|
| Gearing, hvilken? Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 26-08-03 13:16 |
|
Hej!
Jeg står og skal til at købe mig en gearing til min scooter, men ved ikke
helt hvilken! Jeg kan få en HEBO til ~750,- en Italy racing til 425,- og en
Polini til 650,- men hvilken skal jeg vælge?
Jeg har monteret 47mm Athena Alu, 47mm Polini topstykke, 21mm
Polini/Dell'Orto karburator... den render 75km/t ud af lige vej, hvilket nok
skyldes de nedslidte 10" dæk :)
Hvad sir i, hvad skal jeg ofre penge på?
ps: ingen af gearingerne nævner hvor mange procent gearingen er "hårdere"
end originalen...
| |
Casper\(8700\) (26-08-2003)
| Kommentar Fra : Casper\(8700\) |
Dato : 26-08-03 13:23 |
|
hmm :)
Top Performance 24% er mega god
ellers kan Top Racing 24% oxo bruges..
men hvorfor gearing...?
du ska da først have udstødning, vario osv.. før det virkelig kan betale
sig..`
??
Casper
"Brian Axelgaard" <axelgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f4b500e$0$26618$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hej!
>
> Jeg står og skal til at købe mig en gearing til min scooter, men ved ikke
> helt hvilken! Jeg kan få en HEBO til ~750,- en Italy racing til 425,- og
en
> Polini til 650,- men hvilken skal jeg vælge?
> Jeg har monteret 47mm Athena Alu, 47mm Polini topstykke, 21mm
> Polini/Dell'Orto karburator... den render 75km/t ud af lige vej, hvilket
nok
> skyldes de nedslidte 10" dæk :)
> Hvad sir i, hvad skal jeg ofre penge på?
>
> ps: ingen af gearingerne nævner hvor mange procent gearingen er "hårdere"
> end originalen...
>
>
| |
Brian Axelgaard (26-08-2003)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 26-08-03 13:26 |
|
Casper(8700) wrote:
> hmm :)
>
> Top Performance 24% er mega god
> ellers kan Top Racing 24% oxo bruges..
> men hvorfor gearing...?
Den render ik stærkt nok, har fået at vide at den godt kan trække en
gearing...
> du ska da først have udstødning
Har jeg, men ikke en helt vildt - det er til en 45'er og den skal ikke
skrige efter at blive stoppet af pannerne...
, vario osv
Hvad gør en vario bedre end originalen? Jeg ved godt hvordan en vario
fungerer, men kan ikke se hvad der gør en vario bedre end en hvilken som
helst anden.... kan du forklare? Har ogsså skiftet remmen til en kevlar og
skiftet fedren til en gul (27kg...?) skulle være lidt strammere end
originalen.
... før det virkelig kan betale sig..
Tjae... det er nok rigtigt...
Mange tak for hjælpen - so far...
| |
Casper\(8700\) (26-08-2003)
| Kommentar Fra : Casper\(8700\) |
Dato : 26-08-03 17:18 |
|
ja.. vario kan jo have forskellige hældninger... og størrelse (diameter)
den giver jo bedre optræk + bedre topfart.. kan nærmest kører længere ud
eller noed :)
din scoot kan sagtens trække en gearing.. NO problems der... men mener bare
det ville være bedre at indvistere i en anden udstødning, eller vario
altså bare min vudering...
Mvh Casper
"Brian Axelgaard" <axelgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f4b525c$0$26629$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Casper(8700) wrote:
> > hmm :)
> >
> > Top Performance 24% er mega god
> > ellers kan Top Racing 24% oxo bruges..
> > men hvorfor gearing...?
>
> Den render ik stærkt nok, har fået at vide at den godt kan trække en
> gearing...
>
> > du ska da først have udstødning
> Har jeg, men ikke en helt vildt - det er til en 45'er og den skal ikke
> skrige efter at blive stoppet af pannerne...
>
> , vario osv
>
> Hvad gør en vario bedre end originalen? Jeg ved godt hvordan en vario
> fungerer, men kan ikke se hvad der gør en vario bedre end en hvilken som
> helst anden.... kan du forklare? Har ogsså skiftet remmen til en kevlar og
> skiftet fedren til en gul (27kg...?) skulle være lidt strammere end
> originalen.
>
> .. før det virkelig kan betale sig..
>
> Tjae... det er nok rigtigt...
>
> Mange tak for hjælpen - so far...
>
>
| |
H-J M (26-08-2003)
| Kommentar Fra : H-J M |
Dato : 26-08-03 19:42 |
|
"Brian Axelgaard" <axelgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f4b525c$0$26629$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hvad gør en vario bedre end originalen? Jeg ved godt hvordan en vario
> fungerer, men kan ikke se hvad der gør en vario bedre end en hvilken som
> helst anden.... kan du forklare? Har ogsså skiftet remmen til en kevlar og
> skiftet fedren til en gul (27kg...?) skulle være lidt strammere end
> originalen.
Varioen har som sagt forskellig hældninger. Varioskålen hvor rullerne ligger
er også anderledes.
Jeg lover at du vil kunne mærke forskel hvis du knalder en vario i. Malossi
Multivar (normal eller 2K er ligegodt. det er efter hvilken model den er
til) er en ganske udemærket variator.Polini Speedcontrol skulle også være
udemærket men er begyndt at tvivle lidt på polinis kvalitet/pris.
Er du sikker på 27kg ikke er for meget?
Gled remmen da du havde org i? Det gælder om at have den slappeste fjeder i
uden at remmen glider. Hvis remmen er for stram bruger motoren heste på at
presse den tunge fjeder og der er ikke sikkert at den rent faktisk kan
presse den helt ud så den er gearet 100% op. Hvis motoren tilgengæld har HK
nok skyder den bare fjederen "til siden" og fedter derved på skiverne. Hvis
fjederen er for hård udvikler der sig også friktionsvarme. Varme = Watt = HK
og derved mister du også effekt i form af varme hvilket både er dårligt i
form af tabet af HK og den ekstra varme under varioskjoldet.
Mvh.
Hans-Jacob
| |
Brian Axelgaard (27-08-2003)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 27-08-03 09:05 |
|
H-J M wrote:
> Varioen har som sagt forskellig hældninger. Varioskålen hvor rullerne
> ligger er også anderledes.
> Jeg lover at du vil kunne mærke forskel hvis du knalder en vario i.
> Malossi Multivar (normal eller 2K er ligegodt. det er efter hvilken
> model den er til) er en ganske udemærket variator.Polini Speedcontrol
> skulle også være udemærket men er begyndt at tvivle lidt på polinis
> kvalitet/pris.
Jeg har samme bange anelse om Polini - der findes i hvert fald bedre mærker!
Hvad med Hebo? Er det ikke noget af det bedste? Hvor køber jeg Malossi's
Multivar (2k) ?
> Er du sikker på 27kg ikke er for meget?
Nej...
> Gled remmen da du havde org i? Det gælder om at have den slappeste
> fjeder i uden at remmen glider. Hvis remmen er for stram bruger
> motoren heste på at presse den tunge fjeder og der er ikke sikkert at
> den rent faktisk kan presse den helt ud så den er gearet 100% op.
> Hvis motoren tilgengæld har HK nok skyder den bare fjederen "til
> siden" og fedter derved på skiverne. Hvis fjederen er for hård
> udvikler der sig også friktionsvarme. Varme = Watt = HK og derved
> mister du også effekt i form af varme hvilket både er dårligt i form
> af tabet af HK og den ekstra varme under varioskjoldet.
Ja det er rigtigt, men jeg ved ikke hvordan det føles når remmen glider...
jeg har sat den originale fjeder i igen! Jeg må ud og finde en bedre
vario...
Udstødningen er ikke original, men en ekspansionspotte, ligesom en
knækpotte - min knækker bare ikke, dæmperen sidder direkte på enden.
| |
H-J M (27-08-2003)
| Kommentar Fra : H-J M |
Dato : 27-08-03 18:31 |
|
"Brian Axelgaard" <axelgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f4c66b6$0$7843$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Ja det er rigtigt, men jeg ved ikke hvordan det føles når remmen glider...
> jeg har sat den originale fjeder i igen! Jeg må ud og finde en bedre
> vario...
Køb en Malossi Multivar! Det er den bedste til Prisen
Hebo NG passer skidt til mange modeller. Den er vist god hvis du har held
med at få den på.
Du er ikke i tvivl hvis remmen glider.
Kan du mærke forskel efter du smed org. fjeder i?
Mvh.
Hans-Jacob
| |
Kim Larsen (26-08-2003)
| Kommentar Fra : Kim Larsen |
Dato : 26-08-03 19:59 |
|
Jeg kunne også bruge en gearing, så jeg forbliver i denne tråd, håber ikke
det gør noget
Jeg har set en gearing her http://www.metrakit.dk/info.asp?id=51&pid=451 den
er ret billig, men er det mon på kompromis af kvaliteten ?
Det er min "knallert-pusher" der stærkt anbefaler mig at få en gearing, og
gerne snart. Jeg har et kit1 på, en Giannelli sprint udstødning og en anden
kobling, og den har altså ret mange omdrejninger, såm en gearing ville kunne
afhjælpe
I "gamle dage" når man gearede sin knallert, så var det noget med så og så
mange tænder for og bag, men hvad skal man gå efter når det er en Rally 45 ?
Kim Larsen
| |
H-J M (27-08-2003)
| Kommentar Fra : H-J M |
Dato : 27-08-03 17:41 |
|
"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f4badc2$0$97185$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg kunne også bruge en gearing, så jeg forbliver i denne tråd, håber ikke
> det gør noget
>
> Jeg har set en gearing her http://www.metrakit.dk/info.asp?id=51&pid=451
den
> er ret billig, men er det mon på kompromis af kvaliteten ?
> Det er min "knallert-pusher" der stærkt anbefaler mig at få en gearing, og
> gerne snart. Jeg har et kit1 på, en Giannelli sprint udstødning og en
anden
> kobling, og den har altså ret mange omdrejninger, såm en gearing ville
kunne
> afhjælpe
>
> I "gamle dage" når man gearede sin knallert, så var det noget med så og så
> mange tænder for og bag, men hvad skal man gå efter når det er en Rally 45
?
Når du "kun" har kit 1 på burde en gearing ikke være nødvendig
Prøv at tæske nogle tungere ruller i og så flyver den garanteret.
Mange knallert pushere tror at man bare skal knalde nogle lette ruller i så
flyver den.
Det er "deres" måde at geare den.
Mvh.
Hans-Jacob
| |
Kim Larsen (27-08-2003)
| Kommentar Fra : Kim Larsen |
Dato : 27-08-03 19:40 |
|
>
> Når du "kun" har kit 1 på burde en gearing ikke være nødvendig
> Prøv at tæske nogle tungere ruller i og så flyver den garanteret.
> Mange knallert pushere tror at man bare skal knalde nogle lette ruller i
så
> flyver den.
> Det er "deres" måde at geare den.
>
> Mvh.
> Hans-Jacob
>
>
Den har for mange omdrejninger, det kan selv jeg høre, så jeg tror det vil
være en god ide at få en gearing på. Jeg kan ikke huske rullernes vægt, men
det er ikke i den lette klasse, så meget kan jeg huske. Den er ret vild nu,
når min "knallert-pusher" sidder på den (ca. 90 kg) så fedter baghjulet når
han vrider øret på Rallyen
Men hvordan er det med gearing til disse nymodens "scootere", for det er jo
ikke det samme som på de gode gamle knallerter ?.
Han siger i øvrigt at jeg skal have en "sekundær" gearing, hvad det så end
er.
Kim Larsen
| |
|
|