Aflivning af syg fisk
Fra : Jan Funder

Dato : 22-08-03 07:39

Kære NG,

Jeg har igennem et stykke tid haft en fisk gående som har været syg. Selvom
jeg har forsøgt at behandle den er tilstanden ikke blevet bedre - tværtimod.
Jeg er nu nået til den konklusion at det bedste ville være at aflive fisken.
Denne beslutning er også taget fordi jeg er bange for at den skal smitte
mine øvrige fisk.
Nu til spørgsmålet. Hvorledes tager man mest humant livet af en fisk. Det er
mig meget imod bare at smide den direkte i toilettet.
Er der nogen der har erfaringer i den retning.

På forhånd tak

Jan Funder

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-03 08:16

Mest humant er at give den et lille gok mellem øjnene med noget tungt. (
nogen afliver med kogende vand men det bryder jeg mig ikke om ). Du har helt
ret i at fisk ikke bør lide unødvendigt. Hvis fisk ikke blive raske efter en
behandling og stadigvæk skranter bør de aflives.

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 22-08-03 09:06

> Nu til spørgsmålet. Hvorledes tager man mest humant livet af en fisk. Det
er
> mig meget imod bare at smide den direkte i toilettet.
> Er der nogen der har erfaringer i den retning.

Så hurtigt som muligt!

Vi benytter en af to metoder alt efter størrelse på fisken:

Er den stor nok til at holde fast med fingrene er det op på et skærebrædt og
af med hovedet.

For små fisk som tetraer hælder jeg kogende vand over mens de er i nettet.

Jo mindre fisken er, desto hurtigere vil det kogende vand virke - for
tetraer taler vi efter min opfattelse mindre end et par sekunder.

Der er ikke sjovt, men er en forpligtigelse man har som dyrepasser. Og den
med toilettet er _helt_ uacceptabel.

mvh

Martin

Fra : BO

Dato : 22-08-03 09:11

"Jan Funder" <jfu@kr.dk> wrote in message
> [...]
er
> mig meget imod bare at smide den direkte i toilettet.

Jeg plejer nu bare at lægge dem på et spækbræt, og snitte knolden af med en
kniv, så slapper de hurtigt af.

Hilsen Bo

Fra : Per R. Pedersen

Dato : 22-08-03 17:18

Hvis Fisken hvirkelig skal aflives humant hvorfor tager i den så op ad
vandet, hvis i ikke ved det så høre fisk til i vand....
Hvis den skal aflives på den hurtigste og mest smertefrie måde skal den sku
i en blender med vand.
Fisken er i sit vandte element og så tage det mindre tid end at finsken kan
slå med finnen....Lad være med at snakke om humanitet
Hvordan ville i have det hvis i blev druknet, det kunne i jo også prøve-

Hilsen Per

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 22-08-03 19:09

Hej....

Jeg plejer at ligge dem i en pose med vand, og så i fryseren... På den måde
tror de at de skal sove, når temperaturem falder... derved sover de lige så
stille ind uden at mærke noget ubehag...

/Anders

Fra : KatjaStrofen

Dato : 22-08-03 19:39

"Anders T. Pedersen" <torstens@postkasse.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> tror de at de skal sove, når temperaturem falder... derved sover de lige

> stille ind uden at mærke noget ubehag...

Hvor har du det fra - at fordi det er koldt.. tror de - de skal sove ?

Jeg synes ikke det er humant.. tilnærmelselsvis - men er villig til at bøje
mig.. hvis du kan bevise det :)

katja

Som må erkende.. kniven.. eller blenderen er den bedste løsning.

*vil sgutte selv puttes i fryseren.. så hellere et ordentligt velplaceret
snit med en samuraisværd* *G*

- sorry kom til at sende den privat *piv*

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 22-08-03 19:52

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Hvor har du det fra - at fordi det er koldt.. tror de - de skal sove ?
>
> Jeg synes ikke det er humant.. tilnærmelselsvis - men er villig til at

Kan ikk huske hvor jeg læste det i sin tid, men jeg er ganske sikker på at
det er meget humant.... Fisken går ganske enkelt i hi....Og derefter dør
den..

Tror rent faktisk noget var et sted hvor der også stod noget om gennemfrosne
havedamme, og der mente forfatteren ikk at det var den mest humane måde at
gøre det på.. Og han blev bakket op af en forsker..

/Anders

*Som mener at frysning af fisken er den bedste måde, for en fisk...

Fra : Linux

Dato : 22-08-03 22:37

> [...]
> måde
> så

> Hvor har du det fra - at fordi det er koldt.. tror de - de skal sove ?

hej katja
> Du har ret det virker ikke på fisk
faktisk så fryser den bare i hjel de er varmblodet lige som os )

men på krybdyr der virker det for de er nemmelig vækselvarme
Så når temperaturen falder går de i dvale og dør dette er anbefalet af
dyrlæger og mange af de Danske zoo´s
det kan jo være at Anders er kommet til at bytte om på tingene

mvh Linux

Fra : Lene Sørensen

Dato : 22-08-03 23:58

"Linux" <tbnoglts@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> faktisk så fryser den bare i hjel de er varmblodet lige som os )

Jeg har også hørt dette, men også hørt at andre har prøvet det og har kikket
til fisken i fryseren efter 20 minutter var den stadigvæk i live, så det vil
jeg ikke kalde humant.

Jeg gør det at jeg kommer dem op i et net (en af gangen) og så hammer netter
hårdt i gulvet (flise gulv) de dør øjeblikkeligt. (det skal ikke være et net
man bruger til at fange fisk med, men et stykke net, som danner en lille
pose, evt. et stykke myggenet)

Jeg foretrækker dette frem for at skulle stå og fumle med en kniv, fisk er
ret glatte, og hvis de er små, svær at få ordentlig hold på. Men uanset
hvordan så er det ikke rart at skulle aflive fisk.

Lene

Fra : Thomas Joergensen

Dato : 23-08-03 02:56

Fisk er koldblodet.

Fra : Jesper Buch

Dato : 23-08-03 09:08

> faktisk så fryser den bare i hjel de er varmblodet lige som os )

Det er kun pattedyr og fugle der kan omsætte energien i føde til varme i
kroppen.

Hverken fisk, pader eller krypdyr kan det.

Metoden med fryseren virker kun ved pader og krypdyr som går i hi om
vinteren.

Der er jo ikke indbygget et sådan system i fisk der lever i vand, som kun
svinger fra 22 til 29 grader.

Ved fisk prøver man jo netop at holde temperaturen nogenlunde konstant.

De fleste har vel prøvet at transporterer fisk om vinteren, hvor vandet er
blevet for koldt . . . . fiskene, som normalt skal have 25 grader lever
stadigt når vandet er 10 grader.

Fra : Keyser Soze

Dato : 24-08-03 18:02

On Sat, 23 Aug 2003 10:07:52 +0200, "Jesper Buch"
<jesperbuch@hotmail.com> wrote:

> [...]
>blevet for koldt . . . . fiskene, som normalt skal have 25 grader lever

Frysemetoden kan heller ikke anbefales til krybdyr. Formodentlig
dannes der iskrystaller i kroppen, mens de stadig er ved bevidsthed.
Dette er i givet fald meget smertefuldt.
Store dyr = dyrlægearbejde.
Små dyr = bedøvende slag i hovedet, hovedet løsnes fra kroppen.

På såvel hetero- som homoterme dyr er nervesystemet meget ens i
opbygning. Der er derfor ikke grundlag for at finde forskellige
(besynderlige) aflivningsformer frem til hverken den ene eller den
anden gruppe.

Keyser Soze

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-08-03 18:42

Jesper Buch wrote:

> Det er kun pattedyr og fugle der kan omsætte energien i føde til
> varme i kroppen.
>
> Hverken fisk, pader eller krypdyr kan det.

Hmmm... Tunfisk kan blot som eks.
Svjh er der faktisk også nogle krybdyr, der kan hæve kropstemp. gennem
stofskiftet.
Forskellen er vel at pattedyr og fugle holder en konstant temp.
Jeg kan se at flere omtaler de andre som koldblodede - udtrykket vekselvarme
er nok bedre. Er en krokodille, der ligger i et vandhul med en temp. på 37
grader mere koldblodet end et menneske?

vh
Jan

Fra : Louise & Jesper

Dato : 26-08-03 11:10

> [...]
af
> dyrlæger og mange af de Danske zoo´s
> det kan jo være at Anders er kommet til at bytte om på tingene

Hej Linux.
Det du skriver der er altså fyldstændig forkert! Det er rigtigt at det
virker på krybdyr, men det er ikke humant. Det er en meget langsom død et
krybdyr får på den måde. Det er rigtigt at det for måske ti år siden var den
gængse måde at aflive krybdyr på, men det er det altså ikke mere. Man er
blevet klogere.
Den bedste måde er enten at aflive den med væske som man gør ved en hund
eller klippe hovedet af dem som man i de fleste tilfælde gør med en slange.
Hvis du tager en rundspørge i de forskellige zoo´s er der vist heller ikke
mange der anbefaler fryseren mere. Og de dyrlæger der stadig anbefaler det
ved vel bare ikke bedre.

Mvh Louise

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 25-08-03 08:32

"Anders T. Pedersen" <torstens@postkasse.net> wrote in message
> [...]
> tror de at de skal sove, når temperaturem falder... derved sover de lige

> stille ind uden at mærke noget ubehag...

Så tror du vist forkert! Når du stiller fisken vi fryseren vil det landsomt
dannes iskrystaller som gennemborer diverse organer muskler.

Jeg vil til enhver tid mene at kogende vand er bedre - hurtigere
temperaturændring og dermed aflivning.

Men se hvad jeg tidligere skrev.

mvh

Martin

Men man skal naturligvis ikke se på det!