Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål til CF kort
Fra : Henrik

Dato : 20-08-03 09:44

Jeg skal ud og købe et nyt CF kort 512Mb eller 1 gig.

Er der nogen der har erfaring i hvilket kort man skal købe, jeg tænker på
hastighed og pris.

Er der nogen der evt. har set et godt tilbud?

Henrik

Fra : MA

Dato : 20-08-03 10:36

> Er der nogen der har erfaring i hvilket kort man skal købe, jeg tænker på
> hastighed og pris.

http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/ - 5 sider
http://www.digit-life.com/articles2/cftest/cftest-2k2.html
http://www.d-store.com/d-store/product/cfspeed2.htm

Køb Kingston, Performance eller RiData. Køb IKKE Sandisk.

> Er der nogen der evt. har set et godt tilbud?

http://www.edbpriser.dk/hardware/flashram.asp

512 MB CF: Kingston 989,- Performance 985,-

Det kan bedre svarer sig at køber 2 x 512 MB end 1024.

Fra : Tom

Dato : 20-08-03 11:49

> Det kan bedre svarer sig at køber 2 x 512 MB end 1024.

Og skulle kortet gå i stykker så er skaden ikke så stor ved et 512 MB som et
1024 MB kort.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : JH

Dato : 21-08-03 10:18

Tom wrote:

> Og skulle kortet gå i stykker så er skaden ikke så stor ved et 512 MB
> som et 1024 MB kort.

Nemlig - derfor foretrækker jeg faktisk 256mb kort.
Men fotograferer man udelukkende RAW/TIFF,
så er er 512mb nok at foretrække.

JH

Fra : Gert Andersen

Dato : 20-08-03 10:51

In article <BB690161.1F72F%henrik@rayban.dk>, henrik@rayban.dk says...
> [...]
> hastighed og pris.
>
> Er der nogen der evt. har set et godt tilbud?

Hej Henrik

Et link mere:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

Gert

Fra : JG

Dato : 20-08-03 12:52

"Henrik" <henrik@rayban.dk> wrote in message
> Jeg skal ud og købe et nyt CF kort 512Mb eller 1 gig.
>
> Er der nogen der har erfaring i hvilket kort man skal købe, jeg tænker på
> hastighed og pris.
>
> Er der nogen der evt. har set et godt tilbud?

Hos Merlin kan du få et 512 MB Ridata for 999 kr. (efter en lille snak)
Samme pris kan opnås hos Photo...., ikke -care, kan ikke lige huske navnet
på kæden.

Ovennævnte hvis du ikke gider netkøb

Mvh. Jacob

Fra : Henrik

Dato : 20-08-03 14:01

> [...]
> Samme pris kan opnås hos Photo...., ikke -care, kan ikke lige huske navnet

Hej Jacob,

Ved du hvor hurtigt det 12 24 30 40X

Talte lige med min lokale Merlin, de havde kun Sandisk hjemme til 1399,- men
der var sikkert andre afd. der havde et hjemme?

Hvor hurtigt kortet var viste sælger ikke noget om.

Jeg har lige fået en pris på PQI HISPEED her siger sælger at det er 40X til
1295,-

Er der nogen der ved hvor hurtige kortene er, på dem til omkring de 1000,-
hvis de f.eks. kun er 12x så kunne det været at pengene er givet bedre ud
til et med 40X til 1295,- men om det med at hastigheden er korrekt aner jeg
intet om?

Nogen der har en idé

Henrik

Fra : JG

Dato : 20-08-03 14:59

> [...]

<snip>

> Ved du hvor hurtigt det 12 24 30 40X

Her er et link hvor kortet jeg købte er testet:
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/

Som du kan se klarer det sig meget godt.
Kan ikke lige huske hvad de lover af X speeds, var det 20 eller 40, men om
det bare er lidt salgsgejl er jeg ikke klar over. Mit kører ganske ok

> Talte lige med min lokale Merlin, de havde kun Sandisk hjemme til 1399,-
men
> der var sikkert andre afd. der havde et hjemme?

Glemte lige at grunden til at jeg nok kunne snakke prisen lidt ned var at de
efter sælgerens udsagn kun vil føre Sandisk fremover. Så du skal måske være
heldig...

