OT: Postordre-køb i USA med dansk VISA-kor~
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-08-03 22:39

Hejsa,

Dette er næsten* helt OT, men jeg håber, at nogen her kan hjælpe mig.

Jeg skal en tur til USA om et par uger, og har planlagt at købe et
digitalkamera derovre, da priserne er noget lavere end her. Oprindeligt
var planen at finde en god butik derovre, men da turen er skemalagt er
jeg i tvivl om, hvorvidt jeg kan finde en billig butik inden vi skal
videre fra Los Angeles.

Nu har jeg fået at vide, at nogle bekendte brugte den mulighed, at de
bestilte varer via postordre og fik dem leveret til de hotel de skulle
bo på. Jeg skal have ringet til det første hotel vi skal bo på, og høre
om de er med på ideen, for så vil det være den optimale metode, for
postordrebutikkerne er nemlig endnu billigere.

Jeg har bare svært ved at finde nogen, som vil acceptere et
ikke-amerikansk kreditkort, uanset om det er Visa eller Mastercard. Er
der nogen her der kender en god postordrebutik i USA, som sælger
digitalkameraer og vil tage udenlandske kreditkort. De skal også helst
kunne finde ud af at sende til en amerikansk adresse, selvom jeg betaler
med et dansk kreditkort.

Hvis ovenstående er helt umuligt, vil jeg høre om der er nogen her i
gruppen, som har et amerikansk kreditkort og vil agere mellemmand, hvis
jeg overfører pengene...

* digitalkameraet skal være Mac-kompatibelt, så helt OT er det ikke

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-03 23:32

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> * digitalkameraet skal være Mac-kompatibelt, så helt OT er det ikke

Ellers ville jeg foreslå dig at spørge i <dk.fritid.foto>. Der kender
mange postordebutikker. Det er vist bare ikke så almindeligt at købe i
USA. De fleste køber i EU.
Jeg kan dårligt forestille mig, at du vil få de store problemer
med at få dem til at acceptere dit kort. Og hvorfor skulle de ikke ville
sende til USA. Du kan jo bare sende en e-mail til dem og spørge.
Med hensyn til at vælge en butik, så har du vel gennemtrevlet
diverse sider med test af kameraer. Disse sider er fyldte med annoncer
for web-baserede fotohandlere. Og der er også steder, hvor man kan
sammenligne priser:

<http://www.dealtime.com/dealtime2000/Pages/CategoryV2/1,5364,38732-3-1,
00.html?header=&linkin_id=2072600>

På en måde tror jeg, at din idé er meget god. Jeg kan da forestille mig,
at det ligesom i Danmark gælder, at priserne hos en almindelig
fotohandler er noget højere end på nettet. Så hvis du finde en
fotohandler på gaden, så er der måske ikke så stor besparelse. Men jeg
ved det ikke. Du kan måske lede efter en lokal fotohandler på
ovenstående URL. Så kan du nemmere finde den, når du er fremme.
Jeg har fundet <http://www.cameranuts.com/>. Der skal man i
hvert fald angive sit hjemland, når man registrerer sig. Det tyder jo
på, at man kan købe hos dem, selv om man er udlænding.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-08-03 00:39

> Ellers ville jeg foreslå dig at spørge i <dk.fritid.foto>. Der kender
> mange postordebutikker. Det er vist bare ikke så almindeligt at købe i
> USA. De fleste køber i EU.

Jeg prøver måske der.

> [...]
> diverse sider med test af kameraer. Disse sider er fyldte med annoncer
> for web-baserede fotohandlere. Og der er også steder, hvor man kan

Dealtime har jeg prøvet, men det er svært at finde forhandler som vil
acceptere internationale kreditkort. De billigste vil ikke og der er
ofte stor forskel på priserne, men jeg kan også se, at man skal være
forsigtig med hvilken forhandler man vælger. Nogen af dem virker lidt
uldne i kanten.

> [...]
> ved det ikke. Du kan måske lede efter en lokal fotohandler på
> ovenstående URL. Så kan du nemmere finde den, når du er fremme.

Jeg kigger på det, men det skal gå stærkt da der også skal være tid til
at pakken kan nå frem. Jeg er desværre lidt sent ude med dette.

> Jeg har fundet <http://www.cameranuts.com/>. Der skal man i
> hvert fald angive sit hjemland, når man registrerer sig. Det tyder jo
> på, at man kan købe hos dem, selv om man er udlænding.

Desværre er priserne også i den høje ende og besparelsen er derfor ikke
så stor i forhold til herhjemme.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-08-03 06:12

> [...]

> digitalkameraer og vil tage udenlandske kreditkort. De skal også helst
> kunne finde ud af at sende til en amerikansk adresse, selvom jeg betaler

Det er nok tvivlsomt, om du kan finde nogen både vil acceptere et
ikke-amerikansk kreditkort, og sende til en amarikansk hotel adresse -
de er meget strikse pga. bedragerier med stjålne kreditkort.

mvh
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Erling Hansen

Dato : 18-08-03 09:17

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> ikke-amerikansk kreditkort, og sende til en amarikansk hotel adresse -
> de er meget strikse pga. bedragerier med stjålne kreditkort.

