|
| Cross-dissolves i farvefilm fra 60'erne Fra : Peter Lind |
Dato : 31-08-03 12:54 |
|
Hejsa
Jeg har et underligt, og sikkert ret teknisk spørgsmål.
Jeg har bemærket at i en lang række gamle farvefilm fra 60'erne og starten
af 70'erne, har billedet en tendens til at blive meget rødt når der fades
fra et billede til et andet.
Det minder lidt om når man laver 'additive disolve' i f.eks Premiere, med
den undtagelse at billedet ikke bliver lysere, men mørkere og rødere.
Er der nogen der ved hvorfor? Hvordan lavede man den slags fades dengang?
Det kan jo næsten kun være lavet i en optisk bænk.
Et fade til sort er ret simpelt at forestille sig, man skruer ganske enkelt
ned for lyset i originalen, og kopien bliver derfor mindre og mindre
eksponeret.
Skal man lave et crossfade kunne jeg forestille mig at man har to originaler
(A og B) der begge affotograferes gennem et linsesystem ned på kopien, og
man kan så skrue op for lyset på den ene og ned på den anden.
Men hvorfor bliver det så rødt? Er det noget med det lys man har brugt,
filmens kvalitet, laboratoriets udstyr? Jeg har set det både i kopier vist i
fjernsynet og i biografen (Cinemateket), så jeg tror ikke det ligger i
videotransferen.
Nogle ideer? Hints til websider, der forklarer hvordan den slags fungerede?
Måske andre grupper, der er mere relevante?
--
Mvh
Peter Lind
| |
Jørgen Carlsen (31-08-2003)
| Kommentar Fra : Jørgen Carlsen |
Dato : 31-08-03 22:18 |
|
Peter Lind skriver:
Jeg har et underligt, og sikkert ret teknisk spørgsmål.
> Jeg har bemærket at i en lang række gamle farvefilm fra 60'erne og starten
> af 70'erne, har billedet en tendens til at blive meget rødt når der fades
> fra et billede til et andet.
>
Jeg kan ikke give nogen forklaring på fænomenet, men jeg kan huske tilbage til
den tid,
da filmene var nye, og jeg iagttog selvsamme "dårlige" glidende overgange i de
danske film.
Det kunne også forekomme i amerikanske film, men de var teknisk langt overlegne.
JC
| |
|
|