Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Thumbs i RAW
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-08-03 15:22

Når man henter RAW filer fra camera til PC, får man lige så mange
thumbnails, som man derefter skal slette, eller !!
Hvad kan man bruge dem til, er der nogen her der anvender dem.
mvh Ebbe

Fra : Insideout

Dato : 28-08-03 15:46

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Når man henter RAW filer fra camera til PC, får man lige så mange
> thumbnails, som man derefter skal slette, eller !!
> Hvad kan man bruge dem til, er der nogen her der anvender dem.
> mvh Ebbe

Det er den thumbnails som kameraet bruger når den skal vise billedet på
kameraets LCD skærm og ja dem kan du bare slette.

Mvh
Henrik

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 28-08-03 16:09

"Insideout" <insideout@chicks.dk> wrote in message

> Det er den thumbnails som kameraet bruger når den skal vise billedet

> kameraets LCD skærm og ja dem kan du bare slette.

Det ville jeg så nok ikke gøre.

I denne lille fil ligger EXIF infoen som din RAW converter bruger når
den konverterer billederne. Man kan ikke regne med at de ligger i
selve RAW filen og skulle man en dag komme til at slette EXIF fra
nogle af sine billeder kan de indlæses igen fra *.THM filen.

Carsten

Fra : Insideout

Dato : 28-08-03 17:45

"Carsten Øhlenschlæger" <coe@conix.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selve RAW filen og skulle man en dag komme til at slette EXIF fra
> nogle af sine billeder kan de indlæses igen fra *.THM filen.

Godt du nævner dette som jeg havde glemt nok fordi jeg ikke har dette
problem, når jeg konvertere til Tiff uden *.THM filen har jeg ingen
problemer med at læse EXIF i mit billedbehandlings program. Men det kan der
jo være andre der har.

Mvh
Henrik

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-08-03 07:31

On Thu, 28 Aug 2003 17:08:32 +0200, Carsten Øhlenschlæger
<coe@conix.dk> wrote:

> [...]
>selve RAW filen og skulle man en dag komme til at slette EXIF fra
>nogle af sine billeder kan de indlæses igen fra *.THM filen.

Tak for svar, så må jeg hellere beholde dem, de fylder jo heller
ikke megetmvh Ebbe

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-08-03 15:34

Jeg ved ikke hvorfra du har den information, men hvis jeg konverterer en RAW
fil uden thumbnail filen er til stede, så kommer EXIF informationen med til
den resulterende JPG fil. Jeg mener ikke at thumbnailfilerne spiller nogen
rolle andet end til zoom på kameraet. Så med andre ord kan man bare slette
dem.
Mvh, Hans

Fra : Insideout

Dato : 31-08-03 16:13

> [...]
> rolle andet end til zoom på kameraet. Så med andre ord kan man bare slette

Jeg har nu prøvet at finde EXIF info i en *.THM fil, hvis jeg åbner den i
Explorer viser den billedet som en Thumbnail og hvis jeg prøver at åbne den
med notesblok kommer der kun en masse kode text.
Jeg syntes det er noget rod med disse forskellige meldinger og kunne vi ikke
få en kvali forklaring på hvordan det hænger sammen.

Mvh
Henrik

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-09-03 14:00

Som jeg skrev kan selv prøve ved kun at have CRW filen og køre den igennem
RAW converteren og du vil se at både RAW converteren viser optagelsesdata og
at der i den resulterende JPG fil (forudsat du konverterer til JPG
naturligvis) vil indeholde EXIF dataene. Så THM filen kan du bare smide væk.
Mvh, Hans

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-09-03 16:50

On Sun, 7 Sep 2003 15:00:06 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>at der i den resulterende JPG fil (forudsat du konverterer til JPG
>naturligvis) vil indeholde EXIF dataene. Så THM filen kan du bare smide væk.
Canons RAW converter, som jeg har, kan ikke convertere til JPG,
kun TIF og BMP, og disse indeholder ikke exif data.
Jeg har ikke fundet et program, der kan hente exifdata ud af THM
filen. Er det mig der fjumrer ?
Jeg henter RAW filerne fra cameraet med Downloader 1,5, og der
får jeg automatisk en txtfil med exifdata
jeg er lidt forvirret
mvh Ebbe
undskyld hvis den er blevet lidt gammel

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-09-03 18:24

Ja så forstår jeg bedre din kommentar. Du kan finde sidste nye versioner af
både Raw converter 2.0.2 og fileviewer 1.2.2.
Jeg foretrækker Raw converter, da fileviewer er meget langsom. Ellers er der
shareware som Breezebrowser og et par andre med RAW konvertering afh.
hvilket kamera du har. Nu skriver du ikke, hvilket kamera det er.
Mvh, Hans

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-09-03 18:44

On Thu, 11 Sep 2003 19:23:46 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

>Ja så forstår jeg bedre din kommentar. Du kan finde sidste nye versioner af
>både Raw converter 2.0.2 og fileviewer 1.2.2.

Tak for svar, jeg har G2, jeg prøvede, men kunne ikke finde
update til RAW converter på canons side, hvor har du fundet den
mvh Ebbe

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-09-03 20:58

Jeg glemte linken
http://www.powershot.com/powershot2/customer/driverdown.html
Her kan du finde begge programmer. Jeg har også en G2.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-09-03 09:10

On Thu, 11 Sep 2003 21:58:11 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg glemte linken
>http://www.powershot.com/powershot2/customer/driverdown.html
Hej Hans,