Akvarie revnet
Fra : Anja Rosgaard Lyngga~

Dato : 25-08-03 13:32

Vi købte for en måned siden et brugt Juwel 54L starterakvarie. Det har stået
med vand i siden vi fik det, og det revnede i bunden i dag. Øv.

Kan det være fordi det stod på en trækommode, og træet ikke har givet et
stabilt underlag til akvariet?

Anja

--
www.anjarosgaard.dk

Fra : Smølfen

Dato : 25-08-03 15:30

nej det tror jeg ikke

--
Venlig hilsen

Jes
www.jeslynggaard.dk
"Anja Rosgaard Lynggaard" <anja_rosgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med vand i siden vi fik det, og det revnede i bunden i dag. Øv.
>
> Kan det være fordi det stod på en trækommode, og træet ikke har givet et

---

Fra : Jan

Dato : 25-08-03 17:33

> [...]
> med vand i siden vi fik det, og det revnede i bunden i dag. Øv.
>
> Kan det være fordi det stod på en trækommode, og træet ikke har givet et

Ja, det er der overvejende stor sandsynlighed for. Læg altid en
flamingoplade under akvariet, den er medvirkende til at udligne
trykforskelle i bundglasset.

Jan

Fra : Jesper Buch

Dato : 25-08-03 17:23

> [...]
> med vand i siden vi fik det, og det revnede i bunden i dag. Øv.
>
> Kan det være fordi det stod på en trækommode, og træet ikke har givet et

Ja der har nok være for store spændinger i glasset.

Hvis underlaget ikke er plant er det en god idé at stille det på en
flamingoplade som tager spændingerne.

Fra : Henrik Rask Petersen

Dato : 26-08-03 08:35

Hmm.. nu er det at jeg bliver nervøs!

Jeg har et 300L som ligger oven på en træplade (som så ligger oven på nogle
leca-blokke)

Jeg kan se at der er ca. 1cm forskel på vandstanden bagi end foran i
akvariet - er det nok til at der kan ske ulykker ?? Den har stået på denne
måde i 3-4 uger nu..

Mvh. Henrik Rask Petersen

--
Mvh. Henrik Rask Petersen

Fra : Jesper Buch

Dato : 26-08-03 16:34

> [...]
>
> Jeg kan se at der er ca. 1cm forskel på vandstanden bagi end foran i
> akvariet - er det nok til at der kan ske ulykker ?? Den har stået på denne

Ja 1 cm er faktisk nok. Men hvis det bare er en hældning uden spændinger er
det ikke noget problem men hvis der er spændinger kan det blive et problem.

Akvariet skal hvile jævnt på hele bunden . . . . derfor har akvastabils
akvarie borde justerbare ben så man kan sikre at det står plant og vægten
distribueres liniært.

Rigtige Akvarie borde eller reoler er nok den bedste løsning da de er lavet
til det. Ellers skal man sørge for at underlavet er plant of stabilt

Fra : Henrik Rask Petersen

Dato : 26-08-03 18:19

Hej igen,

Hvad mener du præcis med spændinger ?

Fra : Jesper Buch

Dato : 26-08-03 19:00

> Hvad mener du præcis med spændinger ?
>
> --
> Mvh. Henrik Rask Petersen

Spændinger i glasset men det kan ikke ummidelbart måles men du skal sørge
for at akvariet er støttet lige meget over hele fladen så vil der ikke være
spændiger ud over det akvariet er bygget til.

Fra : Simon Rasch

Dato : 01-09-03 11:22

> Hvad mener du præcis med spændinger ?

Spændinger = vrid i glasset (som opstår når vægten af vandet bøjer glasset
over et ikke-plant underlag). Det kan gå godt.......eller det kan gå
skidt....

vh
Simon
(Som selv havde et 160L der flækkede i bunden. Det var heldigvis kun en
drypskade, så fiskene blev reddet fra indtørring.)
(og som stadig har et 200L stående, som har 1-2cm luft under det ene ben når
det er tomt, men som ligenu hviler på elle ben, da der er vand i
baljen....hmm )