Kalvehaler - Hvorfor?
Fra : Anne Stokholm

Dato : 21-08-03 12:42

Hejsa..

Jeg skriver i håb om at der er en der kan opklare myrteriet omkring
sommerkalve.

Man render nemlig forgæves rundt i butikkerne i jagten på kalvehaler,
men kan man finde dem nogen steder? - Nej!

Hvad er der med de kalve der bliver slagtet om sommeren? Render de
haleløse rundt, eller er der noget jeg har misforstået

Vi er nemlig nogen der godt kan lide kalvehaler selvom det er sommer.

--
Venlig hilsen
Anne Stokholm

I know that I have done many things
to give you reason not to listen to me
- Sinead O'Connor -

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-03 13:27

"Anne Stokholm" <tilanne@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er der med de kalve der bliver slagtet om sommeren? Render de
> haleløse rundt, eller er der noget jeg har misforstået

Prøv en halal.

Mon ikke det er som med lam:

Fjorlam er ikke fra omkring fjorden, men fra i fjor. Vårlam.......

Fra : Peter Weis

Dato : 21-08-03 14:18

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote :

> Fjorlam er ikke fra omkring fjorden, men fra i fjor. Vårlam.......

Vår får du det fra ...

mvh
Peter

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-03 15:25

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse

> Vår får du det fra ...

Jeg er lamslået.

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-08-03 15:33

In dk.kultur.mad+drikke, Ole Larsen wrote:

>Jeg er lamslået.

Den var jeg fårberedt på.

--
Lars Stokholm

Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-03 15:36

"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Den var jeg fårberedt på.

Jeg giver op, helt lammet

Fra : Anders

Dato : 21-08-03 16:11

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg giver op, helt lammet

Der er noget uldent ved denne tråd.......................

Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-03 18:56

Anders wrote:

> Der er noget uldent ved denne tråd.......................

Man taber helt mæhlet!

(måske /lidt/ for søgt)

vh
Jan

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 21-08-03 19:19

Således skrev "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> i dk.kultur.mad+drikke
Thu, 21 Aug 2003 19:55:48 +0200:

>Man taber helt mæhlet!
>
>(måske /lidt/ for søgt)

Sludder, så skulle du høre mig bræge op...

Fut til off-topic.

Knud
--
Lotus 6-6-6 = Spreadsheet of the Beast

Fra : Felix

Dato : 21-08-03 19:07

On Thu, 21 Aug 2003 17:11:09 +0200, Anders wrote:

>Der er noget uldent ved denne tråd.......................

Mærkeligt. Jeg ser ingen indlæg fra P. Nyrup Rasmussen.
(uld i mund).

Fra : Peter Weis

Dato : 21-08-03 20:39

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> wrote:

Ha, Poul ... du er genkendt på trods af pseudonymet!

mvh
Peter

Fra : Felix

Dato : 22-08-03 00:47

On Thu, 21 Aug 2003 21:38:56 +0200, Peter Weis wrote:

>Ha, Poul ... du er genkendt på trods af pseudonymet!

Lone siger også at jeg stadigt har uld mellem tænderne efter
sidste besøg på Færøerne. Kokke stammer nok ikke derfra.
Men O.K., hellere uld i mund, end en fjer på, .....

Fra : Anne Stokholm

Dato : 21-08-03 18:45

"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> wrote in message

> Den var jeg fårberedt på.

Du skal slet ikke blande dig, brormand, mæææ din viden om kalvehaler

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-08-03 21:13

[Ole Larsen | Thu, 21 Aug 2003 14:26:50 +0200]

Nix, du skal bestille dem hos din slagter, men så er det heller ikke
noget problem. (hvis det er en blot rimelig slagter).

Problemet er at de sælges alt for lidt; og typisk bruges specielt i de
restaurenter der laver "noget særligt" - f.eks. en kold kalveterrine,
giver det meget smagsfyldte og geleagtige kød fra halerne den gode smag
og rette konsistens.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Peter Weis

Dato : 21-08-03 20:40

"Anne Stokholm" <tilanne@yahoo.dk> wrote:

> Hvad er der med de kalve der bliver slagtet om sommeren? Render de
> haleløse rundt, eller er der noget jeg har misforstået

Undskyld at vi lod tråden løbe i den grad af sporet
Har du overvejet at spørge din slagter?

mvh
Peter

Fra : Anne Stokholm

Dato : 21-08-03 20:51

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message

> Undskyld at vi lod tråden løbe i den grad af sporet
> Har du overvejet at spørge din slagter?

Jamen det er helt okay. Du tror vel heller ikke seriøst at jeg selv
tror på den med de haleløse kalve ;oP

Synes bare at den var meget sjov, og så mente jeg faktisk det med at
en forklaring kunne være passende nu hvor jeg går og sukker efter
kalvehaler...

Fra : Felix

Dato : 22-08-03 01:26

On Thu, 21 Aug 2003 21:51:05 +0200, Anne Stokholm wrote:

>Synes bare at den var meget sjov, og så mente jeg faktisk det med at
>en forklaring kunne være passende nu hvor jeg går og sukker efter
>kalvehaler...

Og jeg sukker efter en kalvetunge. Tidligere købte jeg disse
'specialiteter' hos en landmand; men han er ikke mere.

En forespørgsel i den lokale 'Superbrugs' viste, at alt kunne
skaffes, men til himmelhøje priser, som nærmer sig prisen for
oksemørbrad.

Det vækker også lidt eftertanke når knogler og ribben sælges til
samme kg-pris som fedtfattigt hakket kød.

Så vi må igen ud på det frie marked, skabe vores egne kontakter
og handle til fornuftige priser.

BTW, så kunne du måske få brugbar respons hvis du røbede i
hvilket område af landet du bor i.

Fra : Anne Stokholm

Dato : 22-08-03 09:37

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> wrote in message

> [...]
>
> En forespørgsel i den lokale 'Superbrugs' viste, at alt kunne
> skaffes, men til himmelhøje priser, som nærmer sig prisen for

Det kan man nu godt få i Føtex i Herlev. Faldt nemlig over sådan en
tunge forleden, hvilket minder mig om at det egentlig er for lang tid
siden jeg har fået det. Men til de priser?

> BTW, så kunne du måske få brugbar respons hvis du røbede i
> hvilket område af landet du bor i.

Jå måske. Nu har jeg nævnt Føtex i Herlev, og så er jeg vel ikke helt
ved siden af

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-08-03 09:41

> Jå måske. Nu har jeg nævnt Føtex i Herlev, og så er jeg vel ikke helt
> ved siden af

Jeg har i sommerferien set kalve/oksehaler hos halal-slagterne på
Nørrebrogade.

Hilsen Inger

Fra : Anne Stokholm

Dato : 22-08-03 10:09

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg har i sommerferien set kalve/oksehaler hos halal-slagterne på
> Nørrebrogade.

Halal? Ellers tak. Det kan jeg slet ikke bære. Så hellere undvære og
leve af salal

Fra : sune vuorela

Dato : 22-08-03 12:18

En der kalder sig "Anne Stokholm" <tilanne@yahoo.dk> skrev:

>Jå måske. Nu har jeg nævnt Føtex i Herlev, og så er jeg vel ikke helt
>ved siden af

Ruten super best 2700 brønshøj har jeg lige set kalvehaler.
www.rutens.dk

--
Sune

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-08-03 18:54

Felix wrote:

> Og jeg sukker efter en kalvetunge. Tidligere købte jeg disse
> 'specialiteter' hos en landmand; men han er ikke mere.

> Så vi må igen ud på det frie marked, skabe vores egne kontakter
> og handle til fornuftige priser.

Lige nøjagtig haler og tunge får man normalt ikke med fra slagteriet, når
man køber hele/halve/kvarte kroppe. Og mon ikke stort set alle 'staldørsdyr'
har været en tur over slagteriet.
Det har de dyr, jeg køber i hvert fald været - bl.a. med det resultat at
ryggen brutalt er savet ud af kroppen (pga- BSE), hvorefter det ikke lader
sig gøre at få T-bonesteaks længere.

vh
Jan

Fra : Felix

Dato : 24-08-03 20:59

On Sun, 24 Aug 2003 19:54:28 +0200, Jan Bøgh wrote:

>Lige nøjagtig haler og tunge får man normalt ikke med fra slagteriet, når
>man køber hele/halve/kvarte kroppe. Og mon ikke stort set alle 'staldørsdyr'
>har været en tur over slagteriet.

Nej, ikke alle. Der hvor vi gennem en lang årrække har købt
kalve, har det været den lokale slagter som forestod hele
sagshandlingen.
Han hængte det slagtede dyr op i sit eget kølerum, og ringede til
os når han kunne lugte, at det var *nu* dyret var modent til
partering. Han førte kniven og saven, vi skrev sedler og pakkede
ind.
Evt. saltning og røgning mestrede han også til stor tilfredshed.

Men det var dengang; for få år siden. Jeg håber ikke du har ret i
din formodning, for så bliver det næsten umuligt at finde en ny
leverandør her i Horsens-området.

Ellers kan det undre mig hvor alle tunger og haler bliver af.
Man kan da ikke lave en anstændig omgang 'forloren skildpadde'
uden kalvetunge. O.s.v. med halerne.

Frygten (forundringen) går på, at der fremtvinges en
mangelsituation, så priserne får et kunstigt megahop.
I 'gamle dage' var hale og tunge fattigmandsmad.
Ordet 'monopol' faldt mig lige ind; men jeg stopper her.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-03 16:27

Felix wrote:

> Ellers kan det undre mig hvor alle tunger og haler bliver af.
> Man kan da ikke lave en anstændig omgang 'forloren skildpadde'
> uden kalvetunge. O.s.v. med halerne.

Min 'landmand' hævder at det meste af tungen går til eksport sammen med
nogle af de mere eksotiske indvolde (brisler, testikler mv.).

> I 'gamle dage' var hale og tunge fattigmandsmad.

Oksehaler/kalvehaler optræder sporadisk i supermarkederne - nogle gange
ganske billigt og andre gange til uhyrlige priser.

vh
Jan

Fra : Peter Weis

Dato : 21-08-03 21:39

"Anne Stokholm" <tilanne@yahoo.dk> wrote:

> Jamen det er helt okay. Du tror vel heller ikke seriøst at jeg selv
> tror på den med de haleløse kalve ;oP

Nej ... jeg vil tage dig på alt andet end ordet

> Synes bare at den var meget sjov, og så mente jeg faktisk det med at
> en forklaring kunne være passende nu hvor jeg går og sukker efter
> kalvehaler...

Men det er da underligt, hvis du ikke kan få kalvehaler om sommeren.

mvh
Peter

Fra : Anne Stokholm

Dato : 22-08-03 09:33

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message

> Nej ... jeg vil tage dig på alt andet end ordet

*LOL*