Hej.
Jeg har haft gode erfaringer med PayPal - ved køb af musikinstrumenter
på Ebay, det er sådan set gratis at overføre fra DK til USA. Du skal
bare være ude i lidt god tid - de kræver visse informationer før du kan
blive medlem. kig på www.paypal.com
mvh
erling

--
Med venlig hilsen Erling Hansen

http://www.erlinghansen.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-08-03 19:36

> [...]

> ikke-amerikansk kreditkort, og sende til en amarikansk hotel adresse -
> de er meget strikse pga. bedragerier med stjålne kreditkort.

Jeg ved det. Jeg har dog fundet en forhandler som dog enten kræver
American Express eller bankoverførsel. Den sidste mulighed er nok den
mest realistiske, men jeg ved ikke hvor længe sådan noget tager. Anyone?

Jeg har fundet et Nikon Coolpix 5700 m. 512 MB Highspeed Compact Flash
kort, taske og rensekit for under 6000 kr. Det er altså 3000 under dansk
pris!

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-08-03 20:10

> [...]

> American Express eller bankoverførsel. Den sidste mulighed er nok den
> mest realistiske, men jeg ved ikke hvor længe sådan noget tager. Anyone?

Jeg betalte AppleStore v.h.a. bankoverførsel sidste år.
(p.g.a. VISAkortets max. beløb)
Det tog et døgn.

> Jeg har fundet et Nikon Coolpix 5700 m. 512 MB Highspeed Compact Flash
> kort, taske og rensekit for under 6000 kr. Det er altså 3000 under dansk
> pris!

Mit ønskekamera.
Links please.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-08-03 20:35

> Jeg betalte AppleStore v.h.a. bankoverførsel sidste år.
> (p.g.a. VISAkortets max. beløb)
> Det tog et døgn.

Det er ikke så lang tid, men der er vist ingen der vil acceptere dette
fra udenlandske kunder. Hrmphh... irriterende!

http://www.buydig.com/shop.php?prod_id=E2NKCP5700

Har du et amerikansk kreditkort

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-08-03 21:21

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er ikke så lang tid,

Fyren fra AppleStore mente nok at det ville tage 3-4 dage, men de havde
overførslen næste bankdag.

>men der er vist ingen der vil acceptere dette
> fra udenlandske kunder. Hrmphh... irriterende!

Ikke forstået.

> http://www.buydig.com/shop.php?prod_id=E2NKCP5700

Tak.

> Har du et amerikansk kreditkort

Nope. VISA, som har en max grænse på 16.000,00 DKR.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-08-03 21:36

> Ikke forstået.

Det er irriterende, at et skal være så svært at handle med US
butikkerne.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-08-03 20:37

> Jeg betalte AppleStore v.h.a. bankoverførsel sidste år.
> (p.g.a. VISAkortets max. beløb)
> Det tog et døgn.

Det har jeg også gjort, men det er jo til en dansk bank. Så kan man selv
gøre det med netbank. Til udlandet koster det en del, og man skal gå ned
i banken og bede dem ordne det. Men det kan naturligvis lade sig gøre,
og i disse edb-tider burde det kunne gøres ret hurtigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-08-03 21:21

> [...]
> i banken og bede dem ordne det. Men det kan naturligvis lade sig gøre,
> og i disse edb-tider burde det kunne gøres ret hurtigt.

Det var nu til en svensk, så!

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-08-03 21:50

> Det var nu til en svensk, så!

Pudsigt! Jeg købte noget i november sidste år, og da skulle jeg sende
pengene til en bank i København. Jeg tror nok, det var Den Danske Bank.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-08-03 22:20

> Pudsigt! Jeg købte noget i november sidste år, og da skulle jeg sende
> pengene til en bank i København. Jeg tror nok, det var Den Danske Bank.

Den Svenska Bank

Jeg købte via telefon og fik ekstra rabat af den grund, pudsigt nok.
Måske det er forskellen. Manden der betjente var svensk.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-03 11:27

> Jeg købte via telefon og fik ekstra rabat af den grund, pudsigt nok.
> Måske det er forskellen. Manden der betjente var svensk.

Det kan vel ikke være meningen, at bankens nationalitet afhænger af,
hvilken medarbejder, man tilfældigvis får fat i. Mon ikke det kan
tænkes, at den svenske medarbejder gav dig kontonummeret til den svenske
bank af gammel vane? Han er måske så vant til det kontonummer, at han
ikke lige tænkte over, at du skulle have det danske.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-08-03 11:46

> Det kan vel ikke være meningen, at bankens nationalitet afhænger af,
> hvilken medarbejder, man tilfældigvis får fat i.

Nej, vel.

> [...]
> bank af gammel vane? Han er måske så vant til det kontonummer, at han
> ikke lige tænkte over, at du skulle have det danske.

Som jeg har skrevet andetsteds i tråden, var det sikkert en Danske Bank
udlandskonto eller lign.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-03 02:33

Hej...

Uanset om det er til en dansk eller udenlandsk bank, kan man bruge sit VISA
kort ved netbetaling.

Det er rigtig, at der er begrænsning på den enkelte træk/overførsel, men så
kunne man jo lave to ordrer, hvis det overskrider max. beløbet pr
træk/overførsel.

