OS X/partitioner eller ej
Fra : Michael Holm

Dato : 06-04-01 08:30

Hej,

Er der nogen der kan forklare fordele/ulemper ved at lade sin Classic
del ligge på en partition for sig selv kontra at havde OS X og Classic
på samme partition ?!?

Jeg kan umiddelbart se en fordel i kun at hvade en partition, hvis ens
harddisk ikke er så stor, og man forsat vil kunne installere nye classic
spil/programmer. Men er det bedre/sikre med 2 partitioner ?

I, Karl Antz og Jan Oksfeldt Jonasen, rigtige gode indlæg med OS X, har
i vist begge lavede 2 partitioner, er der en specifik grund eller var
det blot "for en sikkerhed skyld"

Nu har jeg vist fået stillet det samme spørgsmål på 3 forskellige måder
håber nogen kan svare

--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 06-04-01 11:18

Michael Holm <kiaikidoRemove@mac.comRemove> wrote:

> I, Karl Antz og Jan Oksfeldt Jonasen, rigtige gode indlæg med OS X, har
> i vist begge lavede 2 partitioner, er der en specifik grund eller var
> det blot "for en sikkerhed skyld"

For tiden laver jeg stadig 90% af mit arbejde på OS 9.1. Ved at sætte OS
X på en egen disk (eller partition sikrer jeg mig at jeg kan arbejde
videre selv om OS X skulle crashe grundigt og eftertrykkeligt

- hvilket det iøvrigt gjorde her til morgen pga en åndssvag fejl fra min
side - jeg smed en essentiel fil ud mens jeg var i 9.1 ... Konklusionen
må være LAD VÆRE AT SLETTE NOGET I OS X MENS DU ER I 9.1!!

Desværre nægter den efter gen-installationen at kendes ved min Voodoo
3/2000 - så enten skal jeg ha' et nyt grafikkort eller osse må jeg
undvære min ekstra skærm;-((

Bortset fra det synes jeg at OS X er drønstabilt - og hurtigt nok til
mine formål
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Michael Holm

Dato : 06-04-01 12:21

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]

> Desværre nægter den efter gen-installationen at kendes ved min Voodoo
> 3/2000 - så enten skal jeg ha' et nyt grafikkort eller osse må jeg

surt show

> Bortset fra det synes jeg at OS X er drønstabilt - og hurtigt nok til
> mine formål

tak for hurtig svar

--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 06-04-01 12:28

> surt show

Computeres veje ere uransalige - nu vil Voodoo'en pludselig godt spille
med igen, også efter gentagne genstarts)))))

Men det ender jo mok alligebel med et nyt grafikkort efter næste
ekstrajob ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 06-04-01 20:20

> [...]

> Er der nogen der kan forklare fordele/ulemper ved at lade sin Classic
> del ligge på en partition for sig selv kontra at havde OS X og Classic

Fordel: Alt er adskilt, vil du af med OS X igen, sletter du bare disken
fra OS 9.
Ulempe: Jeg kan faktisk ikke komme på nogle. Førhen kunne det være et
problem med spildplads på hver partitiion, men med nutidens store diske
(og lave priser) kan jeg ikke længere se det som et reelt problem.
For begge gælder med hensyn på OS X, at det nok mest af alt er et
trosspørgsmål.

> Jeg kan umiddelbart se en fordel i kun at hvade en partition, hvis ens
> harddisk ikke er så stor, og man forsat vil kunne installere nye classic
> spil/programmer. Men er det bedre/sikre med 2 partitioner ?

Du vil ikke i samme grad risikere at ødelægge din OS 9 partition, men
jeg tvivler på at dette vil ske under nogen omstændigheder. Ved Public
Beta 1 startede jeg da også med 9 og X på samme partition, da der ikke
var andre ledige. Det gav ikke nogen problemer af alvorlig karrakter,
men det "føltes forkert", meget videnskabelig begrundelse right

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Michael Holm

Dato : 06-04-01 23:09

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> (og lave priser) kan jeg ikke længere se det som et reelt problem.
> For begge gælder med hensyn på OS X, at det nok mest af alt er et

Tak for svar, jeg er glad for at du skriver det med trosspørgsmål, det
er ikke så tit folk siger tingene rent ud !!
På en imac dv+ (450 mhz/20 gb/256 ram) havde jeg først delt den i 2 par.
15 til os x og 5 til classic, efter installation kom jeg jo bare i tanke
om at jeg havde lidt 9.1 ting: en hel del spil (en del børn + en del
programmer nok til ca. 6 gb....DOOH

Men efter disse svar vil jeg nøjes med en partition - så kan jeg fylde
op med det jeg nu vil. OS X har ikke lagt så mange løse filer/mapper
som Beta'en lavede, så OS X tingene er jo rimelig nemme at smide ud hvis
det skulle være.

