Ekstra Antenne til trådløst..??
Fra : FiGo

Dato : 22-08-03 15:44

Har lige invisteret i Linksys WPC54G Wireless Router 54 mbs, samt et
tilhørende kort også i linksys 54 mbs.

Har installeret den nye opdatering 3,1,1 til kortet og alt virker perfekt.

Men kan det være rigtigt at den kun rækker ca. 5 meter indendørs.??
Jeg har routeren stående i den ene ende af mit hus, så den skal igennem 4
vægge, og der er der intet signal???

Skal jeg ud og købe ekstra antenne, og kan routeren benytte sådan en
antenne..?? Jeg har nemlig ikke kunnet finde nogle oplysninger om ekstra
antenne i linksys, men dlink har passer de??
Hvad skal jeg vælge af antenne..?? Er noget forkert siden den ikke kan række
så kort.??

Håber en kan hjælpe mig.

PFT

Mvh

LooP

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-08-03 18:30

FiGo <figo@lycos.uk.com> wrote:

> [...]
> antenne i linksys, men dlink har passer de??
> Hvad skal jeg vælge af antenne..?? Er noget forkert siden den ikke kan række

Som jeg skrev forleden vil jeg gerne hjælpe dig, hvis du ændrer din
Outlook til at skrive dit fulde navn.

Gider ikke at skrive med folk der hedder Ostemad, Bussemand, Batman og
Loop.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-03 20:31

FiGo <figo@lycos.uk.com> wrote:

> Men kan det være rigtigt at den kun rækker ca. 5 meter indendørs.?? Jeg
> har routeren stående i den ene ende af mit hus, så den skal igennem 4
> vægge, og der er der intet signal???

Det kommer nok meget an på væggene. I den anden ende af vores hus, hvor
der er 5-6 m, men kun 2-3 vægge, er signalet fra vores Airport base
temmeligt dårligt. Det er der, men det er langsomt og ikke videre
pålideligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-08-03 21:34

FiGo <figo@lycos.uk.com> wrote:

> Men kan det være rigtigt at den kun rækker ca. 5 meter indendørs.??
> Jeg har routeren stående i den ene ende af mit hus, så den skal igennem 4
> vægge, og der er der intet signal???

Har samme hardware som dig, og har samme problem som dig

("Opdaterede" fra Apple Airport "snow" fordi jeg troede at Apples base
måske var problemet, men Linksys har ca. samme sendstyrke -øv!)

Men fordelen ved Linksys er at de bruger sma connector, så alt andet
lige (og iflg. d-link suppport, som jeg har snakket med), så brude flg.
d-link antenne virke http://www.xdata.dk/servlet/VisVare?vareID=44225

Det er en retningsbestemt antenne, som netop er god til dig fordi din
base står i den ene ende af huset. Antennen kan så stå og "stråle" ud i
huset fra den ende.

Du kan læse om antenne erfaringer på
http://www.macworld.com/2003/09/reviews/airportextremeantennas/

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : FiGo

Dato : 23-08-03 07:28

"Martin Bredthauer" <spam_spam_spam@talent.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> | OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |
> | "Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end" |

Hej Martin

Køber du selv denne antenne, hvis du gør må du meget gerne vende tilbage med
om det hjælper.!
Dvs. at denne ekstra antenne skal stå helt i den anden ende af huset for at
forstærke signalet så??

Mvh
LooP

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-08-03 11:12

FiGo <figo@lycos.uk.com> wrote:

> Køber du selv denne antenne, hvis du gør må du meget gerne vende tilbage med
> om det hjælper.!

Jeg tror i hvert fald at jeg køber en eller anden antenne. Evt. vil jeg
prøve at bygge en selv. Der findes en del sites omhandlende
selvbygantenner (eller cantennas som de kaldes). Materialet består mest
af gl. metaldåser og meget få elektronikkomponenter.

http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

> Dvs. at denne ekstra antenne skal stå helt i den anden ende af huset for at
> forstærke signalet så??

Den D-link antenne, som jeg henviste til skal skrues på Linksys routeren
i stedet for dem der sidder som standard. Forskellen er at dem der
sidder på er "omni-directional" hvilket betyder at de stråler 360
grader, mens D-link antennen er "directional" og kun stråler i en bue på
70 grader, dog med mere kraft.

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 23-08-03 09:27

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Men fordelen ved Linksys er at de bruger sma connector, så alt andet
> lige (og iflg. d-link suppport, som jeg har snakket med), så brude flg.
> [...]

det lyder som et spændende tip, da jeg sidst kiggede efter
ekstra-antenner lå de oppe i 1000 kroner eller mere ... det her er vist
lige noget for mine forældre, som har en Dlink 614 der dækker
halvdårligt i deres hus.

