Abrikos/fersken - hvornår
Fra : Anette

Dato : 02-09-03 00:07

Vi har en suverænt godt, varmt (frostfrit - næsten) og solrigt hjørne ved
huset og har længe gerne villet have en fritstående fersken og en abrikos i
espallier op ad muren.
Men selvom vi har været på planteskoler både i tidligt forår og om
efteråret er det åbenbart på det forkerte tidspunkt af året.

Så - hvornår bør man købe abrikos- og ferskentræer og hvornår planter man
dem.
Hvilke giver de bedst smagende frugter?

På forhånd tak for hjælpen

Søren og Anette
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-09-03 15:48

On Tue, 2 Sep 2003 01:06:58 +0200, "Anette" <anette@snotmail.com> wrote:

> [...]
>efteråret er det åbenbart på det forkerte tidspunkt af året.
>
>Så - hvornår bør man købe abrikos- og ferskentræer og hvornår planter man

Det er ved at være sæson igen. Her i efteråret er et fint tidspunkt at
plante på.
Det lyder i øvrigt mærkeligt at planteskolen ikke selv fortæller hvornår
de forventer at have træerne hjemme igen...

>Hvilke giver de bedst smagende frugter?

Abrikos kender jeg ikke meget til, men så vidt jeg ved forhandles kun en
enkelt sort her i landet.
Mht. fersken, så ville jeg selv hellere vælge en nektarin. Skindet på en
hjemmedyrket fersken er frygtelig låddent, det er det ikke på en
nektarin.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-09-03 16:31

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> Det lyder i øvrigt mærkeligt at planteskolen ikke selv fortæller hvornår
> de forventer at have træerne hjemme igen...

Jeg har altid lært, at man planter stedsegrønne om efteråret og løvfældende
om foråret, bortset fra visse hækplanter, som med fordel kan plantes i
november, men det er måske ikke god latin mere?

mvh
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-09-03 19:16

On Tue, 2 Sep 2003 17:31:10 +0200, "Preben Andersen" <pran@privat.dk>
wrote:

>Jeg har altid lært, at man planter stedsegrønne om efteråret og løvfældende
>om foråret, bortset fra visse hækplanter, som med fordel kan plantes i
>november, men det er måske ikke god latin mere?

Jeg har aldrig hørt det om løvfældende om foråret. Og jeg vil da mene at
efteråret er at foretrække.

Stedsegrønne ville jeg nok endda foretrække at sætte om foråret, men det
har vist lidt at gøre med den ret hårde vind vi har her mod nord, som
ret nemt skader dem hvis ikke de er ordentligt etableret. Men ellers
mener jeg det anbefales at plante stedsegrønne tidligt på efteråret.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Anette

Dato : 02-09-03 21:50

> [...]
> Det lyder i øvrigt mærkeligt at planteskolen ikke selv fortæller
> hvornår de forventer at have træerne hjemme igen...

Tja, men det kunne de ikke "sådan lige sige" - og tja - det var så det

> [...]
> Mht. fersken, så ville jeg selv hellere vælge en nektarin. Skindet på
> en hjemmedyrket fersken er frygtelig låddent, det er det ikke på en

Om det er nektarin eller fersken har ikke den store betydning, - bare de
smager godt.
Jeg mener at kunne huske at en eller anden har sagt/ skrevet et eller andet
sted at man skal holde sig fra de ferskner der er hvide i frugtkødet, fordi
de ikke smager af noget.
Passer det eller? Er der nogen af jer der har nogle navne på de træer man
bør gå efter?

/ Anette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-09-03 20:22

On Tue, 2 Sep 2003 22:49:52 +0200, "Anette" <anette@snotmail.com> wrote:

>Tja, men det kunne de ikke "sådan lige sige" - og tja - det var så det

Mærkeligt sted - det er da at skræmme kunden væk. (Tilmed en kunde som
helt sikkert ville have købt noget hos dem, ikke?)

> [...]
>de ikke smager af noget.
>Passer det eller? Er der nogen af jer der har nogle navne på de træer man

Den vi har vil jeg kalde hvid i kødet. Den syntes jeg smager utroligt
godt. Og den er mega-saftig. Men jeg ved ikke hvilken sort det er,
desværre.

På arbejdet har vi en Thorseng, den har gult frugtkød. Men den syntes
jeg ikke smager af noget. Mine kolleger siger den er skide god - de har
selvfølgelig heller ikke smagt min herhjemme Og måske skyldes den
manglende smag og de knap så saftige frugter at vi ikke har været flinke
til at vande den. Frugterne virker i hvert fald lidt underudviklede.

Andre sorter kan jeg ikke sige noget om. Kender dem kun fra billeder og
korte beskrivelser.

http://www.gartneriet.dk