Mvh. Jacob

<snip>

Fra : Henrik

Dato : 20-08-03 16:44

> [...]
> efter sælgerens udsagn kun vil føre Sandisk fremover. Så du skal måske være

Jeg har nu talt med 4 afd. Hos Merlin, der er kun 7 afd. Der har et hjemme
og de tager 1499,- for et Ridata 512mb.

Jeg vil sige at du har været heldig med prisen til 999,- man skal nok tage
der ud i stedet for.

Jeg er nu blevet noget klogere omkring det med hastighed, jeg omtalte
tidligere PQI HISPEED 512mb til 1295,- Og har også fundet data på det, se
link:

http://www.pqi.com.tw/eng/ourproduct/flash%20card.htm
http://www.pqi.com.tw/eng/ourproduct/f1.htm

I forhold til dem i testen fra dpreview.com er det her noget hurtigere, det
er selvfølgelig også nyere, så andre kommer nok med inden længe.

Hvis jeg kan få Ridata til 999,- vil jeg købe det, da det har gode data
ellers ender det nok med POI.

Henrik

Fra : Henrik

Dato : 20-08-03 16:58

On 20/08/03 17:44, in article BB6963FA.1F7C8%henrik@rayban.dk, "Henrik"
<henrik@rayban.dk> wrote:

> Jeg er nu blevet noget klogere omkring det med hastighed, jeg omtalte
> tidligere PQI HISPEED 512mb til 1295,- Og har også fundet data på det, se
> [...]

Lige en oplysning,

Iflg. Den forretning der vil levere et 512mb CF kort, de siger at det er F1
40x

Til 1295,-

Fra : JH

Dato : 21-08-03 10:20

Henrik wrote:

> Hvis jeg kan få Ridata til 999,- vil jeg købe det, da det har gode
> data ellers ender det nok med POI.

Bingo-Foto er billige med PQI-Highspeed kort.

JH

Fra : Henrik

Dato : 21-08-03 10:37

On 21/08/03 11:19, in article
3f448e70$0$83064$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "JH" <JH@no.spam> wrote:

> Bingo-Foto er billige med PQI-Highspeed kort.
>
> JH

PQI HISPEED er et 24X mens PQI F1 er et 40X

Og har nu også fundet et Mr.Platinium 512Mb med 40X til 1295,-

Jeg tager de fleste billeder i Raw derfor vil jeg helst have et 512 eller 1
gig.

Henrik

Fra : Kenny Jensen

Dato : 21-08-03 10:47

"Henrik" <henrik@rayban.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tager de fleste billeder i Raw derfor vil jeg helst have et 512 eller
1
> gig.

Hvad er RAW

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 21-08-03 11:09

http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Digital_Imaging/RAW_Image_Format_01.htm

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Kenny Jensen

Dato : 21-08-03 11:37

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev i en meddelelse

http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Digital_Imaging/RAW_Image_Format_01.htm

Takker

Kenny

Fra : Henrik

Dato : 21-08-03 11:36

On 21/08/03 11:46, in article
jy01b.52609$Kb2.2437012@news010.worldonline.dk, "Kenny Jensen"
<kenny@REMOVEskydebanen.net> wrote:

> "Henrik" <henrik@rayban.dk> skrev i en meddelelse

> 1
>
> Hvad er RAW

Raw er et ukomprimeret format, du kan sammenligne det med et negativ/dias
her arbejder du i mørkekammer for at fremkalde dine billeder, med Raw er dit
mørkekammer en pc´er, sammen med noget software frem kalder du billederne
som du vil have dem og ikke som kameraets software vil have det, med de
indstillinger der nu er sat på kameraet.

Hvis du tager billederne i Raw kan du selv altså selv bestemme nogle
parameter i stedet for at kameraet gør det, b. la. Hvidbalancen. Du kan
altså optimere dine billeder mest muligt uden tab.

Men billederne fylder lidt mere, på et 6Mega pixel fylder hvert Bill. Ca.
8Mb. Så det kræver noget plads.

Når et film negativ er fremkaldt kan du ikke ændre på det, men med et
billede i Raw kan du altid ændre på.

Jeg arbejder en hel del med Raw for at få det meste ud af billedet og for at
få det, som jeg vil have det klar til print.

Henrik

Fra : Kenny Jensen

Dato : 22-08-03 10:04

> [...]

at
> få det, som jeg vil have det klar til print.

Meget, meget smart men det kræver så en del arbejde med hvert billede, men
jeg kan godt se fordelen ved at man kan lege med et ubehandlet billede.

Kenny

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 22-08-03 10:57

> [...]

>jeg kan godt se fordelen ved at man kan lege med et ubehandlet billede.

Nej, arbejdet med billedet er i princippet det samme, når man sr bort
fra den tid, der går med at konvertere billeder fra RAW til JPEG eller
TIF.

Forskellen på at optage i RAW kontra JPEG er at du har _mulighed_ for
at lave nogle justeringer i originalbilledet med et bedre slutresultat
til følge.

Canon's DSLR-kameraer kan iøvrigt optage billedet både i RAW og JPEG
på én gang, hvis man har behov for et 'hurtigt' billede til brug her
og nu, mens stadig vil have muligheden for at lave senere tilretninger
af 'originalbilledet'.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : JH

Dato : 21-08-03 11:45

Henrik wrote:
> PQI HISPEED er et 24X mens PQI F1 er et 40X

OK - det var jeg ikke klar over.
Kan du i praksis mærke forskel på 24x og 40x?

> Og har nu også fundet et Mr.Platinium 512Mb med 40X til 1295,-
>
> Jeg tager de fleste billeder i Raw derfor vil jeg helst have et 512
> eller 1 gig.

Lyder fornuftigt På mit kamera fylder et RAW ca. 3mb,
så der er ca plads til 170 billeder på et 512mb.
Hvor har du fundet Mr.Platinium 512Mb med 40X til 1295,- ??

JH

Fra : Henrik

Dato : 21-08-03 17:11

On 21/08/03 12:45, in article
3f44a27c$0$83046$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "JH" <jyhj@FJERNmail.dk>
wrote:

> [...]
> så der er ca plads til 170 billeder på et 512mb.
> Hvor har du fundet Mr.Platinium 512Mb med 40X til 1295,- ??

Jeg har lige været ude og hente et 1Gb PQI F1 40 Speed og vil nu prøvet at
teste det igennem.

Kamerahuset har Mr. Platinium 512Mb til 1295,-

Henrik

Fra : Henrik

Dato : 22-08-03 07:54

On 21/08/03 18:11, in article BB6ABBC3.1F907%henrik@rayban.dk, "Henrik"
<henrik@rayban.dk> wrote:

> [...]
> teste det igennem.
>
> Kamerahuset har Mr. Platinium 512Mb til 1295,-

Så har jeg prøvet at lege lidt PQI F1 1Gb 40 Speed CF kort.

Det er hurtigere, faktisk dobbelt så hurtigt i forhold til et HI speed fra
PQI og Sandisk Ultra.

På en opløsning 2560 x 1920 i bedste jpg. Lagere kameraet billederne med det
samme, og man kan faktisk bare holde knappen nede og kameraet bliver ved med
at tage billeder. Når man blader i de taget billeder. Så er der ingen vente
tid.

I Raw hvor hvert billede fylder 8Mb. Kan kameraet skyde 4 billeder og det
tager 7 sekunder før at den har lageret det på kortet, og kameraet er klart
igen, på Hispeed kortet tog knap 18 sekunder for at udføre det samme.

Og når der flyttes billeder til PC/ Mac er overførelsen 6Mb sec. og HI Speed
kortet 2.8Mb sec.

Henrik

Fra : ulf westergaard

Dato : 20-08-03 15:31

> [...]
> hvis de f.eks. kun er 12x så kunne det været at pengene er givet bedre ud
> til et med 40X til 1295,- men om det med at hastigheden er korrekt aner

der er tidligere blevet skrevet at ved normalt brug er hast ikke relevant da
det er kameraet som e rflaskehalsen,
men kun ved video (CF hast sætter max længdeoptagelse) og serieskud.

Har selv købt PQI 256Mb 40x og kan ikke mærke forskel ved normal brug i
forhold til det medfølgende til min Ixus 400.

vh ulf

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 20-08-03 17:50

> Jeg skal ud og købe et nyt CF kort 512Mb eller 1 gig.
>
> Er der nogen der har erfaring i hvilket kort man skal købe, jeg tænker

> hastighed og pris.

Jeg er nu temmelig begejstret for mit 1 GB IBM Microdrive. Det har jeg
købt via www.guenstiger.de.
/ole