Hvordan kommer jeg af med min olietank.
Fra : HELMUTH

Dato : 20-08-03 21:02

Jeg er ved at skifte fra oliefyr til stoker.
Nu står jeg så tilbage med en gammel olietank, som jeg ikke kan komme af
med.

Jeg har spurgt på den lokale genbrugsplads, om jeg kan aflevere tanken der.
Det må jeg gerne, hvis der er et hul i tanken. Hullet skal være så stort, at
der kan få hovedet ind og sikre sig, at der ikke er mere olie i tanken.
Næste problem er så, hvordan pokker jeg laver hullet.

Jeg har talt med nogle håndværkere. De påstår, at jeg bare kan skære hul med
min vinkelsliber.

Jeg drøftede problemet med en brandmand, der rystede på hovedet. Han mente,
at jeg skulle fylde tanken med vand før jeg skar.... øh... Og hvad er det så
lige jeg skal gøre med de 3000 liter forurenet vand jeg får til overs ? Jeg
kan f.eks. køre 600 gange til miljøstationen med min 5 liters reservedunk,
for jeg kan ikke flytte en fyldt olietank.

Håber der er et par kloge hoveder derude der kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Helmuth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-08-03 21:15

> [...]
mente,
> at jeg skulle fylde tanken med vand før jeg skar.... øh...

Min brandmand skar bare hul med vinkelsliberen. Sørg for at din olietank er
så tom som overhovedet muligt, og hæld så 5 liter vand i den, evt med lidt
opvaskemiddel i (1½-1 dl). Så brænder den ikke. Opvaskemidlet sørger for at
olien emulgerer med vandet.

Mvh Maria

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 21-08-03 11:45

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> [...]
> den, evt med lidt opvaskemiddel i (1½-1 dl). Så brænder den ikke.
> Opvaskemidlet sørger for at olien emulgerer med vandet.

Dieselolie fordamper ikke så let. men er det først forstøvet så tænder det
ved en temperatur på 60 grader!!!!!!

Jeg har set en smed køle varme svejseemner i en bøtte dieselolie uden at
det brænder.

Men jeg har også oplevet en eksplosionsagtig brand på et skibsværft for
nogle år siden. Det var diesel olie der dryppede fra et utæt rør. Der var
flere døde i den katastrofe. Sååååeeeee........

Du kan jo køre den til en skrothandler. Ring først og hør om han tager imod
den. Du får næppe penge for den.

Så er miljø problemet jo hans.

Ideen med opvaskemidlet kræver vel at tanken vendes rundt så det kommer
ovaralt indvendigt.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-08-03 15:59

> Ideen med opvaskemidlet kræver vel at tanken vendes rundt så det kommer
> ovaralt indvendigt.

Næ, idéen er at olie flyder oven på vand, og derfor hjælper det ikke
nødvendigvis ret meget at komme vand i. Blander man vaskemiddel i, så ligger
der ikke olie øverst = intet der kan brænde.

Mvh Maria

Fra : Flemming

Dato : 20-08-03 21:22

HELMUTH <webstuff32removetheusual@nospamrame.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at skifte fra oliefyr til stoker.
> Nu står jeg så tilbage med en gammel olietank, som jeg ikke kan komme
> af med.

Hvad med bare at "brænde den af først" og så skære hul i den bagefter ?

--
Mvh. Flemming
Lejlighed til salg (2V, Herlev)

Fra : HELMUTH

Dato : 20-08-03 21:33

> Hvad med bare at "brænde den af først" og så skære hul i den bagefter ?

Tja, det lyder ikke helt tosset, men vil skidtet brænde ordentligt, når der
kun er 2 huller (åbning og udluftning) i toppen ?

mvh.
Helmuth

Fra : Jens Lønborg

Dato : 20-08-03 23:13

> [...]

> for jeg kan ikke flytte en fyldt olietank.
>
> Håber der er et par kloge hoveder derude der kan hjælpe mig.

Hej Helmuth
Lån en bajonetsav og sav hullet!! Nul gnister = ufarligt!
Jens

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 20-08-03 23:16

> Håber der er et par kloge hoveder derude der kan hjælpe mig.

Jeg har fornylig skåret min olietank op på følgende måde:
1: Tappet så meget olie af som muligt, ved at hæve den i modsatte ende af
aftapningshane.
2: kom 5-10 liter vand i den.
3: Bajonetsav med klinge til jern 2 milimeter tykkelse, langsom
hastighed.
Sådan "flækkede" jeg min tank på ca. 1 time, husk at slå kiler i
savsporet, som du kommer frem, så klingen ikke sætter fast.
Hilsen Thorleif

Fra : Lars Svane

Dato : 21-08-03 14:51

Jeg afleverede min som den var på genbrugsstationen, det var der ingen
som sagde noget til.

Du kunne jo prøve at aflevere den uden at skære huller, det kan jo
være de er flinke. Ellers er det bare at køre hjem med den igen.

Hvis de er stride er det den evige kamp for at komme af med sit
ubehandlede affald når en af "betjentene" ser den anden vej.

Jeg skulle engang aflevere en dunk med et eller andet fra mit nye hus,
da jeg ikke vidste hvad det var ville de ikke tage i mod den. Så sagde
jeg at eneste mulighed vel så var at smide den i grøften på vejen
hjem. De tog dunken uden problemer. Og jeg var endda ikke sur.

Mvh
Lars

Fra : Brian Nielsen

Dato : 26-08-03 21:12

Hej

Sidst jeg skar hul i en olietank pumpede jeg den så tom så muligt. Derefter
borede jeg en masse huller i en stor firkant, hvorefter jeg fik hul på
skidtet med en baronet sav.

Mvh Brian Nielsen