igen: lær at læse og forstå!

> Er det en trussel eller sådan noget?

Nej, det var et forsøg på at være morsom.

EOD.

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-09-03 15:38

SJ wrote:

> Nej.

Jo.

> Så fat dog at spørgsmålet ikke er tvetydigt!

Jo det er.

> Du ville være dumpet. Sådan er det bare.

Nix.

> At du godt kan løse ligninger hjælper ikke i sådan en situation, da du har
> misforstået opgaven til at starte med.

Nix.

Og det er ikke engang så svært at forstå...

/David

Fra : -V-

Dato : 02-09-03 22:42

SJ wrote:
> "-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er der åbenbart nogle her i gruppen, som ikke besidder (læs: David
> Rasmussen)

Nå, ja.

Og jeg og den originale poster kan ikke stave, og sådan er der så meget.

-V-

Fra : SJ

Dato : 02-09-03 22:51

> Nå, ja.
>

> Og jeg og den originale poster kan ikke stave, og sådan er der så meget.

Ja, man kan sjældent være god til det hele. Det ville vel også blive lidt
kedeligt i længden.
Angående David, så var jeg bare i drillehumør.

---

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 03-09-03 11:02

> [...]
> Hvor gammel er hver af dem???
>
> Jeg må ligeså godt sige med det samme... Jeg kunne ikke finde ud af den...

nu har der været en masse saglige forsøg fra naturvidenskabens ulidelig
grimme hånd, så lad mig på vegne af humaniora i Aalborg skyde opgaven i
sænk: Vi er HAMRENDE ligeglade.

/Ulrik.

Fra : -V-

Dato : 03-09-03 11:28

Ulrik Lauritzen wrote:
> nu har der været en masse saglige forsøg fra naturvidenskabens
> ulidelig grimme hånd, så lad mig på vegne af humaniora i Aalborg
> skyde opgaven i sænk: Vi er HAMRENDE ligeglade.

De der 'Humaniora', hvad spiller de?

Ulideligt staves med et 't' i slutningen. Jeg er ingeniør, så jeg behøver
ikke at kunne stave, men humanister bør vel kunne....

-V-

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 03-09-03 12:25

> De der 'Humaniora', hvad spiller de?

lægger sig vist meget godt op af resten af tråden, hva'?

> Ulideligt staves med et 't' i slutningen. Jeg er ingeniør, så jeg behøver
> ikke at kunne stave, men humanister bør vel kunne....

Jo jo...tyrkfejl.

Fra : Niels Peter Drachman~

Dato : 03-09-03 17:05

> [...]
>
> Men prøv
>
> Hvis vi kalder sønnens alder for x og faderens alder for y, så hjælper det
lidt på det. Opgaven kan laves som det der hedder: 2 ligninger med 2
ubekendte (x,y).

den ene ligning ser sådan ud: x+30=y (sønnen mangler 30 år for at være på
alder med faderen)
den anden ligning kommer her: y+8=4(x+8) (otte år efter er far og søn sjovt
nok blevet otte år ældre:y+8 og og x+8, og vi ved at faderen er 4 gange så
gammel som sønnen på dette tidspunkt)

Da vi kender y: (x+30=y) kan vi jo bare sætte ind i nederste ligning:
x+30+8=4(x+8)

x+38=4x+32

x+6=4x

6=3x

2=x
Vi ved nu at sønnen er 2 år gammel, hvor gammel tror du så faderen er hvis
han er 30 ældre?
32 år er rigtigt. Det ser sådan ud matematisk:

2+30=y ( 2 sættes ind i den første ligning i stedet for x)

Løsning: (2,32)