plantning af brombær
Fra : Majer

Dato : 26-08-03 18:00

Hejsa!

Jeg har tænkt mig at købe mig en brombærbusk som jeg vil espalier. Det skal
sige at der pt. er græs der hvor jeg vil sætte den. Så der skal selvfølgelig
graves af til et bed. Jeg har absolut ingen forstand på brombær, men har
læst mig til at man kan købe tornfrie og at de skal plantes i starten af
september. Nu er mit spørgsmål så, hvordan jeg kan give min kommende brombær
den bedste start, så jeg kan få en masse fine bær engang??

På forhånd tak
--
/Majer
www.majer.dk/kolonihaven

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-08-03 20:08

On Tue, 26 Aug 2003 18:59:44 +0200, "Majer" <a@a.invalid> wrote:

> [...]
>september. Nu er mit spørgsmål så, hvordan jeg kan give min kommende brombær
>den bedste start, så jeg kan få en masse fine bær engang??

Starten af september er i hvert fald et fint tidspunkt at plante på.
Brombær med torne plejer at smage af mest, men de er ret umulige at
nærme sig. Den tornefrie foretrækkes derfor normalt i haven.

Det er en god ide at have noget at binde den op ad, evt. bare en stor
pæl. Og hvis du holder fri for ukrudt, især græs i en omkreds af ca. 60
cm rundt om planten vil den trives fint. .

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-08-03 23:11

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev
> nærme sig. Den tornefrie foretrækkes derfor normalt i haven.

Da jeg selv mener de tornfrie i stedet burde hedde aromafrie, var det oplagt
at spørgeren prøvede sig frem først. Det må vel snart være tid (der er ingen
bær i min nye væmmeligt stikkende vilde brombær).

Jeg har den samme hårdnakkede mening om efterårshindbær: en tam
forestilling!

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Majer

Dato : 27-08-03 09:23

Mads Lie Jensen wrote:
> On Tue, 26 Aug 2003 18:59:44 +0200, "Majer" <a@a.invalid> wrote:
>

> Brombær med torne plejer at smage af mest, men de er ret umulige at
> nærme sig. Den tornefrie foretrækkes derfor normalt i haven.

Hvis man laver et rigtigt espalier, burde det vel egenligt være lidt nemmere
at komme i nærheden af den, hvis man vælger den med torne?!? Jeg mener, at
så har man styr på hvor grenene er, mens man plukker de dejlige smagfulde
bær. er der nogen der har erfaring med det??

--
/Majer
www.majer.dk/kolonihaven

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-08-03 16:26

On Wed, 27 Aug 2003 10:23:20 +0200, "Majer" <a@a.invalid> wrote:

>Hvis man laver et rigtigt espalier, burde det vel egenligt være lidt nemmere
>at komme i nærheden af den, hvis man vælger den med torne?!? Jeg mener, at

Ja, hvis bare man så kan sørge for at binde dem til espaliet som de gror
til, så må det være måden. Skal man først til at filtre de stikkende
grene fra hinanden, så kommer man nemt slemt til skade.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 02-09-03 12:04

"Majer" <a@a.invalid> wrote in message
> Hvis man laver et rigtigt espalier, burde det vel egenligt være lidt
nemmere
> at komme i nærheden af den, hvis man vælger den med torne?!?

Jeg har i mange år espalieret dejlige, velsmagende, men tornede brombær. Mit
espalier er ikke ved en mur, men et fritstående kraftigt trådvæv med en
række smalle fliser på hver side.
Det man skal være opmærksom på ved espaliering er at skuddene nok kan bøjes,
men det skal dels ske rimeligt tidligt, inden skuddet bliver for tykt, dels
skal det ske forsigtigt, da de let brækker (i hvert fald ved de tornede).
Men det er ikke noget større problem - jeg espalierer normalt uden handsker,
værre er det ikke.
Når man klipper de afdrevne 2.årsskud om efteråret/vinteren, skal man nok
bruge handsker. Jeg kører det hele gennem kompostkværnen og lægger det
tilbage på jorden under brombærrankerne - så forsvinder det hurtigt.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Ole Jensen

Dato : 27-08-03 07:57

Majer wrote:
> [...]
> september. Nu er mit spørgsmål så, hvordan jeg kan give min kommende brombær
> den bedste start, så jeg kan få en masse fine bær engang??

Hej

Se evt. her:
http://www.havenyt.dk/2003/uge35/

mvh