Mac & windows
Fra : Psykinfo

Dato : 27-08-03 09:30

Hej NG

Jeg har et lille problem som jeg håber I kan hjælpe med. Hjemme har jeg en
Mac og den kører fint.
Mit problem er så at på arbejde har vi win word. Findes der et program som
kan konvetere
fra winword til Mac og fra Mac og til win word.
Skriv venligst på min email adresse.
Hvis der gør det må I meget gerne skrive hvor jeg kan hente det program.

På forhånd mange tak.
Michael Petersen

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 27-08-03 10:41

On Wed, 27 Aug 2003 10:30:18 +0200, Psykinfo wrote:

> [...]
> Skriv venligst på min email adresse.
> Hvis der gør det må I meget gerne skrive hvor jeg kan hente det program.

Hej

Du kan købe MS Word iforb. med MS Office ver. X pakken til Mac OSX, og der
er sikkeret også nogen der har en gammle MS Office pakke til Mac OS 7.x/8/9
liggende, som du sikkeret kan købe billigt.
Chek www.mediamac.dk, eller www.macnyt.dk, begge har et "brugt marked".

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale konsulent.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-08-03 10:38

Psykinfo <psykinfo@ringamt.dk> wrote:
> Jeg har et lille problem som jeg håber I kan hjælpe med. Hjemme har jeg en
> Mac og den kører fint.
herligt!
> Mit problem er så at på arbejde har vi win word. Findes der et program som
> kan konvetere
> fra winword til Mac og fra Mac og til win word.
Det hedder bare Word, ikke winword (programfilen hedder dog winword.exe)
og samme program findes til Windows og Mac, dvs. de kan det samme og
deler dokumentformat. Man skal bare have programmet til den rette
platform, dvs. Mac, og i den rette version. Du kan sagtens gemme i en
tidl. version, men det er ikke standard: fx. på Windows gemme som Word
6.0 til Mac.
> Skriv venligst på min email adresse.
> Hvis der gør det må I meget gerne skrive hvor jeg kan hente det program.
Som en anden skriver, skal du have Office 98, Office 2001 eller Office
X. Du skriver ikke, hvilken Mac og hvilket OS du har.

Mvh Jens
[-svaret er både postet på ng og sendt som mail-]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-03 15:08

Hej Jens

Jens Rasmussen wrote:

> Det hedder bare Word, ikke winword (programfilen hedder dog winword.exe)

Der findes faktisk et program, der hedder WinWord - både i ver. 1.0, 1,5 og
2.0. WinWord er forløberen for det, der senere er blevet til Micorsoft Word.
WinWord og MSWord er _IKKE_ filkompatible.

Men man har normalt brugt slangordet 'WinWord' for det, der hedder 'Microsoft
Word for Windows' - eller bare 'Word for Windows'. - Ingen af de Windows
versioner, jeg har af Word og Office hedder noget med WinWord.exe. - Enten
hedder de Word.exe eller Setup.exe.

> og samme program findes til Windows og Mac, dvs. de kan det samme og
> deler dokumentformat.

Nej! Filformat er ikke det samme, før MSOffice 200 og MSOffice 98 Mac Edition.
Der er dog hog har været konvertere med både Mac og Windows versionerne til
tidligere versioner.

Forholdet mellem de forskellige Word versioner er flg.:
Mac, MacWord 1.0 = Findes ikke til PC
Mac, Word 1.x, 2.x og 2.1 = Findes ikke til Windows eller DOS.
Mac, Word 3.0 = Word for Windows 1.0
Mac, Word 4.x og 5.0 = Word for Windows 2.0
Mac, Word 2.0/2.5 = WinWord 1.0, 1,5 og 2.0 dog kun via en medflg. konverter.
Mac, Word 5.1a = Word for Windows 2.0, samt Word PC (DOS)
Mac, Word 6.0/6.01 = Word 6.0, Word 95, Word 97 (Word 6.x og 7.0)
Mac, Word 98 = Word for Windows 2000
Mac, Word 2001 = Word for Windows 2000

NB. Kun filformatet i Word 98 og 2001 til Mac er 100% identisk med formatet i
Word 2000 til PC.

> [...]
> platform, dvs. Mac, og i den rette version. Du kan sagtens gemme i en
> tidl. version, men det er ikke standard: fx. på Windows gemme som Word

Normalt kan man med endelsen'.doc' åbne Word 6.x, 98 og 2001 dokumenter uden
problemer på Word for Windows 2000. Det omvendte er _ikke_ tilfældet med mindre
man har 'Office 97-98 Converter til sin Word 5.1a og 6.0/6.01.

mvh. Erik Richard

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-08-03 15:33

> Der findes faktisk et program, der hedder WinWord - både i ver. 1.0, 1,5
> og 2.0. WinWord er forløberen for det, der senere er blevet til Micorsoft
> Word. WinWord og MSWord er _IKKE_ filkompatible.