Jeg kan herudover oplyse, at grænsen nu er hævet til 20.000Dkr. pr.
overførsel/træk - Den besked fik jeg fra Danske Bank i sidste uge.

Et par mere generelle tips... Når man køber i fx. USA eller et andet land for
den sags skyld også, bør man købe produkter, der har internationalt
garantibevis "International Warranty Certificate", så kan man få evt. rep.
herhjemme også, hvis altså produktmærket importeres til Danmark og har
forhandlere her. Svjv. har fx. Canon stadig internationalt garanti på deres
kameraer. - Jeg har ihvertfald udfyldt og indsendt sådanne internationale
beviser på de Canon ting, jeg har købt herhjemme.

Det vil fx. betyde, at et produkt købt i USA og som skal rep. her, skal have
medleveret både det intl. garantibevis samt original faktura / kopi af orig.
faktura ved indlevering til forhandleren her i landet.

Mht. moms-/toldfri køb... Hvis du/man rejser et sted hen og på stedet køber
fx. et kamera, som man vil bruge på stedet, for derefter at tage det med sig
hjem, så mener jeg stadig, at det gælder, at man må medtage sådanne kameraer
- _uden_ at der skal betales importmoms/told af kameraet. - Svjh. er der
ingen prisgrænse, men en grænse for, hvor lang tid, man skal være ude af
Danmark. - Dette kan man få oplyst på nærmeste T&S kontor.

mvh. Erik Richard

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-08-03 06:07

> [...]
> medleveret både det intl. garantibevis samt original faktura / kopi af orig.
> faktura ved indlevering til forhandleren her i landet.

Jeg havde tænkt mig et Nikon eller et Minolta kamera, men jeg har ikke
fundet ud af om der er worldwide garanti på disse.

> [...]
> ingen prisgrænse, men en grænse for, hvor lang tid, man skal være ude af
> Danmark. - Dette kan man få oplyst på nærmeste T&S kontor.

Det vil jeg lige få undersøgt. Så behøver man ikke snige sig gennem
tolden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-03 11:27

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det vil jeg lige få undersøgt. Så behøver man ikke snige sig gennem
> tolden.

Det er i hvert fald sikkert, at det modsatte gælder: Køber man
"tax-free", hvor man får trukket moms og afgifter i købslandet fra, så
skal genstanden være helt ubrugt og købt til "eksport".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 20-08-03 08:48

> [...]
> ingen prisgrænse, men en grænse for, hvor lang tid, man skal være ude af
> Danmark. - Dette kan man få oplyst på nærmeste T&S kontor.

Gælder ikke for alm. rejser, gælder kun hvis man har været bosiddende
det pågældende sted og tager tingen med til Dk som en del af sit indbo.
Ellers er der en beløbsgrænse -- og den er lav ift. Renés konkrete
behov.

/hc

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-08-03 17:48

Hans Christian Hansen <nntp@hansen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> det pågældende sted og tager tingen med til Dk som en del af sit indbo.
> Ellers er der en beløbsgrænse -- og den er lav ift. Renés konkrete

Så laver jeg "snigeren..."

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-08-03 21:35

> [...]
> i banken og bede dem ordne det. Men det kan naturligvis lade sig gøre,
> og i disse edb-tider burde det kunne gøres ret hurtigt.

Jeg har set, at det kan lade sig gøre via BG Banks netbank, men jeg har
aldrig afprøvet funktionen og jeg ved som sagt heller ikke, hvor lang
tid det tager.

Der er både en normal og ekspres betalingsmåde, men den hurtige koster
2-300 kr.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-08-03 22:20

> [...]
> tid det tager.
>
> Der er både en normal og ekspres betalingsmåde, men den hurtige koster

Bankskifte forude!

Er ret sikker på, at det er gratis i min bank, Basisbank.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-08-03 23:53

> Bankskifte forude!
>
> Er ret sikker på, at det er gratis i min bank, Basisbank.

Mon dog... Der er flere muligheder for at man selv betaler alle
udgifter, deler udgifter med modtager eller lade modtager betale alle
udgifter. Derudover er der de to hastigheder. Den billige koster omkring
20 kr. og den dyre ca. 200 mere.

Det ligner ikke noget, som er gratis.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-08-03 00:26

> [...]

> udgifter, deler udgifter med modtager eller lade modtager betale alle
> udgifter. Derudover er der de to hastigheder. Den billige koster omkring

Fandme, du har ret.
Min forvirring skyldes, at jeg i juni overførte et større beløb til en
tysk konto, uden gebyr. Det viser sig at kontoen er en såkaldt Nordea
Udlandskonto. Formoder den opfattes som DK-konto af min bank.

Overførslen til AppleStore har sikkert været lignende omstændigheder med
Danske Bank som fordeler.

Nå, men så fandt jeg da noget min bank tager betaling for

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-08-03 21:35

> Mit ønskekamera.
> Links please.

Jeg har lige set på edbpriser.dk, at http://www.fastfoto.dk har det til
6.469 kr. Deres website svarer ikke lige nu, men det lyder interessant.
Hvis besparelsen kun er ca. 1000 kr. så vil jeg heller købe i DK.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-08-03 22:20

> [...]

