Medicin versus algerejer
Fra : Kjeld Olesen

Dato : 23-08-03 11:41

Hej

Lige siden jeg fik mit (nye) akvarium op at stå for nu to år siden, har
diverse dværgchiklider døjet med en eller anden form for sygdom. Der var
tidligere Apistogramma viejita og Apistogramma panduro og nú
sommerfuglechiklider. De får sådant et lille hvidt hul i hovedet lige midt i
panden eller lige over et af øjnene. Der er også lidt tendens til trådagtig
fæces. Ingen af de andre fisk (rød neon, pansermalle, anchistrus, øksefisk)
synes påvirket eller ramt af dette.

Nu kunne jeg godt snart tænke mig at komme til bunds i det problem, så
medicin er under overvejelse - suk! Nå, men i akvariet går også en flok
algerejer. Er der nogen der ved hvad de kan og ikke kan tåle af medicin?

Eller, er der iøvrigt nogen der har en diagnose på hvad det er chikliderne
går og trækkes med?

Kjeld Olesen

Fra : Plesner

Dato : 23-08-03 12:59

> [...]
> til trådagtig fæces. Ingen af de andre fisk (rød neon, pansermalle,
> anchistrus, øksefisk) synes påvirket eller ramt af dette.

Lyder som hulsyge - der er en medicin, der heder Hexa-ex, som virker mod
det (kan fåes hos enhver velassorteret akvariehandler. Sygdommen rammer
ikke alle fisk, men bl.a. ciklider og labyrintfisk.

plesner

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 25-08-03 16:01

Hej You Wish (den bedste anti-spam jeg endnu har set

Well, det ser ikke ud til at der er absolit enighed mht til om Heximita
faktisk er skyld i "huld-i-hovedt" sygen:
http://www.duboisi.com/diseases/hith.htm

Men det kan da vel ikke skade at prøve HEXA-ex, selv om jeg jo altså endnu
ikke har fundet ud af om rejerne kan tåle det.

Kjeld

"Plesner" <you@wish.net> wrote

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-03 16:37

Kjeld Olesen wrote:
> Hej You Wish (den bedste anti-spam jeg endnu har set

Nej faktisk ikke - domænet wish.net findes på en belgisk
tiscali-forbindelse, og modtager al spam sendt til adressen. Man bør
spam-spærre vha. et ikke eksisterende domænenavn for at undgå at sende
tonsvis at mails over nettet der rammer eksisterende postservere før de
afvises pga. af manglende kontonavn.

vh
Jan

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 26-08-03 09:11

> Nej faktisk ikke - domænet wish.net findes på en belgisk
> tiscali-forbindelse, og modtager al spam sendt til adressen.

Nej, OK, så er den selvfølgelig ikke så god. Han kunne prøve med
you@really_really_wish.net

Kjeld

Fra : Plesner

Dato : 25-08-03 17:09

> Well, det ser ikke ud til at der er absolit enighed mht til om
> Heximita faktisk er skyld i "huld-i-hovedt" sygen:
> http://www.duboisi.com/diseases/hith.htm

Jeg har selv været ramt af hulsyge for en del år siden. 3 stk.
Ceylonmakropoder var hårdt angrebet og hvor vidt det var p.g.a.Hexamita
eller ej, skal jeg ikke kunne sige.

> Men det kan da vel ikke skade at prøve HEXA-ex, selv om jeg jo altså
> endnu ikke har fundet ud af om rejerne kan tåle det.

Jeg kan ikke hjælpe dig m.h.t. rejerne, men omtalte medicin virkede, da jeg
havde hulsyge.

plesner