Blækpatroner til StyleWriter
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-08-03 19:47

Hvilke muligheder er der for at købe 'billige(re)' patroner til en Color
Stylewriter 1500?
De originale hedder: M8041G/C (sort) og M4609G/A (farve)

Hvordan fylder man i praksis nyt 'blæk' på, hvis man vil forsøge med det -
der ser ikke rigtigt ud til at være nogen 'huller' til formålet! :)

--
fjern slet fra mail-adr.
med venlig hilsen

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 19-08-03 19:53

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan fylder man i praksis nyt 'blæk' på, hvis man vil forsøge med det -
> der ser ikke rigtigt ud til at være nogen 'huller' til formålet! :)

Så vidt jeg erindrer angående blækpatroner, så er det bare et spørgsmål om
at stikke en tilstrækkelig kraftig kanyle ind gennem plastickappen. Stik den
ind et passende sted fra oven (lodret) og undlad herefter at lægge patronen
ned på siden (og vend den slet ikke på hovedet). I nogle tilfælde er det en
fordel med to huller, så kan luften slippe ud mens man fylder blæk på. Dæk
evt. hullerne til med tape efter påfyldningen.

Hvilken blæk der skal fyldes i patronen kan føre til langvarige
diskussioner, men man kan købe færdigblandet blæk i større portioner og man
kan selv forsøge sig med diverse former for blæk/glycerin-blandinger.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-08-03 10:53

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:
> [...]
> fordel med to huller, så kan luften slippe ud mens man fylder blæk på. Dæk
> evt. hullerne til med tape efter påfyldningen.

Er nu forsøgt med en refill (2 * 20 ml), indkøbt i Aldi formedelst kr.
40.

Sættet viste sig at være beregnet til HP-patroner, som åbenbart skal
påfyldes fra *neden* - men jeg valgte så at benytte den ovenfor
beskrevne fremgangsmåde, dog kun med ét hul, som til gengæld var en
smule større end kanylen; det føltes, som om der er noget opsugende,
'svampeagtigt' materiale inden i beholderen(?)

Jeg har foreløbig udskrevet ét prøveark, som så flot ud! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-03 02:10

Hej Hans

Hans Henrik Hansen wrote:

> Hvilke muligheder er der for at købe 'billige(re)' patroner til en Color
> Stylewriter 1500?
> De originale hedder: M8041G/C (sort) og M4609G/A (farve)

Alle Stylewriter modeller er opr. lavet af Canon, så du kan bruge deres
blækpatroner til din 1500. Jeg kan ikke huske Canons nr. til den, men fx. til
en gl. SW I og II er det BC-01 der bruges, og de er faktisk ca. 25-30kr.
billigere end Apples egne, - og så er der ca. 50 sider mere i Canons patroner
end i Apples...

Hvis du vil have orig. patroner, kan du med fordel hente dem i Flensborg, -
dér koster de ca. det halve af herhjemme (bl.a. i SK & City Grossmarkt).

Det kan også være en idé at holde øje med Føtex. Det sker af og til, at de
har Canon og HP patroner til ca. 80kr. pr stk..

> Hvordan fylder man i praksis nyt 'blæk' på, hvis man vil forsøge med det -
> der ser ikke rigtigt ud til at være nogen 'huller' til formålet! :)

Som Henrik G.J. skriver kan man bruge refills. Den metode, jeg i sin tid
lærte var med et refill kit, hvor man 'borede' et passende hul i toppen af
patronen og brugte den medfølgende sprøjte til at fylde op med, hvorefter man
satte en ligeledes medfølgende prop i hullet - dels for at undgå at blækket
flyder ud, dels for at undgå indtørring.

Det anbefales normalt kun at lave refills 3-4 gange på en patron, hvorefter
man bør købe en ny orig., som man så igen kan bruge en 3-4 gange med refills.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 20-08-03 08:25

> Hvordan fylder man i praksis nyt 'blæk' på, hvis man vil forsøge med det -
> der ser ikke rigtigt ud til at være nogen 'huller' til formålet! :)

Metoden er beskrevet af de andre. Jeg prøvede det en gang men synes at det
var et forfærdeligt svineri, desuden virkede patronen ikke ret godt. For os
var det ikke besparelsen værd.

Prøv at sinde det tilsvarende Canon-nummer og se på edbpriser.dk

/Martin