> 6.469 kr. Deres website svarer ikke lige nu, men det lyder interessant.
> Hvis besparelsen kun er ca. 1000 kr. så vil jeg heller købe i DK.

Der står nu 8.499,00 når jeg kigger!

Anyway, sidst jeg overvejede kostede det 10 K på nettet og 12 K i
butikkerne.

Er det også zoomen, der trækker hos dig.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-08-03 23:53

> Der står nu 8.499,00 når jeg kigger!

Det ser jeg også. Jeg har spurgt dem hvilken pris der er den rigtige.

> Anyway, sidst jeg overvejede kostede det 10 K på nettet og 12 K i
> butikkerne.
>
> Er det også zoomen, der trækker hos dig.

Den og så simpelthen kvaliteten og de gode manuelle muligheder. Jeg har
også været lun på Minolta DiMAGE 7Hi, som ligger i samme prisleje. Det
nye DiMAGE A1 er nok det kamera jeg helst vil have, men det er ikke
kommet helt på markedet endnu, desværre.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-08-03 00:26

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det ser jeg også. Jeg har spurgt dem hvilken pris der er den rigtige.

Har allerede sendt en "rettemail" til edbpriser.dk

> Den og så simpelthen kvaliteten og de gode manuelle muligheder.

Har selv gl. analogt Nikon med masser af objektiver.
Min skræk er et 3x zoom uden flere muligheder.
(som min søns Coolpix 2500)

/preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-03 11:27

> Har selv gl. analogt Nikon med masser af objektiver.
> Min skræk er et 3x zoom uden flere muligheder.
> (som min søns Coolpix 2500)

Nu ikke være arrogant. Det er da et fint lille kamera, der tager gode
billeder og er let at have med og at bruge. Min skræk er et kamera, der
vejer 25 kg og fylder en halv trailer, som dit gamle Nikon. Der er jo
ikke meget ved at have et godt kamera, hvis det ligger hjemme i skuffen.
Og det gør et stort, tungt kamera tit.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-08-03 11:46

> Nu ikke være arrogant.

Sorry, det var ikke arrogant ment.
Bruger det skam selv flittigt.

>Det er da et fint lille kamera, der tager gode
> billeder og er let at have med og at bruge.

Det er næsten for småt. Folk får meget nemt smasket fingrene på linse
og skærm.

>Min skræk er et kamera, der
> vejer 25 kg og fylder en halv trailer, som dit gamle Nikon. Der er jo
> ikke meget ved at have et godt kamera, hvis det ligger hjemme i skuffen.
> Og det gør et stort, tungt kamera tit.

Det er nu mest bøvlet med fremkaldelse og kopiering, der lokker mig til
det digitale. Jeg kommer nok aldrig igennem indscanningen af mine gamle
foto, så bestanden skal helst ikke forøges.

Sammenlignet med mit gamle, Nikkormat EL, er der dæleme mange muligheder
jeg savner, når jeg får Coolpix2500 i hånden.
Og jeg føler det stadig bøvlet at kigge på en skærm i stedet for gennem
en søger.
Så derfor venter jeg til Coolpix 5700 rammer mit budget.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Simon T

Dato : 19-08-03 22:22

> [...]

> 6.469 kr. Deres website svarer ikke lige nu, men det lyder interessant.
> Hvis besparelsen kun er ca. 1000 kr. så vil jeg heller købe i DK.

Ellers er www.kamerahuset.dk en mulighed (til et par hundrede mindre -
priserne på Fastfoto.dk er eksl. moms)... Kamerahuset har også en fysisk
butik i nordvest og de virker (no offense!) knap så amatøragtige som
fastfoto...

Hvis det skal være fra USA, kan der med fordel henvises til
www.bhphotovideo.com hvor kameraet koster $1,099.95 + fragt. Det kan nok
kun betale sig for firmaer der er importregistrerede (da der dermed er
fritagelse for både moms og importtold).

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-08-03 23:53

Simon T <simon@REMOVEsamfundsnasser.dk> wrote:

> [...]
> priserne på Fastfoto.dk er eksl. moms)... Kamerahuset har også en fysisk
> butik i nordvest og de virker (no offense!) knap så amatøragtige som

Jeg har netop spurgt Fastfoto om prisforskellen. Enten er der sket en
fejl på edbpriser.dk eller også har de ikke fået opdateret deres
hjemmeside.

Jeg har været nede i Kamerahuset og der fik jeg ikke indtryk af, at det
var den mest pålidelige forhandler. Kundeservicen var ihvertfald ikke
specielt god.

> [...]
> kun betale sig for firmaer der er importregistrerede (da der dermed er
> fritagelse for både moms og importtold).

Hvis prisen hos fastfoto er rigtigt vil jeg overveje at købe kameraet
der, men ellers vil jeg tage chancen og købe når jeg er i USA. Det andet
er for besværligt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-03 11:47

> [...]

> Jeg har været nede i Kamerahuset og der fik jeg ikke indtryk af, at det
> var den mest pålidelige forhandler. Kundeservicen var ihvertfald ikke

De tjener jo ikke ret meget pr. kamera, så der skal langes nogle stykker
over disken i en fart. Til gengæld har man et fysisk sted at gå hen at
klage, og kameraerne er leveret af de officielle danske importører. Så
er der dansk manual med, og går kameraet i stykker, er det den danske
importør, der står for garantien. Det gælder også, hvis Kamerahuset
skulle gå nedenom og hjem.
Jeg siger ikke, at man for enhver pris skal købe i Danmark. Men
der er trods alt mere besvær ved at købe på nettet, i udlandet eller
parallelimporterede varer. Der skal derfor være en hvis besparelse, for
at det kan betale sig. Jeg har også bedre samvittighed ved at købe i
Danmark. Dels betaler man moms, og dels betaler man løn til medarbejdere
hos importør og forhandler. De betaler så skat i Danmark i stedet for at
skulle have understøttelse for vores andres skattekroner. Momsen og
skatten går til at betale de skoler vi går i, de veje, vi kører på, den
pension, vi skal have, de hospitaler, vi skal behandles på etc.
Igen, så siger jeg ikke, at man for enhver pris skal købe i
Danmark. Men er prisforskellen kun nogle få hundrede kroner, så gider
jeg ikke have besværet og løbe risikoen ved at købe et mere skummelt
sted. Og her er f.eks. Kamerahuset et godt sted. Deres priser er blandt
de laveste, og så får man dansk garanti/manual og støtter det danske
samfund. Jeg synes, det er lidt latterligt, når der er masser af indlæg
på <dk.fritid.foto>, hvor folk efterlyser danske manualer til deres
kamera. Det giver da sig selv, at det koster penge at oversætte manualen
til et lille sprog som dansk. Det er en af grundene til, at kameraet er
dyrere i Danmark. Men nogle vil åbenbart have luksusproduktet til
discountpris.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-08-03 17:48

> [...]
> er der dansk manual med, og går kameraet i stykker, er det den danske
> importør, der står for garantien. Det gælder også, hvis Kamerahuset

Jeg var ikke sikker på, om Kamerahuset parallelimporterede eller om det
var officielle danske kameraer.

Min dårlige oplevelse bestod i, at vi netop forventede lidt af en fysisk
butik. Desværre havde de ikke ret mange kameraer i butikken og desuden
virkede de ikke specielt ivrige efter at sælge. De fortalte også at en
bestemt Nikon model jeg spurgte efter (jeg kan faktisk ikke huske
hvilke) var udgået, hvilket ikke passede, men det var nok fordi den ikke
var i deres sortiment.

Alt i alt var det en helt anden oplevelse vi fik hos Platan foto, som er
en flot fotoforretning der stadig har lave priser. Servicen var fornem
og selvom de måske tager et par hundrede mere for nogle kameraer, så vil
mange ofte gerne betale for den slags. Det kan derfor nok betale sig i
længden at yde god service.

> [...]
> til et lille sprog som dansk. Det er en af grundene til, at kameraet er
> dyrere i Danmark. Men nogle vil åbenbart have luksusproduktet til

Uha, sikken en smøre! Hvis det drejer sig om få hundrede kroner og
valget står mellem parallelimportede varer og "rigtigt" importerede
varer, så vil jeg selvfølgelig også vælge den rigtige. I USA kan man dog
spare 20-30, ja op til 50% og så skal man altså være rigtigt patriot for
at ignorere det.

Nu skal jeg alligevel på - mit forhåbentligt livs - ferie i USA og så
har jeg det altså ikke dårligt med at købe et rigtigt godt digitalkamera
derovre.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-03 10:58

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg var ikke sikker på, om Kamerahuset parallelimporterede eller om det
> var officielle danske kameraer.

Det gør de meget ud af bl.a. på deres hjemmeside. På mange måder er det
vel deres eksistensberettigelse i forhold til netbutikkerne, som sælger
parallelimporterede kameraer med udenlands brugsanvisning, udenlandske
stik og måske et andet navn end det europæiske (eks. Canon S400 i stedet
for Ixus 400).

> [...]
> bestemt Nikon model jeg spurgte efter (jeg kan faktisk ikke huske
> hvilke) var udgået, hvilket ikke passede, men det var nok fordi den ikke

Måske er det for ringe, men jeg blive ikke engang forarget over den
slags. Men jeg føler tit, at fotohandlere lyver mig lige ind i ansigtet
mht. om en given model er udgået eller ej, eller om det er en gammel
model, de sælger. Men man skal jo lade tvivlen komme anklagede tilgode,
så måske ved de simpelthen ikke bedre. Det kan jo være svært at vide,
hvornår et kamera er udgået, og det bare er restlageret, der er til salg
fra fabrik, importør eller forhandler.

> [...]
> og selvom de måske tager et par hundrede mere for nogle kameraer, så vil
> mange ofte gerne betale for den slags. Det kan derfor nok betale sig i

Måske var du heldig, at de havde det kamera, du gerne ville have. Jeg
havde samme oplevelser med Kamerahuset. De var de eneste, der havde et
Canon S45 hjemme, og prisen var lav. Min fornemmelse er lidt, at
Kamerahuset får en sending kameraer, og så bliver den hurtigt solgt.
Derefter er der ventetid, før næste sending kommer. Man skal derfor være
lidt heldig, at de har fået en sending af den model, man vil have. Måske
er det bare fordi, jeg så på nogle på det tidspunkt populære modeller,
der blev revet væk.

> Uha, sikken en smøre!

