Koffein
Fra : Christian Iversen

Dato : 06-04-01 22:56

Hej

Jeg håber jeg har fået fat i den "rigtige" gruppe til mit spørgsmål, men
hvis ikke, bedes i se bort fra det... (en flame-krig p.g.a. OT er altså ikke
dét værd.... =)

Mit spørgsmål er ganske kort; kan man, i den "ganske danske ganske land"
få koffein-tabletter?

Jeg har nogle i en krukke der er flere år gammel, og man kan ikke få dem på
apotekerne længere..

er det noget man kan finde, måske i udlandet?

På forhånd tak for hjælpen.

M.V.H, Christian Iversen

Fra : Kata

Dato : 07-04-01 09:08

Christian Iversen <Christian.Iversen@DADLNet.dk> skrev:
> Mit spørgsmål er ganske kort; kan man, i den "ganske danske ganske land"

> få koffein-tabletter?
Kun på recept - men magistalt fremstilling.

> er det noget man kan finde, måske i udlandet?
Man kan købe dem i mange lande i håndkøb.

Men du kan ligeså godt drikke et par kopper kaffe istedet for - det er også
billigere.

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Zurfer

Dato : 07-04-01 11:27

> Man kan købe dem i mange lande i håndkøb.

Kan man ikke det i DK mere.? Det kunne man da for bare et par år siden...?

Kenneth

Fra : Kata

Dato : 07-04-01 13:29

Zurfer <kenneth_andersen@vip.cybercity.dk> skrev:
> Kan man ikke det i DK mere.?

Nej, ikke mere.

>Det kunne man da for bare et par år siden...?

Det var dengang

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Noller

Dato : 16-04-01 11:36

Kata skrev ...
> Men du kan ligeså godt drikke et par kopper kaffe istedet for - det er
også
> billigere.

Er der nogen, der kan give et kvalificeret bud på, omtrent hvor mange kopper
kaffe, en 100 mg koffein-tablet svarer til?

Fra : Emil

Dato : 16-04-01 14:26

On Mon, 16 Apr 2001, Noller wrote:

>Kata skrev ...
>også billigere.
>

>Er der nogen, der kan give et kvalificeret bud på, omtrent hvor mange kopper
>kaffe, en 100 mg koffein-tablet svarer til?

For kaffebønner er koffeinindholdet normalt på ca 1,2% (svinger
nellem 0,5 - 2,5 %), så 7 gram kaffe (normaldosering til een kop,
tidligere regnede man med 5 gram) indeholder 35 - 175 mg koffein,
normalt 84 mg.

Teblade indeholder 1 - 5%. Og så udtrækkes al koffeinen jo ikke
ved tilberedningen. I koffeinfabrikationen udtrækkes det fra
teblade-støv i flere hold kogende vand.
Til en kop te på 2 dl bruges ca 3 gram teblade.

m.v.h. Emil

--
emilsen@image.dk

Fra : Noller

Dato : 18-04-01 05:42

Emil skrev ...
> [...]
> nellem 0,5 - 2,5 %), så 7 gram kaffe (normaldosering til een kop,
> tidligere regnede man med 5 gram) indeholder 35 - 175 mg koffein,

Takker!

Fra : flemming

Dato : 07-04-01 13:16

Hvad med gurana
Det er også sundere

--
Best regards
F.Rossen

Mit tip til dig:
WWW.job4u2.dk
din vej til billige produkter.

Fra : Kata

Dato : 07-04-01 13:27

flemming <hamselv@t-online.de> skrev:
> Hvad med gurana

Det er korrekt at der koffein i guarana ekstrakter, men ikke ret meget.

> Det er også sundere

Næh, hvorfor skulle det være sundere?!

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Kim Fredtoft

Dato : 09-04-01 14:20

Hej Christian

> Mit spørgsmål er ganske kort; kan man, i den "ganske danske ganske land"

> få koffein-tabletter?

Nope.

> Jeg har nogle i en krukke der er flere år gammel, og man kan ikke få dem

> apotekerne længere..

De tabletter du har liggende er sikkert helt fine stadigvæk. Jeg tror det
var Nycomed DAK der producerede koffein i DK i sin tid. De trak produktet ud
af markedet, efter sigende, fordi de fandt ud af at 80% af salget lå om
fredagen (festpiller).

> er det noget man kan finde, måske i udlandet?

