antal søm
Fra : jackoo

Dato : 31-08-03 19:32

Hej
Er der nogen der kan oplyse mig om følgende

Skal der 1 eller 2 søm i en lægte når man lægger nyt tag i dag ???

vh
Rene

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 31-08-03 20:37

> Skal der 1 eller 2 søm i en lægte når man lægger nyt tag i dag ???

Det kommer an på sømmet, afstandslisterne og terrænklasse. Intet i byggeriet
er så simpelt længere, desværre.

Få fat i en lægningsvejledning for din tagtype. Eksempelvis "tegl 36".

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : jackoo

Dato : 31-08-03 20:55

Jeg skal lægge benders betontegsten på 50x50 lægter

Fra : Gert

Dato : 31-08-03 21:12

"jackoo" <jackooboom@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal lægge benders betontegsten på 50x50 lægter

Hejsa
Benders har oplægningsvejledning på deres side
http://bmc-danmark.underudvikling.dk/dk.html

Vejledningen i PDF
<http://bmc-danmark.underudvikling.dk/images/3afb541d41a6b476f0698902d9cd7c5
ebenderstagsten.pdf>

jeg har selv lagt Benders røde tegl og lægterne blev sømmet efter behov, men
fortrinsvis 1 søm i hvert kryds
og HUSK søm der er lange nok

Med venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

www.fordp7-bornholm.dk
www.lynghoy.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 31-08-03 23:38

jackoo wrote:

> Hej
> Er der nogen der kan oplyse mig om følgende
>
> Skal der 1 eller 2 søm i en lægte når man lægger nyt tag i dag ???

Med den sømkvalitet som man kan købe i dag, så er du nødtil at bruge to.

Fra : Tømreren

Dato : 01-09-03 09:52

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Med den sømkvalitet som man kan købe i dag, så er du nødtil at bruge to.

Mener du at sømkvaliteten er ringe?
Man sømmer med 1 lægtesøm (45x110) pr. kryds hvis det er en 50x50 lægte;man
kan også bruge Søm til sømpistol eller skruer de skal dog være
korrosionsbeskyttet og være min 110 mm (da de skal gå min. 60mm. ned i
underlag).

Men brug Lægtesøm,da det er det billigeste,ca. 60 kr. for 100 stk

Mvh
Tømreren

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 01-09-03 09:20

> [...]
> Er der nogen der kan oplyse mig om følgende
>

> Skal der 1 eller 2 søm i en lægte når man lægger nyt tag i dag ???

Jeg er ved at lægge et nyt tegltag (skifferlerstegl) og jeg fik at vide at
der skulle 2 stk 110mm søm i hvert spær.
Da jeg spurgte om ikke 90 var nok (det tager min sømpistol) fik jeg et klart
svar:"Nej!, det skal være 110mm" og jeg fik desuden at vide at sømmene til
de grønne lister (afstandslisterne) skulle være min. 80 mm.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Henrik Jensen

Dato : 01-09-03 22:50

On Mon, 1 Sep 2003 10:20:08 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

> [...]
>svar:"Nej!, det skal være 110mm" og jeg fik desuden at vide at sømmene til
>de grønne lister (afstandslisterne) skulle være min. 80 mm.

Har lige lagt B&C betontegl. Afstandslisterne blev sømmet med 65 mm
søm efter behov, og lægterne skruet med en 120mm skrue i hvert kryds.

/Henrik

Fra : jackoo

Dato : 02-09-03 14:12

Det jeg er ude efter er som jeg har forstået det 1 skrue eller 2 søm pr
kryds.
Nogle påstår 1 søm er rigeligt ,det kan også godt være det er ,men hvad
kræver loven eller forsikringen det er det er uklart.

Rene

Fra : lejevalby@tiscali.dk

Dato : 02-09-03 15:00

> Nogle påstår 1 søm er rigeligt ,det kan også godt være det er ,men
> hvad kræver loven eller forsikringen det er det er uklart.

Et tag skal lægges ifølge tagproducentens anvisninger - det tror jeg er
det nærmeste du kommer "lov for antal søm".

Men der er da sikkert også nogle anvisninger der kan findes på
http://www.bygnet.dk og lånes fra det lokale bibliotek

/A