/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Begrænsning på Speedfight
Fra : Torben Lynnerup


Dato : 01-09-03 20:44

Hej NG...

Hvordan laver man en elektronisk fartbegrænsning til en Speedfight 1.
Er der nogen der har et diagram, eller en link. Den originale skive
begrænser godtnok farten, men scooteren kører med overdrevent mange
omdrejninger og bruger derfor en del mere benzin end nødvendigt. Den larmer
desuden meget med alle de omdrejninger, så det må kunne gøres bedre??
Jeg ved at T. Hansen har en begrænser, men jeg vil gerne lave den selv.

mvh Torben...






 
 
Hekto (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 01-09-03 22:08

In article <bj07jm$en$1@sunsite.dk>, Torben Lynnerup says...
> Den originale skive
> begrænser godtnok farten, men scooteren kører med overdrevent mange
> omdrejninger og bruger derfor en del mere benzin end nødvendigt
>
At fjerne skiven giver en højere gearing = færre omdrejninger.
Motoren bruger ikke mere benzin, frodi den går med flere omdrejnnger,
det er belastningen der er afgørende.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

51328682 (02-09-2003)
Kommentar
Fra : 51328682


Dato : 02-09-03 11:55

Er der skive i variatoren?? Har lige skilt det hele af og kunne ikke
finde noget... Hvor er den!!??

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Torben Lynnerup (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Torben Lynnerup


Dato : 02-09-03 18:56

"51328682" <51328682.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3f5477cd$0$48901$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Er der skive i variatoren?? Har lige skilt det hele af og kunne ikke
> finde noget... Hvor er den!!??

Egentlig er det ikke en skive - snarere et dæksel der stopper vandringen i
variatoren.
Der er et billede af den på denne side:
http://www.speedfight.cjb.net/

- Torben...



Torben Lynnerup (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Torben Lynnerup


Dato : 02-09-03 19:10

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.19bdd3a588727f70989896@news.tele.dk...
> In article <bj07jm$en$1@sunsite.dk>, Torben Lynnerup says...
> > Den originale skive
> > begrænser godtnok farten, men scooteren kører med overdrevent mange
> > omdrejninger og bruger derfor en del mere benzin end nødvendigt
> >
> At fjerne skiven giver en højere gearing = færre omdrejninger.
> Motoren bruger ikke mere benzin, frodi den går med flere omdrejnnger,
> det er belastningen der er afgørende.

Helt enig - men jeg ville gerne begrænse topfarten uden at det går ud over
optrækket.
Med skiven monteret har den nogenlunde konstant omdrejninger op til omkring
30 km/t derefter stiger omdrejningerne meget. Jeg har en fornemmelse af at
momentet på motoren er bedst så længe variatoren "arbejder". Kan man ikke
stoppe tændingen ved 45 km/t. Så ville knallerten gå med lave omdrejninger
på flad vej og noget højere op ad bakke?? Det kræver selvfølgelig at
elektronikken skal kunne "aflæse" hastigheden på hjulene.

Jeg har prøvet at montere en kondensator over tændspolen. Der kunne jeg ikke
rigtig få til at fungere. Det begrænser godtnok omdrejningerne, men
blinkeren virker ikke, når kondensatoren er monteret??? Så den belaster vist
for meget.

mvh Torben...



Hekto (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-09-03 23:10

In article <bj2me6$n1e$1@sunsite.dk>, Torben Lynnerup says...
> Med skiven monteret har den nogenlunde konstant omdrejninger op til omkring
> 30 km/t derefter stiger omdrejningerne meget. Jeg har en fornemmelse af at
> momentet på motoren er bedst så længe variatoren "arbejder". Kan man ikke
> stoppe tændingen ved 45 km/t. Så ville knallerten gå med lave omdrejninger
> på flad vej og noget højere op ad bakke?? Det kræver selvfølgelig at
> elektronikken skal kunne "aflæse" hastigheden på hjulene.
>
> Jeg har prøvet at montere en kondensator over tændspolen. Der kunne jeg ikke
> rigtig få til at fungere. Det begrænser godtnok omdrejningerne, men
> blinkeren virker ikke, når kondensatoren er monteret??? Så den belaster vist
> for meget.
>

På et eller andet tidspunkt løber varioen jo ud, og går imod stoppet.
Faktisk er det lidt mere snedigt end som så! På skiven er der stemplet
et nummer. Normalt 6,4 , så hut jeg visker.
De kan fås med forskellige numre, og nummeret angiver højden, og dermed
hvornår stoppet er. Du kan bestille en 'højere' skive hos peuget, til
den gamle Spedake, med højden 8,0.
En anden mulighed er at lægge nogle skiver imellem. Så får du en højere
gearing og en højere hastighed.
Den anden vej, altså lavere gearing får man med lettere ruller. Peugeot
kører bedst med 9 gram; men man kan lave nogle 8,5 gram ved at bore 9
grams op med et 6mm bor. Under 8 gram på en standard motor giver en
meget lav gearing og intet optræk.

Så kan du bare gå igang med at eksperimentere.

Min egen favorit opsætning var væk med skiven, lukke udstødningen, +30%
strammere modtryksfjeder, og 8,5 gram ruller.
Så virkede gashåndtaget ikke on/off som en kontakt; men gassen kunne
varieres. Det gav en tophastighed på lige i underkanten af 80 Km/t, og
kørekortet blev i lommen!

Kondensatoren skal ikke være ret stor; men jeg forstår ikke hvorfor
blinkeren ikke virker? Husk dog at det skal være en plastikkondensator
og ikke en elektrolyt, der er polariseret!!


--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Torben Lynnerup (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Torben Lynnerup


Dato : 03-09-03 18:09

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.19bf33a1125c1e498989b@news.tele.dk...
> Faktisk er det lidt mere snedigt end som så! På skiven er der stemplet
> et nummer. Normalt 6,4 , så hut jeg visker.
Min har nummer 5,0.

- klip -
> Så kan du bare gå igang med at eksperimentere.
Ja - det vil jeg gøre. Tak for tippene.

> Min egen favorit opsætning var væk med skiven, lukke udstødningen, +30%
> strammere modtryksfjeder, og 8,5 gram ruller.
Mon jeg kan bruge Thansen's på 35 kg?

> Så virkede gashåndtaget ikke on/off som en kontakt; men gassen kunne
> varieres. Det gav en tophastighed på lige i underkanten af 80 Km/t, og
> kørekortet blev i lommen!
>
> Kondensatoren skal ikke være ret stor; men jeg forstår ikke hvorfor
> blinkeren ikke virker? Husk dog at det skal være en plastikkondensator
> og ikke en elektrolyt, der er polariseret
Hov - der var fejlen. Jeg brugte en elektrolyt på 10 uF og det dur jo ikke.

mvh Torben...



Hekto (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-09-03 19:26

In article <bj578a$pab$1@sunsite.dk>, Torben Lynnerup says...
> Min har nummer 5,0.

Ud med den! Det er laveste nummer!
>
> Mon jeg kan bruge Thansen's på 35 kg?

Ja, prøv. Husk låselak = Locktite (blå) på den store møtrik når du
samler.
>
> Hov - der var fejlen. Jeg brugte en elektrolyt på 10 uF og det dur jo ikke.
>
Tænkte jeg nok!

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177548
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408803
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste