Sygdom / skadedyr i vores klematis
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-08-03 11:11

Hej NG.

Vi har en klematis som blev plantet i juni i år. Den var ca. 50 cm da vi
købte den. Den er nu 1½ m høj.
Den står i direkte sol fra 12.00 til 18.00, men roden / det nederste af
stammen er beskyttet af en træskærm som jeg har lavet da de sagde at den
ikke kunne tåle sol på roden / det nederste af stammen.

Sygdommen viser sig ved at der er nogen der spiser af bladene, både de
grønne og blomsterbladene. Desuden gnaves der huller i de blomster der endnu
ikke er sprunget ud.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 22-08-03 13:10

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> [...]
grønne og blomsterbladene. Desuden gnaves der huller i de blomster der endnu

Hej Christian,
Det kunne godt lyde som ørentviste. Det samme skete med to af mine
nyplantede Clematis Montana. Jeg gik ud og lyste på dem i mørket (En
pandelampe er et uundværligt 'haveredskab', er jeg ved at opdage!), og der
var mindst 10 ørentviste på hver!

Jeg har læst om det på nettet og man anbefaler bla. en omvendt urtepotte på
en pind med mos eller krøllede aviser i toppen af potten. Hvis denne
placeres nær ved Clematissen, skulle ørentvistene samles der om dagen, så
man kan samle dem ind.

Måske kan man sprøjte med noget insektsæbe hvis det er slemt? Nogen
erfaringer, Gruppe?

Det kom bag på mig som haveejer 'stadig under oplæring' at ørentviste 'gør
sådan noget'.

Hilsen og God Weekend,
Hanne