Hvordan tømmer man nemmest vandet af radia~
Fra : Lars Svane

Dato : 01-09-03 19:40

Jeg skal have afmonteret mine radiatorer men ved ikke rigtig hvordan
man undgår mest svineri med det sorte vand. Huset er et etplanshus men
med 30 cm forskel mellem de to planer. Vandinstallationerne er
selvfølgelig i det højeste plan.

Problemer jeg kan forudse:

Påfyldningshanen ligger højere end bunden af radiatorerne, så de kan
ikke tømmes der.
Varmeveksler/vandbeholder er oppe på loftet så det er nok kun den jeg
tømmer.
Der er kun 3-4 cm under radiatorerne så det er svært at finde en flad
og stor nok spand.

En mulig løsning.

Vandet tømmes af ved påfyldningshanen (højeste plan).
På badeværelset (højeste plan) kan jeg nogenlunde sikkert skrue
radiatoren af.
Måske kunne jeg presse resten af vandet ud ved trykluft i rørenderne?

Håber i har nogle gode ideer og måske endda lidt erfaring i
radiatorudskiftelse.

Mvh
Lars

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-09-03 20:50

Hej

Lars Svane wrote:

> Problemer jeg kan forudse:
>
> Påfyldningshanen ligger højere end bunden af radiatorerne, så de kan
> ikke tømmes der.

Du skulle gerne have en aftapningshane, som ligger som noget af det
laveste i din installation.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Lars Svane

Dato : 01-09-03 21:38

Det har jeg ikke.

Det laveste punkt er stue og køkken, her er der helt sikkert ikke
nogen hane.

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-03 10:16

"Lars Svane" <ccc30994@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det har jeg ikke.
>
> Det laveste punkt er stue og køkken, her er der helt sikkert ikke
> nogen hane.
Der skulle meget gerne - nederst på een af radiatorerne - sidde en
aftapningshane.

Monter en haveslange på denne, åben alle radiatorventiler, og vandet er nu
tappet af i løbet af et stykke tid.

Glem alt om en spand, da der er mange liter i et radiatorsystem, og det er
ikke bare beskidt. Det er rigtig beskidt...

FedePede

Fra : Lars Svane

Dato : 03-09-03 07:20

Nogen aftapningshane er der ikke.

Varmeinstallationen er heller ikke helt efter foreskrifterne tror jeg.

Så jeg må ekspermintere mig frem for at finde den bedste metode.

Mvh
Lars