Tvekulsurt natron?
Fra : Maria

Dato : 29-08-03 13:15

Hejsa,

skal i weekenden lave Nigella's "Chocolate Fudge Cake" for første gang og
har i den forbindelse købt ingredienser i dag. Men jeg mangler tvekulsurt
natron. Det eneste jeg fandt var alm. natron og bikarbonat natron og
ekspedienten kunne ikke hjælpe yderligere.
Kan en af de to bruges alligevel eller skal det være tvekulssurt? Hvad er
evt. forskellen? Kan vist lige nå en ekstra indkøbstur, hvis jeg skal have
fat i det tvekulssurte.

MVH Maria

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 29-08-03 13:52

"Maria" <maria@REMOVEelvis.dk> wrote in message
> [...]
> evt. forskellen? Kan vist lige nå en ekstra indkøbstur, hvis jeg skal have

Det er sandsynlig det samme, nemlig natriumhydrogencarbonat:
http://www.biosite.dk/staabi/natriumhydrogencarbonat.htm

Kasper

Fra : Nette

Dato : 29-08-03 14:02

"Maria" skrev i en meddelelse news:binfss$d4d$1@news.net.uni-c.dk...
> Kan en af de to bruges alligevel eller skal det være tvekulssurt? Hvad er
> evt. forskellen? Kan vist lige nå en ekstra indkøbstur, hvis jeg skal have
> fat i det tvekulssurte.

Det natron der står på hylden sammen med bagepulver, og som bare hedder
"natron" hedder rigtigt "Tvekulssurt natron", andet er det såmænd ikke.
Skulle du løbe tør for det til en skærekage ( gælder ikke altid
småkager!!!!), kan du også i de fleste tilfælde prøve med bagepulver.
Bagepulver er et blandingsprodukt.

Nette

Fra : Maria

Dato : 29-08-03 15:03

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skulle du løbe tør for det til en skærekage ( gælder ikke altid
> småkager!!!!), kan du også i de fleste tilfælde prøve med bagepulver.

Takker - så behøver jeg ikke at købe andet end det jeg har. Så er der bare
tilbage at håbe på at kagen bliver en succes.

MVH Maria

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-08-03 14:34

[Nette | Fri, 29 Aug 2003 15:01:42 +0200]

>Bagepulver er et blandingsprodukt.

Jeps - af samme årsag skal der ofte tilsættes mere bagepulver når det
erstatter natron; da bagepulver består af natron, syre og stivelse (!)

Forskellige producenter bruger forskellig mængde stivelse (fabelagtigt
billigt) så bagepulvere har ikke altid samme hæveevne.

Enestående irriterende, så til egne opskrifter bruger jeg altid blot
natron og sørger for at der er lidt syre i ligeså (citronsaft,
vineddike, surmælksprodukt e.l.).

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 30-08-03 00:08

"Rene' Hjorth" skrev i en meddelelse
> [Nette | Fri, 29 Aug 2003 15:01:42 +0200]

> da bagepulver består af natron, syre og stivelse (!)

TAK! Jeg ved ikke hvor resten af min historie om blandingsproduktet blev af,
men det lød lidt som dit, da det blev skrevet...*G*

> [...]
>
> Enestående irriterende, så til egne opskrifter bruger jeg altid blot
> natron og sørger for at der er lidt syre i ligeså (citronsaft,

Jeg bruger kun een slags bagepulver. Og jeg har også lavet lidt om på
doserne, for det meste kører jeg ikke med teskefulde, men hvad der sådan
lige ligner en "bunke" når den ligger i min håndflade. Sådan er det med
næsten alle krydderier....arbejdsskade måske*G*

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-09-03 20:16

[Nette | Sat, 30 Aug 2003 01:08:02 +0200]

>TAK! Jeg ved ikke hvor resten af min historie om blandingsproduktet blev af,
>men det lød lidt som dit, da det blev skrevet...*G*

Det er helt normalt; til tider skriver vi jo det samme :)

> [...]
>lige ligner en "bunke" når den ligger i min håndflade. Sådan er det med
>næsten alle krydderier....arbejdsskade måske*G*

Det er måske en meget god måde for folk at få en opfattelse af hvor
meget de rent faktisk bruger? Står der f.eks. 1-2 tsk. af et krydderi i
en ret kan nogle bliver forvirret, men stod der "noget" kunne man blive
tvunget til at bruge sin sunde sans og måske lære sine krydderier lidt
bedre at kende?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 02-09-03 07:02

> [...]
> en ret kan nogle bliver forvirret, men stod der "noget" kunne man blive
> tvunget til at bruge sin sunde sans og måske lære sine krydderier lidt

He! Dengang jeg som 17 årig flyttede hjemmefra, skulle min mor, over
telefonen, lærer mig at lave frikadellefars, og jeg spurgte hvor meget salt,
mælk osv. svarede hun "jamen bare sådan lige.....". Den sætning tror jeg, vi
alle kender. Problemet er nu at min kære mor tit og ofte ringer til mig
efter råd, og når jeg svarer "jamen bare sådan liiiige...", så er det ikke
svar nok for hende og hun blive nærmest helt stresset over, at jeg ikke kan
sige det tydeligere. Men hver gang jeg så beder hende gentage hendes
frikadellefars, ja så kan hun ikke lade være med at grine.

Jeg tror, det handler om ar turde springe ud i tingene og ikke altid slavisk
følge en opskrift. Men er man uheldig, kan det selvfølgelig gå galt de
første mange gange, man selv doserer sig frem. Men det er vejen frem, hvis
man gerne vil prøve noget nyt eller gerne vil sætte sit eget præg på maden.
Det eneste jeg her i huset faktisk bruger opskrift til er stegetider og
temperatur, hvis det er noget nyt, som jeg er i tvivl om, hvordan egentligt
skal føle, smage osv. Jeg vil ikke være skyld i at hele familien og vores
gæster, ( vi har næsten gæst/er hver dag til aftensmad, hvis vi ikke selv er
ude, da familie/venner tit dumper forbi), alle sammen ender med en
madforgiftning eller lignende.

Forresten kan jeg lige fortælle dig, at jeg i morgen rengører og afleverer
den dyre og store lånte røre/hakke/snitte/æltemaskine tilbage efter den har
ferieret her i fire måneder. Jeg glemmer at bruge den, synes det er nemmere
uden, men det var da godt, jeg fandt ud af det inden jeg begyndte at ønske
mig en ny og dyr een*G*

Nette