Græsseligt græs
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-08-03 22:23

Jeg er nu ved møjsommelig brug af en græstrimmer over hele plænen, ved at
være nået ned i kote 0. Og er nu ejer af en farlig stor stak sammenrevet
græs og ikke mindst mos, som sad integreret med græsset nærmest skjult helt
nede i bunden af den til tider 5-? cm tykke måtte af hen-ad-jorden-liggende
græs med mos i.

Der er så meldt sig et par spørgsmål:

Kommer denne måtte af at klipperen(motor-) er for let/hjulene for brede?
Eller af de tusind småhuller og ujævnheder, hvor mos får en god start? Eller
at jeg ikke har opsamler på?

Gennemhuller ovennævnte teorien om at højt græs kan kvæle mos?

Er jeg for sent ude med at skalpere plænen helt, og er det for sent at gøde?

Ville det have været klogere at grave det hele og så nyt? Plænen er ca. 40
år? Arbejdet bliver det samme, og så er det vel lettere at jævne jorden ud,
end som nu, hvor jeg skal fjerne en del ujævnheder? (Dem kan man for øvrigt
først se helt præcist, når man har fjernet græs/mos h e l t).

Kan man få lavtvoksende græs der holder sig sundt (som en golfgreen, uden at
man skal kæle som en gal for det)?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-08-03 11:17

-klip-
> [...]
Eller
> at jeg ikke har opsamler på?
> Gennemhuller ovennævnte teorien om at højt græs kan kvæle mos?

Egentlig ikke. Græs i god vækst holder mossen nede, ellers ville Mossen
sikekrt
have dækket plænegræsset.
I en græsplæne når græsserne sjældent at blive så stort, at de skygger
alt mos totalt væk.
Men lidt Mos i bunden er vel kun en fordel, så er plænen noget
blødere at ligge på!

> Er jeg for sent ude med at skalpere plænen helt, og er det for sent at
gøde?

Sålænge græsset vokser skal det bruge næringsstoffer - nu er det isæt
kvælstof, de mangler. En sjat nu holder liv i plænen til efteråret, hvor
den er ved at forberede sig til vinteren.

> [...]
øvrigt
> først se helt præcist, når man har fjernet græs/mos h e l t).

Nej - endelig ikke. Hvis du omlægger plænen vil den alligevel om få
år se ud som nu - næsten uanset hvilken græsblanding du bruger.
Men du kan så lidt frø, hvi der er "huller" i plænen.

> Kan man få lavtvoksende græs der holder sig sundt (som en golfgreen, uden
at
> man skal kæle som en gal for det)?

Sagtens. Hvis det får et tilskud af kvælstof engang imellem - enten i ren
form
eller som NPK-gødning.

Per A. Hansen