iMac med søvnproblemer
Fra : Lars Pallesen

Dato : 31-12-00 15:34

Min fire måneder gamle iMac DV400 er alt i alt en dejlig maskine, MEN ..
den lider af nogle seriøse søvnproblemer som er meget generende for både
den og mig.

Sagen er den, at den ikke kan tåle at stå ubenyttet hen i over en halv
time uden at reagere med alvorlige psykoser og
personlighedsforstyrrelser, så snart man aktiverer den igen. Dette
uanset om den er indstillet til at gå på "vågeblus" eller ej. Det
typiske symptom efter en times passiv tilstand er:

1) Totalt frosset. Kun en ond "koldstart" kan vække den til live igen.
Og i så fald oftest med et blinkende spørgsmålstegn som trist
opstarts-ikon.
Det rubinrøde fæ kan simpelthen ikke huske hvem den er når den vågner.
Som regel kommer den dog i tanker om det efter et halvt minut, og
"smiley Mac" ikonet dukker op.

2) HVIS den er gået i dvale, minder tilstanden mere om hjernedød. Sort
skærm, og INGEN nok så snedig tastekombination kan bringe den tilbage
til livet. Koldstart og svært psykotisk opvågningsprocedure med
blinkende spørgsmålstegn osv.

Har andre oplevet dette problem med deres nyere iMacs? Systemet er 9.04
DK, og jeg har ,så vidt jeg kan se, ikke nogen "spændende"
systemudvidelser installeret, som kan forvirre maskinen unødigt. Det
skulle da lige være Stofanet's "SignOn", som ligger i mappen
"startemner"? Nej, vel?

Nogen forslag til en løsning på problemet? Alt læses med interesse - med
mindre min iMac er faldet i søvn.

Fra : David Blangstrup

Dato : 31-12-00 16:04

On Sun, 31 Dec 2000 15:33:40 +0100, Lars Pallesen wrote
(in message <3A4F43C4.1E83481@mail1.stofanet.dk>):

> [...]

> "startemner"? Nej, vel?

> Nogen forslag til en løsning på problemet? Alt læses med interesse - med

Det er vist et meget almindeligt problem. Tag et kig på
Apple/support/downloads. Jeg fandt kun noget om en iBook extension, der
klarede visse søvnproblemer, men tag selv et kig.
Godt nytår!
David

http://david.blangstrup.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 31-12-00 16:17

Lars Pallesen <lars.pallesen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Nogen forslag til en løsning på problemet? Alt læses med interesse - med
> mindre min iMac er faldet i søvn.

Jeg havde de samme problemer (dog minus det med blinkende
spørgsmålstegn), som du beskriver med min iMac DV 400.

Jeg fandt frem til, at det var en 3. parts udvidelse, som skabte
problemet. (En udvidelse, som skulle emulere en ADB dongle!)

Løsningen kom jeg på sporet af ved at starte med kun de mest nødvendige
systemudvidelser. Når det var gjort sov og vågnede min Mac nemlig som
den skulle og så var det jo bare at gå på jagt efter den udvidelse som
gav problemerne.

Du skriver jo godt nok at du _ikke_ har nogle særlige udvidelser, men
måske kan ovenstående alligevel lede dig på sporet af en løsning.

Mvh (... & godt nytår til alle i "dk.edb.mac")
Martin

Fra : Lars Pallesen

Dato : 01-01-01 23:24

Tak for tippet. Jeg vil kaste et kritisk blik i min mappe med
udvidelser. Måske fejlen alligevel ligger der et sted.