Når alternativet er at skrive noget fornuftigt (arbejde), så er det
sjovere at skrive her. På den måde kan det nogle gange blive temmeligt
langt

> [...]
>
> Nu skal jeg alligevel på - mit forhåbentligt livs - ferie i USA og så
> har jeg det altså ikke dårligt med at købe et rigtigt godt digitalkamera

Du har helt ret. Det at købe i Danmark og dermed betale afgifter etc.
her i landet er blot en del af den samlede overvejelse. Jeg var også
lige ved at købe mit S45 hos Pixmania.com, men forskellen til
Kamerahuset var kun 300,-, og min familie var meget imod at jeg købte på
nettet. De er lidt gammeldags og foretrækker en fysisk butik. Og så
havde jeg også besluttet mig for, at nu skulle det være. Så vil man
gerne have kameraet i hånden samme dag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-08-03 13:31

> [...]
> parallelimporterede kameraer med udenlands brugsanvisning, udenlandske
> stik og måske et andet navn end det europæiske (eks. Canon S400 i stedet

Ja, det duer jo ikke. Derfor vil jeg også gerne handle i de deciderede
fotobutikker, hvis prisen ellers er ok. Jeg vil ikke "snydes" og betale
den rigtige vejledende pris, som man finder hos en alm. fotohandler.

> [...]
> så måske ved de simpelthen ikke bedre. Det kan jo være svært at vide,
> hvornår et kamera er udgået, og det bare er restlageret, der er til salg

Jeg var nok bare uheldig med min oplevelse, men det fik mig ihvertfald
til at søge et andet sted hen.

> [...]
> lidt heldig, at de har fået en sending af den model, man vil have. Måske
> er det bare fordi, jeg så på nogle på det tidspunkt populære modeller,

Det var også sådan han beskrev det for mig. Et af de populæreste
kameraer på det tidspunkt var Canon A70 og de havde 150 på venteliste
til det! Han havde netop solgt den sidste sendning.

> [...]
> nettet. De er lidt gammeldags og foretrækker en fysisk butik. Og så
> havde jeg også besluttet mig for, at nu skulle det være. Så vil man

I fredags besluttede jeg mig for, at det skulle være et Canon PowerShot
S50 og da jeg tjekke prisen hos en USA forhandler, som gerne ville
handle med mig, så kostede det 2900 kr. i USA. Dertil skulle lægges
porto på 2-300 kr., da jeg ville være sikker på, at det ankom hurtigt
til hotellet i USA. Et tjek på EDBpriser.dk viste, at det kunne købes
til 4400 kr. hos Platan foto og de 12-300 kr. i forskel var simpelthen
ikke nok til, at jeg ville have besværet med at købe i USA og samtidig
risikere at kameraet ikke nåede at ankomme til hotellet.

Jeg har derfor købt et S50 og det virker som om, at det er et kamera,
jeg kunne blive rigtig glad for. Billedkvaliteten er ihvertfald milevidt
fra mit gamle Kodak DC-290. Faktisk faldt valget på dette kamera, da det
i sammenligning med Minolta DiMAGE 7Hi og Nikon Coolpix 5700 faktisk
lavede flottere billeder, ihvertfald efter min mening. At prisen så var
en del lavere er jo kun en bonus.

Nu skal jeg lige lege lidt med kameraet i denne uge og vurdere om det er
nødvendigt med et større kort end det 128 MB CompactFlash jeg har fra
det gamle Kodak kamera. Det er det nok, så nu skal jeg besluttet om jeg
vil have et 256 MB eller 512 MB kort og om det skal være de hurtige
Ultra kort; jeg kan ikke rigtigt blive klog på, om det kan betale sig.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-08-03 16:45

> [...]
> i sammenligning med Minolta DiMAGE 7Hi og Nikon Coolpix 5700 faktisk
> lavede flottere billeder, ihvertfald efter min mening. At prisen så var

Tillykke med kameraet.
Ikke for at dryppe malurt i bægeret, men det er vel næppe fair, at
sammenligne prisen på Canon S50 og Nikon Coolpix 5700.
S50 har 3x optisk zoom mod Nikons 8x.
Nikon kan bruges med ekstern flash, det kan S50 vist ikke.

Kommer du ikke til at savne kraftigere zoom?

/preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-03 20:17

> [...]
> S50 har 3x optisk zoom mod Nikons 8x.
> Nikon kan bruges med ekstern flash, det kan S50 vist ikke.
>
> Kommer du ikke til at savne kraftigere zoom?

