VPN fra MAC til Windows server...?
Fra : Martin

Dato : 30-08-03 08:11

Hey

Er der nogen der ved om det er muligt at lave en VPN forbindelse fra en MAC
til en Windows 2000 Server...? Evt hvilket program man skal bruge..? MAC'en
bruger OSX.

Mvh

Martin

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-08-03 09:24

Martin - martin@REMOVETHISbrogaard.nu on 30/08/03 9:10 wrote:

> Er der nogen der ved om det er muligt at lave en VPN forbindelse fra en MAC
> til en Windows 2000 Server...? Evt hvilket program man skal bruge..? MAC'en
> bruger OSX.

Du burde være muligt uden brug af extra software. Win2K serveren bruger PPTP
protokolen, og den understøttes i 10.2.x. Åbn programmet 'Internet Connect'
og vælg 'New VPN Connection window' fra File-menuen.

--
/peter

Fra : Martin

Dato : 31-08-03 17:50

> Åbn programmet 'Internet Connect'
> og vælg 'New VPN Connection window' fra File-menuen.

Tak skal du ha', det vil jeg straks prøve i morgen...!!

Mvh

Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 30-08-03 14:39

Martin <martin@REMOVETHISbrogaard.nu> wrote:

> Er der nogen der ved om det er muligt at lave en VPN forbindelse fra en MAC
> til en Windows 2000 Server...? Evt hvilket program man skal bruge..? MAC'en
> bruger OSX.

Hvad med VPNClient fra Cisco?

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-08-03 18:48

Martin Ammentorp - martin@xyzammentorp.org on 30/08/03 15:39 wrote:

> Hvad med VPNClient fra Cisco?

Svjv virker den kun op mod Cisco Hardware, og kører også kun IPSec som vist
ikke understøttes på Win2K server.

--
/peter

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 30-08-03 20:48

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Svjv virker den kun op mod Cisco Hardware, og kører også kun IPSec som vist
> ikke understøttes på Win2K server.

det vidste jeg ikke - er ansat i kommune med extreme krav til sikkerhed
(Micro$oft har kontrakten - og vor skatteprocent er da også høj

-- og de har for øvrigt endnu ikke fundet ud af at installere "Services
for Macintosh" - så indtil videre kan jeg kun få det til at virke under
VPC.

I det hele taget er "man" ikke så åbne over for andre platforme end
Windows i samme kommune.

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 31-08-03 09:37

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> -- og de har for øvrigt endnu ikke fundet ud af at installere "Services
> for Macintosh" - så indtil videre kan jeg kun få det til at virke under
> VPC.

Services for Macintosh er kun relevant hvis man vil give adgang via AFP.
Hvis du ikke har brug for understøttelse af præ-OS X filer (altså dem
med resource forks), så er SMB fortrinelig. I øvrigt understøtter
Windows 2000's AFP ikke filnavne på over 31 tegn - og det gælder også
Windows Server 2003...

I Connect to Server kan man skrive smb://servernavn/sharenavn (også
skjulte shares: sharenavn$). Så kommer et vindue hvor man kan skrive
brugernavn, password og domæne.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 31-08-03 12:18

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> I Connect to Server kan man skrive smb://servernavn/sharenavn (også
> skjulte shares: sharenavn$). Så kommer et vindue hvor man kan skrive

Jeg lærer det sq nok en dag: Men serveren er "kun" NT4...

og så må jeg vist spørge min administrator hvad sharenavnet er...

tak for din yderst oplysende posting - går straks videre med arbejdet

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 31-08-03 13:44

> [...]

> og så må jeg vist spørge min administrator hvad sharenavnet er...
>
> tak for din yderst oplysende posting - går straks videre med arbejdet

Princippet er det samme med NT4. Connect To Server kan også se
Windows-domæner og/eller servere. Det er kun hvis sharen er gjort
usynlig, at du behøver at bruge smb:// opskriften.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 01-09-03 19:54

> [...]

> Windows-domæner og/eller servere. Det er kun hvis sharen er gjort
> usynlig, at du behøver at bruge smb:// opskriften.

kan ikke få det til at virke:

Logger fint på med Cissco-klienten

Ser ikke netværk

Prøver Connect to server (både med og uden mapping)

ser stadig ikke netværk

???

har en ide: Skal mit loginnavn på mac'en være det samme som navnet jeg
bruger på arbejde? Og een til: Min computer optræder hos mig som Martin
Ammentorps computer set herfra. Skal NT-serveren "vide" det?

-- gid jeg må lære det

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 31-08-03 14:45

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> I Connect to Server kan man skrive smb://servernavn/sharenavn (også
> skjulte shares: sharenavn$). Så kommer et vindue hvor man kan skrive
> brugernavn, password og domæne.

Jeg får en fejl "-36"

Siger det nogen noget?

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 31-08-03 14:58

> [...]

> I Connect to Server kan man skrive smb://servernavn/sharenavn (også
> skjulte shares: sharenavn$). Så kommer et vindue hvor man kan skrive

Mærkeligt:

Jeg kan forbinde med Cisco klienten under X - men kan ikke "se" noget
netværk - hverken det ene eller det andet sted. Forbindelsen er god nok
(har tastet navn + pass) - og klienten meddeler at jeg er forbundet. Men
som sagt kan jeg ikke se noget som helst (og mener jeg har prøvet "alt":
I Finder, Forbind til server osv osv)

ideer?

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 02-09-03 10:45

> [...]

> (har tastet navn + pass) - og klienten meddeler at jeg er forbundet. Men
> som sagt kan jeg ikke se noget som helst (og mener jeg har prøvet "alt":

OK, du prøver via VPN. Jeg troede du var koblet direkte på netværket.

Desværre ingen bud - endnu. Jeg skal om ca. 1 måneds tid teste en Cisco
VPN-løsning via Sektornet for at tjekke Mac-kompatibiliteten. Det bliver
dog op mod Windows 2000.

Så vi må lige få nogle andre bud på banen, tak

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard