"En hjertestyrkende kop te" løj JP om grøn~
Fra : Bo Warming

Dato : 31-08-03 14:29

"En hjertestyrkende kop te" løj JP om grøn te

http://www.perchs.dk/publicat.htm

Både kredsløbssygdom og kræftebygges af grøn te, oplyser et te-firma med
henvisning til Nature Medicine Vol 3 nr 1 Nov 1999 og en ny artikel i
Jyllandsposten.

Medieløgn er det, - helt som når Det Bedste i min barndom erklærede kræftens
gåde løst og forkølelse forebygges af honning og C-vitamin. Forkølelse tar 7
dage når man følger ammestue-husråd, og en uge ellers.

Der er ikke dobbeltblindtest på nogen te-arts indvirkning på nogen sygdom -
kun er der påvist stoffer i te, som indgår i symptombehandling af
hjertesygdom, a la digitalis.

Skal der være lægevidenskabelig fornuft i at behandle sygdom kemisk, skal
man følge præcis dosering - koncentration af indgift i blodet er ALT.

Den moderne læger siger ikke "Spis en vidunderpille og vidunderet sker".

Han siger "Spis en 100 mg pille to gange om dagen i en uge".og halvt så
meget hvis du er et barn, og virker det ikke, så fordobl dosis.

Aromatiseret te og te-snobberi. Percks tehandel.

Da jeg i min barndom fulgte min mor i Perchs tehandel og de lod forstå at
uden korrekt trækketid, er man synder imod te-guden, spurgte jeg min
ingeniør far om hvad kan ske ved for kort og for lang trækketid, og han
sagde selvfølgelig, at langt under de anbefalede 6 minutter betyder at man
smider gode smagsmolekyler væk med de kasserede teblade, og alt for lang
trækketid betyder at for mange bitterstoffer trækkes ud af teen.

Te-snobberne i den fine butik udtrykte foragt for tebreve med mango-smag.
Moderat afstandstagen fra orange og citron te. Men respekt for
citrusfrugtens "bergamot" i te.

De har ret i at visse billige solbærteer er lavet på
solbær-marmelade-restprodukter og er ikke så fine som solbærteer lavet på
solbærbuskens blade, men snobberi er dumt.

Bergamot bliver man dog næppe så hurtig træt af som visse "poppede"
aromatiseringer som kvæde, ananas og kirsebær.

Eksperter værdsætter en dyr rødvin, og amatøren skelner kun mellem dagligvin
og fin vin.

Sådan er det også med te - er du vant til normal te, kan enhver
aromatisering være spændende "Afveksling fryder" .

Der er ingen grund til at se ned på den jævne smag, selvom nogle har gode
erfaringer med sophistikation.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N