Til gengæld kommer man måske til at savne hele kameraet, hvis man køber
Nikon. For det er så stort, at man kun gider slæbe det med, hvis man har
en anhænger til det Nej, men helt alvorligt. Der er tale om to
typer kamera. Nikon har da flere muligheder og mere zoom, men det er
også langt større. Man vil hellere have et mere kompakt kamera, som man
altid kan have med. Der er Canon S50 et godt kompromis. Det er ret
lille, men har alligevel mange avancerede muligheder.
Endelig er der billedkvaliteten. Sammenligner man
<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s50/samples/IMG_0999.JPG>
med
<http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/nikon5700/samples/DSCN0622.
JPG> synes jeg ikke, der er tvivl om, at Canon tager de bedste billeder.
Måske er der bare tale om et uheldigt billede, men for mig at se er
billedet fra Nikon ligefrem sløret.
Men ellers giver kameraer forskellige typer billeder, og det er
nok lidt et spørgsmål om smag, hvad man kan lide. Nogle kameraer er
måske bedre i mørke, andre i højlys, nogle til grønne træer etc. Det er
et komplekst spørgsmål. Men kan man bedre lide billederne fra Canon og
vil man gerne have et kompakt kamera, så er Canon da det bedste valg. Er
det billigere, er det kun en yderligere fordel. Men har man behov for
masser af zoom, så er Nikon et bedre valg.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-08-03 21:57

> [...]
> Nikon. For det er så stort, at man kun gider slæbe det med, hvis man har
> en anhænger til det Nej, men helt alvorligt. Der er tale om to

Netop, derfor bør prisen ikke sammenlignes direkte.

> [...]
> <http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/nikon5700/samples/DSCN0622.
> Måske er der bare tale om et uheldigt billede, men for mig at se er

Normalt gider jeg ikke kigge på sammenligninger, og dine links er et
meget godt eksempel på, hvorfor.

En hurtig sammenligning af data på de 2 billeder siger:
Kamera: S50/Coolix5700
PPI: 180/300
Komprimering: 1:5/1:8
Lukker: 1/1000/1/478
Blænde: 4,5/7,3
ISO: 50/100

hvilket i mine øjne er for forskellige vilkår i en test.
I øvrigt er der 9 måneder mellem de 2 optagelser.

Og så er Nikon jo helt tydeligt bedre til skyer

/Preben (Nikon evangelist
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-03 08:15

> Netop, derfor bør prisen ikke sammenlignes direkte.

Men derfor kan man vel godt vakle mellem, hvilket af det to kameraer,
man skal vælge. Jeg kan da godt være i tvivl om, hvor højt jeg skal
prioritere faciliteter og størrelse.

> [...]
> I øvrigt er der 9 måneder mellem de 2 optagelser.
>
> Og så er Nikon jo helt tydeligt bedre til skyer

Hvorfor kan du ikke lide sammenligninger? Tager man kameraet, stiller
det på Auto og tager et billede af et hus i dagslys, så skal billedet
dæleme da gerne være skarpt. Og det uanset, hvilken måned, man er i.
Hvis Nikons automatik vælger en anden kombination af blænder og lukker,
så er det da kameraets skyld. Hvis kameraet komprimerer forkert eller
for meget, så er det da også kameraets skyld. Skal man til at stille
manuelt på kameraet for at få lige så gode billeder som konkurrenterne,
så er det da en ulempe ved kameraet. Men som jeg skrev, så kan det være
et uheldigt billede, for jeg kan ikke forestille mig, at Nikon ikke kan
tage gode billeder.
Men hvad er det helt konkret, der er forkert ved at sammenligne
de to billeder? Forskellen i blænder og lukkertid bør ikke gøre noget
ved et stillestående hus. Canons ISO 50 svarer til andres ISO 100. Canon
opgiver bare tallet mere konservativt. Så er der det med komprimering og
PPI. Det kan jeg ikke helt gennemskue. Mener du, at Nikon er stillet til
at komprimere for hårdt? Nikons billede fylder også en MB mindre. Men
jeg har nu set endnu mindre billeder med færre megapixel, der havde
flere detaljer end dette billede fra Nikon. Man kan jo ikke engang se
furerne mellem murstenene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-08-03 21:02

> [...]
> S50 har 3x optisk zoom mod Nikons 8x.
> Nikon kan bruges med ekstern flash, det kan S50 vist ikke.

Der er selvfølgelig en grund til prisforskellen og det er den større
linse og endnu flere features end S50. Det giver bare ikke bedre
billeder, rent CCD-mæssigt, at købe det dyrere Nikon, og det afgjorde
lidt valget for mig. Jeg ville have de bedst mulige billeder - inden for
en begrænset pris selvfølgelig - men var ikke helt klar over, hvor mange
features jeg ønskede i mit kamera.

> Kommer du ikke til at savne kraftigere zoom?

Det håber jeg ikke... En kraftigere zoom kræver næsten et stativ,
medmindre kameraet har en form for stabilisering indbygget, som det nye
Minolta DiMAGE A1, hvor CCD-chippen kan flytte sig for at kompensere for
håndens rysten.

Fra : Storm

Dato : 24-08-03 19:56

> [...]
> den rigtige vejledende pris, som man finder hos en alm. fotohandler.

> Jeg var nok bare uheldig med min oplevelse, men det fik mig ihvertfald

Jeg tror nu man skal være stamkunde der, eller meget heldig for at
opleve det anderledes. Jeg gik ind for at handle og var åben for et
andet kamera end Ixus 400. som jeg gik efter. Men jeg blev mødt med en
totalt uengageret melding om at det havde de ikke hjemme, og at jeg
iøvrigt bedst kunne se mulighederne på deres site... - jeg gik sur
derfra og tænkte at de ville blive kvalt i deres egen succes.

- Men jeg var så ikke stolt nok til at glemme det, men skrev mig op som
interesseret køber via deres site. Og her var betjeningen meget mere
serviceminded. Efter hurtig, venlig og informerende mailen frem og
tilbage havde jeg kameraet efter 3 dage.
Og jeg synes det er fedt. Jeg har dog heller ikke "videregående"
fotoekspertise, men synes jeg får masser af muligheder her set fra mit
niveau.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-08-03 21:02

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> iøvrigt bedst kunne se mulighederne på deres site... - jeg gik sur
> derfra og tænkte at de ville blive kvalt i deres egen succes.

Det er stort set en gentagelse af min oplevelse...

> [...]
> Og jeg synes det er fedt. Jeg har dog heller ikke "videregående"
> fotoekspertise, men synes jeg får masser af muligheder her set fra mit

IXUS 400 er et fedt lille kamera, hvor de virkelig har jeg presset så
meget som muligt ind i et lille kabinet. Jeg har valgt S50 som er lidt
større, men har flere muligheder.

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 18-08-03 11:32

> [...]

> digitalkameraer og vil tage udenlandske kreditkort. De skal også helst
> kunne finde ud af at sende til en amerikansk adresse, selvom jeg betaler

Hej René,

du har ramt hovedet på sømmet. Det er meget vanskeligt at komme udenom
den problemstilling du beskriver. Jeg har selv været møllen igennem i
foråret da jeg skulle købe noget tilbehør til mit kamera -- jeg prøvede
alle mulige US-baserede web-forretninger af, der var ingen af dem der
ville tage et af mine danske kreditkort.

Jeg endte derfor med at købe tingene hos amazon, hvor jeg har handlet en
del for mange år siden, før disse stramninger kom ind. Så derfor kender
Amazon mit kortnummer og mine adresser og er villig til at handle med
mig -- men jeg tror ikke at det gælder for nye kunder.

Hvis du ikke finder anden løsning, så sig til ... måske kan vi finde ud
af noget.

/hc

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-08-03 19:36

> [...]

> alle mulige US-baserede web-forretninger af, der var ingen af dem der
> ville tage et af mine danske kreditkort.

Det er noget hø. Gad vide om risikoen er større for dem? Jeg mener, de
får jo deres penge inden de sender varen.

> [...]
> Amazon mit kortnummer og mine adresser og er villig til at handle med
> mig -- men jeg tror ikke at det gælder for nye kunder.

Amazon ligger lidt i den dyre ende, men er dog stadig et par tusinde
billigere end danske priser. Til sammenligning skal de have 6200 kr. for
en Nikon Coolpix 5700, hvor jeg til færre penge kan få det samme kamera
med 512 MB kort, taske og linsekit hos www.buydig.com.

Men som sagt, det er stadig billigt. Tror du de er med på at sende til
et amerikansk hotel?

> Hvis du ikke finder anden løsning, så sig til ... måske kan vi finde ud
> af noget.

Det lyder godt. Jeg vender tilbage inden for kort tid, da det haster
lidt...

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 19-08-03 08:41

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er noget hø. Gad vide om risikoen er større for dem? Jeg mener, de
> får jo deres penge inden de sender varen.

Nej, det gør de ikke. Butikker modtager først betaling 30-90 dage efter
transaktionen, de mellemliggende rentedage er kreditkortselskabernes
forretningsgrundlag. Hvordan butikkerne og kreditkortselskaberne deler
risikoen i mellem sig erindrer jeg ikke i detaljer -- men det er i hvert
fald ikke risikofrit for butikken at tage imod et stjålet eller
ikke-eksisterende kort.

/hc

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-08-03 18:34

> [...]

> risikoen i mellem sig erindrer jeg ikke i detaljer -- men det er i hvert
> fald ikke risikofrit for butikken at tage imod et stjålet eller

OK, men så er det nok meget forståeligt at de er påpasselige med at
modtage kreditkort fra udlandet.

Hvis jeg bare havde haft et American Express, så var det ikke noget
problem, for det vil de gerne tage. Desværre koster kortet 650 kr om
året.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-08-03 11:43

> [...]

> Hvis ovenstående er helt umuligt, vil jeg høre om der er nogen her i
> gruppen, som har et amerikansk kreditkort og vil agere mellemmand, hvis
Hvorfor spørger du ikke hotellet, om de vil være mellemmand?
/Thomas

--
All hail the spotted kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-08-03 19:36

Thomas Hansen <no@spam.net> wrote:

> Hvorfor spørger du ikke hotellet, om de vil være mellemmand?

Hmm... så skal de jo lægge penge ud og det er nok at kræve for meget. De
er dog villige til at modtage pakken, så jeg kan hente den.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-08-03 20:30

> Hmm... så skal de jo lægge penge ud og det er nok at kræve for meget. De
> er dog villige til at modtage pakken, så jeg kan hente den.

Du kunne vel også overføre pengene til hotellet på forskud???
/Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-08-03 21:21

> Du kunne vel også overføre pengene til hotellet på forskud???

Evt. ja, men jeg tror stadig ikke det er noget de vil rode med. Det kan
jeg næsten ikke forestille mig.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-08-03 13:34

> [...]

> jeg overfører pengene...
>
> * digitalkameraet skal være Mac-kompatibelt, så helt OT er det ikke

René prøv at kontakte Bob fra MacBrugers CD han er amerikaner.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/