> [...]
> var andre ledige. Det gav ikke nogen problemer af alvorlig karrakter,
> men det "føltes forkert", meget videnskabelig begrundelse right

Sådan har jeg det også men nu prøver jeg alligevel !

Jeg syntes OS X er rigtig godt, nu vil jeg prøve at lade det kører nogen
dage, uden at slukke maskinen: Ifl. MacFixit skulle OS X (unix-delen),
selv rydde op på maskinen om natten (!) hvilket skulle gøre den
hurtigere + rapporter om at, når man installere Developer tools, så
kører Mac'en hurtigere.

--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 07-04-01 00:00

Michael Holm <kiaikidoRemove@mac.comRemove> wrote:

> rapporter om at, når man installere Developer tools, så
> kører Mac'en hurtigere.

Jeg har det ikke specielt godt med at sætte mig op imod macfixit
folkene, men det der virker nu også som et trosspørgsmål.

Mac OS X er langsomt. Intet du er vant til fra OS 9- går lige så
hurtigt, almindelige ting som at skifte mellem programmer, udføre Finder
ting som åbne en mappe eller samtlige erstatninger for dine nuværende
Classic applikationer er hurtigere. Det er der givetvis nogen som er
uenige i, men jeg ser gerne nogle bud (undtaget er samtlige programmer
Apple laver benchmark i).

Fra : Michael Holm

Dato : 07-04-01 00:04

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Jeg har det ikke specielt godt med at sætte mig op imod macfixit
> folkene, men det der virker nu også som et trosspørgsmål.

Jeps, der der osgå lidt forskellige meninger hos Macfixit..

> [...]
> Classic applikationer er hurtigere. Det er der givetvis nogen som er
> uenige i, men jeg ser gerne nogle bud (undtaget er samtlige programmer

Det har også været mit indtryk indtil videre. I den sidste halve time
har jeg siddet og læst på:
http://arstechnica.com/reviews/01q2/macos-x-final/macos-x-2.html
Spændende og informativ sider (mange !) Det understøtter også det du
skriver. Men jeg glæder mig nu til imorgen, hvor jeg skal prøve at
geninstaller det hele og prøve at "fintune" mac'en

Sov godt

--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 07-04-01 01:10

Michael Holm <kiaikidoRemove@mac.comRemove> wrote:

> Men jeg glæder mig nu til imorgen, hvor jeg skal prøve at
> geninstaller det hele og prøve at "fintune" mac'en

Jeg kan kun støtte din glllæde, det er da meget morsomt at være med helt
fremme. Husk dog at jeg altid vil bedømme ethvert OS udfra hvorledes det
fungere for mig selv. Jeg er egentligt flintrende ligeglad med hvordan
det går Apple og venner, det eneste der betyder noget, er hvordan det
går med mit private system, og p.t. går det forholdsvist godt med OS X.

> Sov godt

Jo tak, det er vist ved at være på den tid og i lige måde.

Fra : kiaikidoREMOVE@REMOV~

Dato : 07-04-01 14:56

> [...]

> går med mit private system, og p.t. går det forholdsvist godt med OS X.

> Jo tak, det er vist ved at være på den tid og i lige måde.

Godmorgen

Nu er OS X, så installeret ovenpå 9.1 !

Uforståelige problemer:

De første mange forsøg på at bruge MacSoup, går den nærmest istå, under
download af meddelser. På samme måde går den og næsten i stå når den
har hentet halvdelen af en hjemmeside ind (i IE 5 i Classic), Mails/IE
5.1 i OS X kører uden problemer,

Efter et bare genstarter har jeg lige nu prøvet at sætte modemscript til
v.34 istedet for v.90, og nu får jeg hurtigt downloadet via macsoup,
pyhaa !! og IE kører igen..
Det er bare underligt for hvis jeg starter op fra 9.1 har jeg ingen
problemer med at kører hurtigt over det interne modem...

Mine indstillinger vedr. tid og numbers (system pref. --> international)
så jeg bliver ved med at have 12 timers ur med PM og AM...

--
-Michael

OS X (udtales "OS tihii" fordi man er glad for det

Fra : Michael Holm

Dato : 08-04-01 19:31

<kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> Mine indstillinger vedr. tid og numbers (system pref. --> international)
> så jeg bliver ved med at have 12 timers ur med PM og AM...

Nå, nu er tiden pludslig blevet rigtig (24 timer) underligt men godt