Hvordan fjerner jeg kalkpletter på akvarie~
Fra : Lewerenz

Dato : 24-08-03 10:03

Hej alle I rutinerede akvarister

Jeg har købt et stort brugt akvarium og er gået i gang med at gøre det rent.
Det har en del kalkpletter og rande, som jeg har forsøgt at fjerne - men
absolut uden held! Jeg vil jo ikke bruge alt for kradse midler, men eddike
har jeg forsøgt mig med - og en skuresvamp.

....hvad gør jeg....og er det nødvendigt. Jeg mener, kan det overhovedet ses,
når der kommer vand i??

/Mette

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 24-08-03 10:31

Prøv med et barberblad...det plejer at virke!

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 24-08-03 10:33

> [...]
> forsøgt at fjerne - men absolut uden held! Jeg vil jo ikke bruge
> alt for kradse midler, men eddike har jeg forsøgt mig med - og en

Læg akvariet så fladen med kalkpletter er vandret, læg køkkenrulle ud over området og gennemvæd papiret med eddike. Alt efter
størelsen er kalken væk efter et par minutter, ellers gentag proceduren.

> ...hvad gør jeg....og er det nødvendigt. Jeg mener, kan det
> overhovedet ses, når der kommer vand i??

Ja, det kan godt ses.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Keyser Soze

Dato : 24-08-03 15:32

On Sun, 24 Aug 2003 11:03:00 +0200, "Lewerenz"
<lewerenz@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
>har jeg forsøgt mig med - og en skuresvamp.
>
>...hvad gør jeg....og er det nødvendigt. Jeg mener, kan det overhovedet ses,

Jeg bruger den hårde måde:
Saltsyre - ganske lidt, fordeles over glasset og i samme sekund er
kalken væk!
Kalkaflejringerne stjæler ganske meget af lyset og det er der som
regel alt for lidt af i alle akvarier.

Keyser Soze

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-08-03 18:15

Lewerenz wrote:

> ...hvad gør jeg....og er det nødvendigt. Jeg mener, kan det
> overhovedet ses, når der kommer vand i??

Tynd saltsyre er fremragende - skuresvampe er gode, hvis du vil have
kalkpletterne udskiftet med ridser.

vh
Jan

Fra : RuneR

Dato : 25-08-03 09:28

Jan Bøgh wrote:

> Tynd saltsyre er fremragende - skuresvampe er gode, hvis du vil have
> kalkpletterne udskiftet med ridser.
>
> vh
> Jan

Hvad bruger du da til at fjerne alger fra ruderne ? Jeg bruger en skuresvamp
dog ikke den "kradse" side. Det fungerer fint, og laver ikke ridser, når jeg
1 gang om ugen skifter vand og ordner ruderne.

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-03 15:30

RuneR wrote:

> Hvad bruger du da til at fjerne alger fra ruderne ? Jeg bruger en
> skuresvamp dog ikke den "kradse" side. Det fungerer fint, og laver
> ikke ridser, når jeg 1 gang om ugen skifter vand og ordner ruderne.

Barberbladsskraber.

vh
Jan

Fra : Keyser Soze

Dato : 26-08-03 03:43

On Mon, 25 Aug 2003 16:29:46 +0200, "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net>
wrote:

>Barberbladsskraber.
>
>vh
>Jan

Jeg ville aldrig bruge andet en en barberbladsskraber.
Skuresvamp, magnet eller lignende - et sandkorn og du ridser ruden.
Det vil kun være et spørgsmål om tid, før det går galt. Og er der
noget jeg hader, er det ridsede akvarier.

Keyser Soze

Fra : Per Juel Christensen

Dato : 28-08-03 23:18

Hej

Jeg har skrevet det før, men prøv at komme en kopfuld 30 % saltsyre i en
spandfuld håndlunkent vand, og så gnid glasset med en af de små grønne ru
svampe fra køkkenet. husk at kun hælde syre i vandet aldrig omvendt.
det er ikke så stærkt, og kan bruges uden handsker, hvis du har lyst til
det, men pas på øjnene. og skyld godt efter med rent vand.
det er min egen erfaring, og desuden har jeg aldrig sygdomme i mine
akvarier.
du kan jo så bagefter skylle gruset i samme vand, det tar livet af sneglene.
aluminiumsrammen kan også tåle det.

Hilsen fra Per