Kan man spise tomater med gråskimmel?
Fra : Jette Randløv

Dato : 25-08-03 12:23

Jeg har en hel masse tomater der er angrebet af gråskimmel (tror jeg) i
skrællen. I Gyldendals Store Havebog står der at "man kan godt spise de
uangrebne dele". Det må jo næsten betyde, at man ikke skal spise skrællen på
tomaterne - eller hvad? Kan man spise det hele?

Jeg har postet to billeder af to slemt angrebne tomater på dk.binear.

mvh

Jette Randløv

Fra : Morten Lidegaard

Dato : 02-09-03 16:37

Hej

Efter hvad jeg ved, vokser skimmelsvampe også ind i emnet, og derfor skla
man helst undgå at spise fx. rugbrød med skimmel. Også selv om man brækker
skorpen af hvor de synlige sidder...

Men jeg er ingen expert, så muligvis kan du...?

Morten

Fra : Peter Rongsted

Dato : 03-09-03 02:05

"Morten Lidegaard" <morten@lidegaard.net> wrote:

> [...]
>man helst undgå at spise fx. rugbrød med skimmel. Også selv om man brækker

Det har du helt ret i, at skimmelsvampe vokser ind i emnet. Men man kan
naturligvis godt spise tomater med gråskimmel - det er bare ikke særlig
sundt.

Peter

Fra : Sp@cey

Dato : 04-09-03 13:51

"Peter Rongsted" <nospam@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Det har du helt ret i, at skimmelsvampe vokser ind i emnet. Men man kan
> naturligvis godt spise tomater med gråskimmel - det er bare ikke særlig
> sundt.
>
> Peter

Smid dem dog efter en gal hund og køb nogle nye, de jo billige nu....
--
MVH
Sp@cey

"Going cold turkey is not as delicious as it sounds."
- Homer Simpson

Fra : Jette Randløv

Dato : 08-09-03 19:10

Det er ikke egentlig skimmelsvamp men såkaldt "spøgelsespletter". Der har
været et angreb af gråskimmel, som er gået over, men har efterladt en gul
misfavning i skrællen. Kan man spise det hele? (Se evt. billederne)

Ja, det er jo rigtig nok at tomater er billige og gode at købe for tiden,
men det er store dele af hjemmeavlen, der er på tale....

Jette