Saltede mandler
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-08-03 16:25

Jeg vil gerne lave saltede mandler til en fest fredag. Har fundet en
opskrift (mandler, olivenolie, salt og chilli), der imidlertid ikke oplyser,
om mandlerne skal være med eller uden skal.

Har nogen et bud? Måske endda en opskrift, der er afprøvet?

Mvh. Lisbeth

Fra : Dorte Klerke

Dato : 20-08-03 16:49

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message
> [...]
oplyser,
> om mandlerne skal være med eller uden skal.
>
> Har nogen et bud? Måske endda en opskrift, der er afprøvet?

På tv3, viser de jo mad på minuttet, der lavede de engang denne opskrift:

Bagte salt mandler:

100g mandler
2 tsk. Fuld havsalt

Hæld mandler og salt i en gryde med vand, så det lige netop dækker og kog
herefter mandlerne til vandet er fordampet.

Hæld herefter mandlerne på en pande eller i et ildfast fad og tør dem i
ovnen til de er tørre og sprøde, ca. 1 time ved 80° C.

Ok der står ikke i opskriften, at der skal være skal på, men det var der, da
de viste den på tv. Desuden kan på hjemmesiden www.carlsberg.dk under mad
på minuttet, under alle opskrifter, se på billedet at skallen er på. Tror de
skal give en speciel effekt. :)

Dorte

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-03 20:35

"Dorte Klerke" <dorte@home2.gvdnet.dk> skrev i en meddelelse

> På tv3, viser de jo mad på minuttet, der lavede de engang denne opskrift:

Tak Dorte! Jeg har lige lavet 200 gram saltmandler efter din opskrift.

Samt 200 gram efter denne:

Gnid mandler med olie, salt og chili. Rist dem på en bageplade i ovnen ved
200 grader i ca 10 min. Lad dem afkøle og server.

Kan fortælle engang i løbet af weekenden, hvad fredag aftens gæster siger
til de to forskellige slags mandler.

Hvis der er nogen tilbage til gæsterne, for jeg går og prøvesmager dem begge
og kan ikke blive enige med mig selv om, hvilke der er bedst *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-03 19:39

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis der er nogen tilbage til gæsterne, for jeg går og prøvesmager dem
begge
> og kan ikke blive enige med mig selv om, hvilke der er bedst *S*

gæsterne kunne heller ikke finde ud af, hvad der var bedst, men vi hældte
dog til, at chillimandlerne kunne blive et hak bedre, hvis de (inden turen i
ovnen) fik samme behandling som saltmandlerne.

Mvh. Lisbeth

Fra : Dorte Klerke

Dato : 24-08-03 14:42

> gæsterne kunne heller ikke finde ud af, hvad der var bedst, men vi hældte
> dog til, at chillimandlerne kunne blive et hak bedre, hvis de (inden turen
> ovnen) fik samme behandling som saltmandlerne.

Men det vigtigste er vel også at det var en succes - at det smagte godt, men
lyder interessant med chilli :)

Dorte

Fra : Mimi

Dato : 20-08-03 18:17

> [...]
oplyser,
> om mandlerne skal være med eller uden skal.

Hej Lisbeth,
Saltmandler laves med skal på.
Grundlæggende kan du lave saltmandler på to måder:
1. Steg mandlerne i olie og salt
2. Kog mandlerne i saltvand (kogeplade eller ovn) indtil alt vandet er
fordampet
Ligesom med brændte mandler er det vigtigt at køle mandlerne hurtigt ned,
når de er færdige, for at holde dem sprøde. De er ikke så spændende med
slatten skal.
Mvh Mimi