/hc

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-08-03 13:15

Hans Christian Hansen <nntp@hansen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> ekstra-antenner lå de oppe i 1000 kroner eller mere ... det her er vist
> lige noget for mine forældre, som har en Dlink 614 der dækker

Når snakken går på antenner, så husk lige, at der bør sættes antenne på
både sender og modtager.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : FiGo

Dato : 23-08-03 14:27

"Preben Bødker Nielsen" <spam@events.dk> skrev i en meddelelse

> Når snakken går på antenner, så husk lige, at der bør sættes antenne på
> både sender og modtager.
>
> /Preben
> --
> Preben Bødker Nielsen
> preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Hmm, så er det lige pludseligt 2x347,- kr. så bliver det jo halvdyrt. Hvis
man kun vil "nøjes" med 1 antenne, hvilket en skal man så udskifte af de 2
antenner.? Senderen eller modtageren.?

LooP

Fra : FiGo

Dato : 23-08-03 14:29

"FiGo" <figo@lycos.uk.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> man kun vil "nøjes" med 1 antenne, hvilket en skal man så udskifte af de 2

Det underlige er at jeg kan f.eks. godt side helt nede i den anden ende af
huset og så virker det. men så lige pludseligt virker det ikke..??
Hvis signalet er så dårligt burde den jo overhovedet slet ikke virke i den
ende af huset....Hvorfor gør den så det alligevel med mellemrum..??

LooP

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-08-03 16:31

> Når snakken går på antenner, så husk lige, at der bør sættes antenne på
> både sender og modtager.

Ja, det var også den melding jeg fik fra supporten hos D-link, hvilket
straks "nedlagde" alle min planer. Men så var det at jeg læste artiklen
på macworld.com

http://www.macworld.com/2003/09/reviews/airportextremeantennas/

Her virker det som om skribenten kun har benyttet en antenne i basen, og
med succes fået længere rækkevide bl.a. med sin TiBook.

Så nu ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal tro!? (Men jeg håber at det må
være nok med en ekstra antenne på basen.)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-08-03 21:32

> [...]

> Så nu ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal tro!? (Men jeg håber at det må
> være nok med en ekstra antenne på basen.)

Jeg ved heller ikke, hvad man skal tro, men supportere bliver man jo
nødt til at tro på (ind i mellem).

Overvejede en trådløs løsning her i Ravnekrogen.
Har selv en Airportbase, en iBook m. Airport, en Windows m. et Surescom
PCcard samt en iMac m. Linksys ethernet/trådløs boks.

Ville udskifte Airportbasen med et accesspoint m. ekstern antenne, så
signalet kunne nås af flere naboer (ups, må man det).
Microlan fortalte, at det ikke nødvendigvis gav nogen effekt, hvis ikke
klienterne havde ekstra antenne.
Begrundelsen er, at antennen virker som modtager og kommukationen jo er
tovejs. Altså vil basen modtage bedre, men ikke klienterne, som ikke har
fået bedre modtageforhold.

Nogen klogere.

Har i øvrigt lige installeret følgende hos naboer:
D-Link 614+ accesspoint hos A
D-Link 520 PCI-kort hos B og C
B er nabo til A, med 1 mursten/gasbeton og 1 gasbetonvæg i mellem.
C er nabo til B med yderligere 1 mursten/gasbeton og 1 gasbetonvæg i
mellem.
Signal hos B er OK, med mindre CPU placeres ved siden af skærmen.
Signal hos C hoppper og danser (ubrugeligt).

Konklusion:
Mine fordomme mod Apple Airports dårlige sendestyrke er dementeret.
D-Link er ikke bedre, på trods af eksterne antenner.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-08-03 17:20

FiGo <figo@lycos.uk.com> wrote:

> [...]
> antenne i linksys, men dlink har passer de??
> Hvad skal jeg vælge af antenne..?? Er noget forkert siden den ikke kan række

Er det en PowerBook eller en iBook. Erfaringen siger at iBook har færre
problemer med trådløs opkobling end PowerBook fordi iBooen er sådan
noget billigt plasticskrammel som radiobølgerne går lige igennem.

Jeg har selv en Netgear router og en iBook (hvid 500 mHz) og jeg kan
bevæge mig overalt i huset og i haven og ned i kælderen som gemmer sig
under et betondække og har ingen problemer med opkoblingen.

Modsat har jeg oplevet en Netgear mage til forsøgsvis koblet på en meget
fin og dyr PowerBook, hvor den faktisk skulle stå i samme lokale for at
have forbindelse.

Jeg har efterfølgende ladet mig fortælle at det kan hjælpe at skubbe
lidt til antenne inde i Powerbooken.

Jeg er ret sikker på at du skal placere en evt. antenne på powerbooken
istedet for på routeren!?!

Det kan fås (købes)!

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : FiGo

Dato : 26-08-03 17:24

"Stig Leerbeck" <wannabee@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> have forbindelse.
>
> Jeg har efterfølgende ladet mig fortælle at det kan hjælpe at skubbe
[LooP] Hvad mener du med det??

> Jeg er ret sikker på at du skal placere en evt. antenne på powerbooken
> istedet for på routeren!?!
>
> Det kan fås (købes)!
[LooP] Nogen links.??

> Stig
>
> --
> Stig Leerbeck
> www.simplesoft.dk

Jeg har købt noget netkabel så jeg prøver først at flytte Routeren til
centralt sted i huset, så burde signalet blive bedre.

LooP