WinWord er en forløber for MS Word!? Hvor læser du det. Google synes
ikke at kende "winword" som andet end noget der handler om MS Word.

Smid lige et link. Det lyder interessant.

> [...]
> de Windows versioner, jeg har af Word og Office hedder noget med
> WinWord.exe. - Enten hedder de Word.exe eller Setup.exe.

Din Word applikation hedder næppe "setup.exe"! Men endnu engang, hvis du
"googler" lidt rundt så vil du kunne læse mange der melder at deres
word.app hedder "winword.exe" - prøv selv.

> Nej! Filformat er ikke det samme, før MSOffice 200 og MSOffice 98 Mac
> Edition. > Der er dog hog har været konvertere med både Mac og Windows
> versionerne til tidligere versioner.

Det er rigtigt, men mon ikke Michael køber en så ny version at tidl.
tiders filproblemer ikke kommer på tale.

> [...]
> med mindre man har 'Office 97-98 Converter til sin Word 5.1a og 6.0/6.01.

Så Michael, undlad at købe så gl. en version af Word som version 5 og 6.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-03 13:39

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> WinWord er en forløber for MS Word!? Hvor læser du det. Google synes
> ikke at kende "winword" som andet end noget der handler om MS Word.

Som så meget andet Micros**t, så er Word opr. udviklet af andre og mere eller
mindre tyvstjålet af MS for latterlige småpenge. Svjh. var det de samme, der
stod bag WinWord som dem, der senere udviklede WorldWrite og WriteNow - eller
var det OfficeWriter? - det er minsandten 12år siden, så det er knap til at
huske længere. Jeg har haft de gamle versioner, men mistede dem i et - og det
hidtil eneste - virusangreb, jeg nogensinde har haft, og selvom jeg ofte har
efterlyst de programmer, så er der tilsyneladende ingen, der længere har gemt
dem...

> Smid lige et link. Det lyder interessant.

Det kan jeg ikke, da firmaerne ikke længere eksisterer, men du kan kigge i din
'Claris Oversættere', hvis du ellers stadig har en maskine med ældre
ClarisWorks 1.x og 2.x versioner. Dér ligger der seperate oversættere til både
WinWord og Word PC, Word for Wiondows 1.x og 2.x.

> Din Word applikation hedder næppe "setup.exe"! Men endnu engang, hvis du
> "googler" lidt rundt så vil du kunne læse mange der melder at deres
> word.app hedder "winword.exe" - prøv selv.

Tja, både MSWorks 4 for Windows og Word 97 for Windows på min Microsoft
Essentials CD hedder begge to 'setup.exe'....

- Og så er google nu heller ikke så fuldkommen, som mange gerne vil gøre den
til!

> Det er rigtigt, men mon ikke Michael køber en så ny version at tidl.
> tiders filproblemer ikke kommer på tale.

Det fremgår da af det opr. indlæg, at han allerede bruger Word både hjemme og
på arbejde...

> Så Michael, undlad at købe så gl. en version af Word som version 5 og 6.

Ja, 5.0! - men 5.1 er faktisk det mest helstøbte af alle Word versionerne inkl.
Word 2001. - Jeg tror aldrig, jeg har haft et problem med 5.1, men derimod nok
med 6.0/6.01. Men når først man kender 6'erens unoder, så er det faktisk det
hurtigste af alle versionerne. - Og så er den ikke nær så RAM krævende som de
nyere versioner Word 98 og 2001.

Men hvis man skal ud og købe en Word til 'husbehov' - og vil have dansk
version, så er 6.01 den seneste danske Word version. Og 'Office 97-98
Converter' fungerer faktisk ganske godt og pålideligt.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-08-03 15:28

> Tja, både MSWorks 4 for Windows og Word 97 for Windows på min Microsoft
> Essentials CD hedder begge to 'setup.exe'....

Jamen de hedder "setup.exe" fordi de starter setupprogrammet, ikke selve
applikationen.

> - Og så er google nu heller ikke så fuldkommen, som mange gerne vil gøre den
> til!

Google skal ikke være fuldkommen. Den skal bare finde en stak sider med
det valgte søgeord (i dette tilfælde "winword") og det gjorde den.

> Det fremgår da af det opr. indlæg, at han allerede bruger Word både hjemme og
> på arbejde...

Nej det fremgår ikke! Det fremgår at han bruger Mac hjemme, men ikke
hvilket tekstbehandlingsprogram.

(Faktisk fremgår der ikke ret meget i Michaels indlæg

> Men hvis man skal ud og købe en Word til 'husbehov' - og vil have dansk
> version, så er 6.01 den seneste danske Word version. Og 'Office 97-98
> Converter' fungerer faktisk ganske godt og pålideligt.

Enig, med mindre han bruger OS X. Men det ved vi jo ikke.