Har du brug for flere er der følgende muligheder: Matas eller lignende
sælger piller med ekstrakt fra guarana (som indeholder koffein). Det er en
OK, men dyr måde at få din koffein på. Alternativt kan du bestille koffein
fra stort set hvilket land det skal være. Da der ikke er receptpligt på
koffein i DK er der (såvidt jeg ved) ingen problemer med at importere dem
pr. post fra hele verden.

Det er sikkert billigst fra et europæisk land, men ellers kan de købes hos
www.netrition.com i USA. Jeg selv og adskillige venner har fremragende
erfaringer med køb af kosttilskud hos dem.

Venligst
Kim

Fra : Kata

Dato : 08-04-01 23:41

Kim Fredtoft <fredtoft@hotmail.com> skrev:
>fra stort set hvilket land det skal være. Da der ikke er receptpligt på
> koffein i DK er der (såvidt jeg ved) ingen problemer med at importere dem
> pr. post fra hele verden.

Tja, i princippet er koffeintabletter receptpligtige i DK, fordi de
fremstilles magistrelt. Det kan dog være, at der er et "hul" i lovgivningen
mht. import af netop koffeintabletter...hvis de inde hos toldvæsenet kun
klassiferer koffein som et kosttilskud, der ikke er til misbrug
(euforiserende og doping)...

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Kim Fredtoft

Dato : 10-04-01 22:06

Hej Kata

> [...]
> mht. import af netop koffeintabletter...hvis de inde hos toldvæsenet kun
> klassiferer koffein som et kosttilskud, der ikke er til misbrug

Jeg går ud fra at koffein enten er receptpligtigt eller ej. Jeg tror ikke
der er nogle huller. Du lyder til at være tilstrækkeligt sikker i din sag,
til at jeg vil gå ud fra at jeg har været misinformeret. I så fald stiller
sagen sig lidt anderledes, idet import fra EU er tilladt, også pr.
postordre. Men det er ikke lovligt pr. post at importere receptpligtige
midler fra USA, så det må jeg hellere dementere.

Vi har selv fået dem gennem levnedsmiddelkontrollen 3-4 gange fra USA, men
det er nok fordi de har overset dem, eller ikke lige er eksperter i hvad der
er receptpligtigt.

Med venlige hilsner
Kim

Fra : Kim Fredtoft

Dato : 10-04-01 23:17

Sakset fra NetDoktor:
***********
Selvom koffeinholdige midler i andre lande betegnes som kosttilskud
klassificeres de i Danmark som lægemidler, såfremt midlet har en "
lægemiddel-virkning". For eksempel hvis midlet er købt på et netapotek og
har en beskrevet effekt. Koffeinholdige produkter af "fødevaremæssig
karaktér" betegnes heller ikke som lægemidler i Danmark, for eksempel
energidrikke.

Ved indførsel af midler, der i Danmark betegnes lægemidler, kan
toldmyndighederne kræve dokumentation i form af lægeerklæring o.l. der
bekræfter at man skal bruge midlerne til sygdomsforebyggelse eller
behandling.

Det er kun tilladt at købe lægemidler fra lande der er med i det såkaldte
EØS-samarbejde (EU-landene samt Island og Norge). Da koffeinholdige midler i
Danmark kan være lægemidler, kan det derfor være ulovligt at købe
koffeinholdige midler i USA via postordre, internet eller kurér. Det
afhænger af, om Lægemiddelstyrelsen vurdere, om stoffet er af fødevaremæssig
karaktér, eller om det er et lægemiddel.

Overtrædelse af disse regler kan i værste fald straffes med bøde. Man kan
desuden risikere at skulle dække omkostninger ved returnering af varen til
producenten.
****************'*

Lyder rigtigt.

Kim

Fra : Kata

Dato : 10-04-01 23:14

Kim Fredtoft <fredtoft@hotmail.com> skrev:
> Men det er ikke lovligt pr. post at importere receptpligtige
> midler fra USA, så det må jeg hellere dementere.

Godt at høre at nogen kan lektien

> [...]
> det er nok fordi de har overset dem, eller ikke lige er eksperter i hvad

Tja, det er vel de færreste som opfatter koffein som et receptpligtigt
lægemiddel!
Tolderne (eller hvem det så end er, som tjekker tingene) skal jo nærmest
være lægemiddelkyndige nu om stunder for at kunne afgøre hva' der er lovligt
eller ulovligt... Nogen der ved om der findes en (u)(officiel) liste hos
toldvæsenet eller levnedsmiddelkontrollen over hvilke kosttilskud, det er
tilladt at importere fra USA - og som kan rekvireres?

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : L. Jeriko

Dato : 14-04-01 15:53

On Fri, 6 Apr 2001 23:56:24 +0200, "Christian Iversen"
<Christian.Iversen@DADLNet.dk> wrote:

> [...]
>apotekerne længere..
>
>er det noget man kan finde, måske i udlandet?

Der findes lovlige træningspreparater som indeholder rigtig meget
koffein. Jeg har kendt til noget, der hed noget i stil med
dyhemetadrin(forkert, men noget i den stil) som er et lovligt middel,
men som virker kraftigere end koffeinpiller.
Jeg er dog ikke sikker på at de kan købes herhjemme.

Interesseret i fodbold?

Kig ind på nyhedsgrupperne dk.sport.fodbold og dk.sport.fodbold.engelsk

Fra : Anders H. Jørgensen

Dato : 14-04-01 16:01

> [...]

>få koffein-tabletter?
>
>Jeg har nogle i en krukke der er flere år gammel, og man kan ikke få dem på

Overformynderiske Danmark besluttede for et par år siden at gøre
simple koffeinpiller receptpligtige.
Hvorfor? jow, 2 børn havde taget en masse, og blevet syge. Så i bedste
folkeskole-maner skal hele landet have frataget den mulighed.

Latterligt, men kan det overraske i et land, hvor folk ikke selv kan
f¨å lov at bestemme hvad, de har lyst til: jeg tænker her på at vi som
det eneste EU land ikke må sælge Red Bull og andre energi-drikke.

Fra : ANETTE MADSEN

Dato : 24-04-01 22:37

Christian Iversen <Christian.Iversen@DADLNet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9aldlq$1ru5$1@news.cybercity.dk...
> [...]

> apotekerne længere..
>
> er det noget man kan finde, måske i udlandet?

Jeg købte nogle i Tyskland for 14 dage siden. 50 "knække" piller a 200 mg.
Ca. 52 Kr.

Forøvrigt - er kaffe ikke lige så sundt - tænk på sprøjtemidlerne - det
tænker de ihvert fald ikke på i bananland !

Derudover mener jeg at have læst, at der i kaffe udover det opkvikkende
koffein findes sløvende stoffer.

Så tag til judenbrennerland og snup en pille - tolderne er væk.

Fra : Stroyer

Dato : 09-07-01 07:17

Jeg har gode erfaringer med de tyske koffein piller. Man skal bare lige
over grænsen så kan du købe dem i håndkøb.. enten 50 eller 100 mg. De gamle
dankse man kunne købe før i tiden var kun imellem 25 og 50 mg.
De er ikke ulovlige at tage med over grænsen da det er et håndkøbs produkt,
det er liegsom med det gamle Weleda medicin som men skal ha resept på her
hjemme men ikke i tyskland. * ryster på hovedet af den danske regering *
Hilsen Stine

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 10-07-01 14:29

I indlægget <u2c27.17$%i7.1449@news.get2net.dk>
dateret 9 Jul, forfattede Stroyer:

[snip]
>,
>det er liegsom med det gamle Weleda medicin som men skal ha resept på her

Deres udemærkede tandpasta fåes dog stadig i håndkøb ;)

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed

Fra : /arcana

Dato : 12-07-01 22:22

"Alex Bach Andersen" <abca@ccl4.org> wrote in message

> Deres udemærkede tandpasta fåes dog stadig i håndkøb ;)

Er der koffein i den?

--
/arcana

Fra : Stroyer

Dato : 13-07-01 11:26

He he nej din tosse *S*
Stine

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 13-07-01 18:21

In message <9il4fr$oob$1@news.cybercity.dk>
date 12 Jul, wrote a daemon named /arcana:

>"Alex Bach Andersen" <abca@ccl4.org> wrote in message

>Er der koffein i den?

Tjaeh, skal vi skylle efter med en kop espresso? :)

>--
^^^det der holder stadig ikke, skal jeg finde min tromme og min rasle og
forsøge med et shamanistisk ritual?

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://isa.dknet.dk/~alexbach/
..... Anything not nailed down is a cat's toy

Fra : /arcana

Dato : 15-07-01 13:12

> ^^^det der holder stadig ikke, skal jeg finde min tromme og min rasle og
> forsøge med et shamanistisk ritual?

Gør du bare det - så går tiden da med det.

/a